המשבר בתעשייה נמשך - בחודשים אפריל - מאי 2003 פוטרו כ-1,750 עובדים במפעלים

בחודשים אפריל – מאי 2003 חלה האצה בקצב פיטורי העובדים בתעשייה; חודשה הנסיגה בתפוקת התעשייה - ירידה של 1%


00:00 ,06.08.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
המשבר בתעשייה נמשך. בחודשים אפריל – מאי 2003 חלה האצה בקצב פיטורי העובדים בתעשייה – פוטרו כ-1,750 מועסקים; חודשה הנסיגה בתפוקת התעשייה - ירידה של 1%; נרשמה האצה מחודשת בקצב ירידת שעות העבודה בתעשייה – ירידה של 1.1%. כן נרשמה יציבות בפריון העבודה בתעשייה. כך מסרה נירה שמיר, ראש אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים, על סמך ניתוח חודשי של התאחדות התעשיינים על מצב התעשייה.

מדובר על שיעור שינוי בחודשים אפריל-מאי 2003, לעומת הרמה החודשית הממוצעת ברבע הקודם.

שמיר טוענת כי "עדיין לא רואים את אור בקצה המנהרה" וכי כל עוד במצב הכלכלי בעולם אין שיפור של ממש, וללא נקיטת צעדים מחוללי צמיחה של הממשלה, יקשה על התעשייה לצמוח ולצאת מהמשבר. זאת למרות האופטימיות השוררת בקרב התעשיינים. זה הזמן, טוענת שמיר, שהממשלה חייבת לנקוט בשורה של צעדים שיצמיחו את המשק והתעשייה ויסייעו להקטנת האבטלה כמו: הגדלת ההשקעה בתשתיות, אי פגיעה בחוק לעידוד השקעות הון וחידוש הקרן לעידוד השיווק לחו"ל.

מניתוח התאחדות התעשיינים ע"פ קבוצות ענפים מתברר כי בחודשים אפריל- מאי 2003 נרשמה נסיגה של 5.5% בתפוקת ענפי הטכנולוגיה המעורבת עילית, (מדובר בענפי הכימיקלים, וזיקוק נפט, מכונות וציוד, מנועים וציוד חשמלי). זאת לאחר גידול בתפוקה של 2.4% ברבע הראשון של השנה ונסיגה של כ-2% במהלך המחצית השניה של 2002.

נסיגה של 1% נרשמה בחודשים אפריל-מאי 2003 בתפוקת ענפי הטכנולוגיה המעורבת מסורתית, (כרייה וחציבה, מינרלים אל מתכתיים, מוצרי גומי ופלסטיק, מתכת בסיסית ומוצרי מתכת) זאת בהמשך לנסיגה של כ-0.4% לרבעון בשלושת הרבעונים שקדמו.

בחודשים אפריל- מאי 2003 נרשמה נסיגה מתונה של 0.3% בתפוקת ענפי הטכנולוגיה העילית, (ענפי הרכיבים האלקטרוניים, ציוד לבקרה ופיקוח, ציוד רפואי ומדעי, ציוד תקשורת אלקטרוני וכלי הובלה). זאת לאחר עליה של 0.7% ברבע הראשון של השנה ושל 2% ברבע האחרון של 2002.

במקביל, נרשמה בתקופה זו יציבות בתפוקת ענפי הטכנולוגיה המסורתית, (מזון משקאות וטבק, טקסטיל והלבשה, עור והנעלה, נייר ומוצריו, דפוס והוצאה לאור, עץ ורהיטים). זאת בהמשך לנסיגה של 1% עד 1.5% לרבעון במהלך השנה החולפת.

שמיר מציינת כי פיטורי העובדים מהתעשייה בחודשים אפריל- מאי 2003 באו לאחר ירידות מתונות יחסית ברבע הראשון של השנה – 0.2% וירידה של 0.3% ברבע האחרון אשתקד, הפיטורים אפיינו את מרבית קבוצות הענפים למעט ענפי הטכנולוגיה העילית אשר הגדילו במקצת את מצבת העובדים – 0.2%. ירידה במצבת העובדים נרשמה בענפי הטכנולוגיות המעורבות עלית ומסורתית (1%-) ובענפי הטכנולוגיה המסורתית (0.4%-).

שמיר מציינת כי ההאצה המחודשת בקצב ירידת שעות העבודה בתעשייה בחודשים האחרונים, באה לאחר צמצום של 0.5% לרבעון ברבע הראשון של השנה וברבע האחרון אשתקד. במקביל הואץ קצב הירידה בשעות העבודה למועסק, ירידה של 0.6%, לאחר ירידה מתונה יחסית של 0.2% לרבעון ברבע הראשון של השנה וברבע האחרון של 2002.

מניתוח התאחדות התעשיינים עולה, כי היציבות בפריון העבודה בתעשייה (תוצר לשעת עבודה), שנרשמה בחודשים אפריל-מאי 2003, באה על רקע הנסיגה המחודשת בתפוקת התעשייה וההאצה בקצב צמצום שעות העבודה. יציבות זו, אומרת שמיר, נרשמה לאחר עליה של 0.5% בפריון ברבע הראשון של השנה ושל 0.8% ברבע האחרון אשתקד ומשקפת את הירידה החדה בפריון ענפי הטכנולוגיות המעורבת עילית (4%-), לצד עלייה בפריון יתר קבוצות הענפים - 0.5%+.