המשרד להגנת הסביבה: לא נחדש את היתר הרעלים למכל האמוניה

לאחר שימוע שערך המשרד לחיפה כימיקלים הוחלט שלא לחדש את היתר הרעלים הפוקע ב-1 במרץ, אך ניתנה אורכה עד 1 ביוני לצורך התארגנות. השר אלקין: "המכל מעמיד את הציבור ואת הסביבה בסיכון שלא נוכל להסכים לו"


10:23 ,22.02.2017 מאת: מערכת פורט2פורט

בהמשך לשימוע שקיים המשרד להגנת הסביבה ב-20 בדצמבר 2016 לבעלת היתר הרעלים למכל האמוניה בחיפה, חברת חיפה כימיקלים, ולאחר בדיקה מקיפה של החומר שהגישה החברה ב-1 בפברואר, החליט המשרד להגנת הסביבה שלא לחדש את היתר הרעלים של חברת חיפה כימיקלים, הפוקע ב-1 במרץ. על מנת שהתעשייה תוכל למצוא מענה חלופי לאספקת האמוניה מבלי שפעילותה תיפגע ולהיערך למענה חלופי לאספקת אמוניה למשק בשעת חירום, ובהתאם לחוות הדעת של המועצה לביטחון לאומי (מל"ל) ובדיקה מקצועית שביצע משרד הכלכלה - תינתן למשק אורכה בת שלושה חודשים לצורך התארגנות להמשך ייבוא האמוניה, עד ל-1 ביוני 2017. בתקופה זו תספק חיפה כימיקלים את כלל צורכי המשק, ובכלל זה לשעת חירום. לאחר האורכה שניתנה עד ה-1 ביוני, לא יתקיים שימוע נוסף ושלילת ההיתר תיכנס לתוקפה באופן אוטומטי.

 

השר להגנת הסביבה, ח"כ זאב אלקין: "במהלך השימוע ביקשנו מחיפה כימיקלים להציג לנו חלופה ברורה וישימה עם לוחות זמנים קצרים וקבועים למכל. לצערנו, הנהלת חיפה כימיקלים בחרה שלא להשתמש באפשרות זו, כפי שגם בעבר בחרה שלא לפעול להצלחת המכרז להקמת מפעל האמוניה בדרום. בתנאים אלה, מתוקף האחריות והסמכות שחלה עלינו לדאוג להגנת בריאותם של מאות אלפי תושבי מפרץ חיפה, התנהלות חיפה כימיקלים לא השאירה לנו ברירה אלא להחליט על אי-חידוש של היתר הרעלים לשימוש במכל האמוניה, על אף הלחצים הרבים שהופעלו עלינו".

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי החל מה-1 במרץ לא תתבצע פריקת אמוניה נוספת למכל אלא אם יוכח כי האמוניה שבמכל אינה מספיקה לצורכי כלל המשק לחודשי ההתארגנות בתקופת המעבר, באישור המשרד.

 

עוד נמסר מהמשרד להגנת הסביבה כי הוא מצפה מהמשק להתארגן במהלך אורכה זו להמשך. החלטה זו של המשרד להגנת הסביבה הגיעה לאחר שחברת חיפה כימיקלים לא הצליחה להוכיח באופן מניח את הדעת כיצד תוכל להסיר את הסיכון לאוכלוסייה בהתאם למדיניות המשרד בנושא מרחקי הפרדה וכן מניעת הסיכון מאסונות טבע, ולא סיפקה אלטרנטיבות עם לוחות זמנים קצרים וברורים לסילוק המכל ולהסרת הסיכון מהמפרץ, וזאת, בניגוד להנחיות שהציב המשרד בשימוע.