הצעת חוק לקידום טקסטיל כחול לבן עברה בקריאה ראשונה

אושרה לקריאה ראשונה: הוראת שעה המיטיבה עם רכש טקסטיל תוצרת הארץ תוארך בחמש שנים. סגן היועץ המשפטי של משרד הביטחון עו"ד יצחק וכטל: בשנת 2014 רכשנו טקסטיל בעלות של כ- 150 מיליון ₪


12:47 ,29.06.2015 מאת: מערכת פורט2פורט

למען ייצור טקסטיל כחול לבן. וועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת אישרה היום (ב׳) לקריאה ראשונה תקנות לחוק הקובעות מסלולים שונים להעדפת רכש של טקסטיל מתוצרת הארץ.

 

כאמור, התקנות כוללות הוראת שעה לחוק חובת מכרזים, המסמיך את הממשלה לקבוע בתקנות הוראות בדבר העדפה ברכישת טקסטיל בשל תוצרת הארץ עבור מערכת הביטחון והמשרד לביטחון הפנים. 

 

נציין כי תוקפה של הוראת השעה המקורית היה לשנתיים והיא מוארכת מידי תקופה.

 

לגבי משרד הביטחון וצה”ל, התקנה קובעת כי ההשתתפות במכרז לרכישת טקסטיל עבור מערכת הביטחון, היא למציעים של הצעות מתוצרת הארץ בלבד.  ואילו לגבי המשרד לביטחון הפנים, משטרת ישראל ושירות בתי הסוהר, התקנה קובעת כי במכרז לרכישת טקסטיל, תינתן עדיפות להצעות מתוצרת הארץ באמת המידה של המחיר, בשיעור של 50%.

 

בדיון שנערך היום בהצעת החוק העוסקת בהארכת הוראת השעה לחמש שנים נוספות אמרה יוזמת החוק ח"כ שלי יחימוביץ "החוק ייצר מעל 1,000 מקומות תעסוקה בעיקר בפריפריה ובישובים הדרוזים. תועלתו אינה מוטלת בספק". לדבריה, "יש לחוק הביטים לאומיים". 

 

סגן היועץ המשפטי של משרד הביטחון עו"ד יצחק וכטל אמר "בשנת 2014 רכשנו טקסטיל בעלות כוללת של כ- 150 מיליון ₪, לעומת שנת 2014 בה רכשנו בכ-80 מיליון ₪". לדבריו, "הטקסטיל שהמשרד רוכש כולל מדים, אפודים, רשתות הסוואה, ציציות נרתיקים לתפילין כיפות ועוד". וכטל סבור כי 50% מהזוכים, היו זוכים במכרז גם ללא ההעדפה בחוק. 

 

נציג משרד האוצר מר אלון קינסט אמר כי משרדו תומך בהארכת הוראת השעה. לדבריו, "בדקנו את הרכש באמצעות המשרדים הרלוונטיים, והסתבר לנו שהעלות אינה חריגה ואין ניצול לרעה של החוק”.

 

ח"כ בני בגין אמר "מטרת החוק היא לסייע למפעלים תוצרת הארץ. צריך לדאוג שהשיטה המיטיבה עם תוצרת הארץ, תחול באופן זהה על שני המשרדים. וליישם את השיטה המיטיבה יותר עם המפעלים המייצרים בארץ”.

 

יו"ר הוועדה ח"כ ניסן סלומינסקי ביקש מהמשרדים הנוגעים בדבר להידבר ולהגיע לנוסחה שתפעל באופן זהה במשרד הביטחון ובמשרד לבטחון פנים, כך שזו תיטיב באופן מרבי עם הייצור הישראלי". סלומינסקי ביקש מנציגי האוצר "למפות את ההטבות ולוודא שאחת לא תפגע בחברתה שלא ייווצר מצב שיצרן מעוטף עזה שזוכה להטבות כתוצאה ממיקום המפעל, לא ייהנה מההטבה של ייצור תוצרת הארץ”.

 

ח"כ חיים ילין אמר "צריך להפחית את רמת האבטלה בפריפריה". לדבריו, "חסרה לנו אסטרטגיה. ובהעדר מדיניות ממשלתית, אנו יוזמים חוקים פרטיים. הממשלה צריכה לחזק את קווי העימות". אמר ילין. 

 

כאמור, הצעת החוק אושרה היום פה אחד בוועדה, ותועבר להצבעה במליאת הכנסת בקריאה ראשונה.