השר כהן: אנחנו מתנגדים לסימון הקלורי של מזון

שר הכלכלה התארח באיגוד לשכות המסחר ואמר "יש לנו אינטרס שהפעילות של העסקים באיגוד לשכות המסחר תצליח ותשגשג לטובת הצרכן הישראלי"


13:12 ,29.03.2017 מאת: מערכת פורט2פורט

הנשיאות המורחבת של איגוד לשכות המסחר אירחה ביום חמישי האחרון את שר הכלכלה, ח"כ אלי כהן, לדיון בנושאים הבוערים שעל סדר יומו של המגזר העסקי.

 

נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין, פתח את הפגישה ובירך את השר על פעילותו הרבה למען המגזר העסקי: "איגוד לשכות המסחר עבד באופן אינטנסיבי עם השר בתקופת כהונתו כיו"ר ועדת הרפורמות, ושיתוף הפעולה שנוצר בין השר לחברים באיגוד היה פורה מאוד, לטובת המשק, לטובת המגזר העסקי ולטובת הציבור. בעקבות הפעילות עודכן חוק התקנים, חוק שלא נגעו בו משנת 1953, ונפתח שוק בדיקות היבוא לתחרות". לין ציין כי האיגוד פועל באופן יעיל גם מול מנכ"ל משרד הכלכלה, מר עמית לנג, בוועדה פריטטית, "אני בטוח ששיתוף הפעולה עם משרד הכלכלה רק יילך ויתגבר".

 

"כשכלכלת ישראל חזקה – מדינת ישראל חזקה" פתח שר הכלכלה חה"כ אלי כהן את דבריו. "בסופו של דבר מדינת ישראל מתקיימת ממס הכנסה של שכירים וממסי המעסיקים והחברות. אני מדמה קשר בין עסקים שנפתחים כמו לתור לבדיקת MRI. ככל שיותר עסקים נפתחים, כך התור ל-MRI מתקצר. אנחנו מדינה של כלכלת שוק חופשי, רוצים לעודד יזמות ובמיוחד לראות בעלי עסקים מחו"ל משקיעים כאן בישראל. נשיא ארה"ב טראמפ מבין שהעוצמה של ארה"ב היא העוצמה הכלכלית שלה, ככה מבינות המדינות החזקות בעולם. אם נדחוף את האוכלוסיות החרדית והערבית למעגל העבודה, נתרום למגזר העסקי".

 

שר הכלכלה ציין כי "אנחנו פועלים לשנות את האווירה האנטי-עסקית. חקיקה צריכה להיות מידתית ועניינית. הפחתנו את נטל המס בצורה דרמטית שלא היתה כמותה בשלושים שנים האחרונים. הורדנו את המע"מ באחוז, את מס ההכנסה לשכירים בשני אחוזים. ככלל, לא חששנו לעשות רפורמות שהן משמעותיות ולטובת המשק, כגון הרפורמה על הבנקים. אנחנו הולכים לפעול בנושא של הפחתת הרגולציה. יש היום המון עבירות לחברות שהן עבירות פליליות ואנו עושים עבודת מטה רצינית להפחית משמעותית ברגולציה. אנחנו הולכים ממדיניות של בקרה למדיניות של אכיפה על מנת להקל על החברות."

 

בנוסף, הדגיש חה"כ כהן, "אנחנו במשרד רוצים להיות 'תחנה אחת' שבה אפשר לקדם עניינים בלי לעבור בין משרדים שונים. גם אם צריך לקדם נושאים מול משרדים אחרים, אנחנו רוצים לעשות את העבודה עבור הפונים. מדינת ישראל צריכה שר כלכלה במשרה מלאה ולא במשרה חלקית".

 

גל סידס, חברת נשיאות וחברת הנהלת ענף המזון באיגוד לשכות המסחר, ציינה לטובה את הנעשה מטעם משרד הכלכלה על מנת להקל על יוקר המחייה, אך הדגישה כי היבואנים עדיין נתקלים ביוזמות היוצרות חסמי יבוא משמעותיים: "משרד הבריאות גיבש המלצות לסימון מזון בחזית האריזה אשר יכלול מגבלות על שיווק ופרסום של מזון מזיק, המלצות אלו, מבוססות על מודל דומה שהחל לפעול בחודש יוני 2016 בצ'ילה. סימון בחזית האריזה, מייצר חסם יבוא והינו בניגוד מוחלט למדיניות הממשלה לעודד יבוא כדרך להתמודד עם יוקר מחירי המזון בישראל".

 

יוסי ויליגר, חבר נשיאות ויו"ר ועדת יבוא ומכס באיגוד לשכות המסחר, דיבר גם הוא על שיטת המכסות הקיימת בתחום המזון, המייצרת עיוותים בשוק ומגבילה את יכולתו של היבואן לפתח שוק למוצר: "מוצע לבטל את המכסים על כלל מוצרי המזון, למעט פרטי המכס של מוצרי מזון חקלאיים מובהקים (פירות וירקות טריים) הגדלים בישראל בכמות מספקת לשוק המקומי ושנמכרים בארץ במחירים סבירים, בעניינם יש לבצע בחינה פרטנית ולפי הצורך לעבור מהגנה מכסית לסובסידיה ישירה לחקלאי". ויליגר הציג דוגמאות להפחתת המכסים על השוקולד והטונה, שלא פגעו במכירות של היצרנים המקומיים אלא פתחו את השוק לתחרות, העלו את רמת המוצרים המיוצרים תוך הורדת המחיר לצרכנים.

 

חה"כ כהן התייחס לנושאים אלו: "לגבי סימון קלורי של מזון, היום הוצאנו מסמך תגובה חריף למשרד הבריאות שאנו מתנגדים לסימון הקלורי של מזון במסעדות. זה חשוב אבל בסוף היום מתגלגל לצרכן כי עסקים לא יוצאים מכך נשכרים. אנחנו רוצים שעסקים ירוויחו, לא ההפך. בנוסף, אני נגד סימון על גבי אריזות ספציפי למדינת ישראל מכיוון שזה לא נכון ולא טוב ורק מייקר את המחירים. אנחנו צריכים להיצמד לסטנדרט בינ"ל. רה"מ תומך מאוד בדברים אלו והנחה לפעול להפחתת הרגולציה".

 

לגבי המכסים אמר "אנו מבקשים רשימה של מוצרים ומכסים. במוצרים שבהם אין ייצור ישראלי יהיה הרבה יותר קל להוריד מכסים, במיוחד במזון ומוצרי צריכה בסיסיים. כאשר אתם מרגישים שהרגולציה מכבידה, תפנו אלינו. לנו יש את הכוח לתת ערערים והסתייגויות בנושא הזה. משרד הכלכלה הוא לצד איגוד לשכות המסחר. יש לנו אינטרס שהפעילות שלכם תצליח ותשגשג לטובת הצרכן הישראלי".