חובות של גופים ממשלתיים בסך חצי מיליארד ₪ גורמים לפיגור בהעברת תשלומי המס של המפעלים

כך מסר שלמה מנחם, יו"ר המועצה למפעלים קטנים ובינוניים בהתאחדות התעשיינים , בעקבות הפרסומים לפיהם מתכנן אגף המכס והמע"מ מבצע לרחב היקף, להגדלת גביית המס מהעסקים הקטנים


00:00 ,21.07.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
חובות של גופים ממשלתיים וכאלו המתוקצבים ע"י הממשלה, בסך של כ-חצי מיליארד ש"ח, לכ-600 מפעלים קטנים ובינוניים במגזר התעשייתי, גורמים לפגיעה קשה בתזרים המזומנים של המפעלים. כן גורם הדבר לפגיעה ביכולת המפעלים לקבל מימון בנקאי ואף מביא לפיגור בהעברת תשלומי המס של המפעלים הללו לרשויות המס. כך מסר שלמה מנחם, יו"ר המועצה למפעלים קטנים ובינוניים בהתאחדות התעשיינים , בעקבות הפרסומים לפיהם מתכנן אגף המכס והמע"מ מבצע לרחב היקף, להגדלת גביית המס מהעסקים הקטנים.

מנחם מזהיר כי מוסר התשלומים הירוד של גופים וחברות ציבוריים וממשלתיים, עלול להביא בקרוב לקריסתם של מאות מפעלים קטנים ולפיטוריהם של אלפי עובדים נוספים.

מנחם קרא לממשלה לפעול לאלתר לזרוז תשלום החובות למפעלים הקטנים. הוא הוסיף כי לא יתכן שגופים הפועלים מטעם המדינה וממומנים על ידה, יהוו את הגורם לנפילתם של חברות ועסקים בישראל. "אני מציע לרשויות המכס לבצע תחילה "פשיטות" במשרדי הממשלה ובגופים הציבוריים הנסמכים על ידה, כדי לאתר חייבי תשלום", אומר מנחם.

בין הגורמים הציבוריים והממשלתיים המפגרים מהותית בתשלומים, אומר מנחם, נמצאים רשויות מקומיות, משרדי ממשלה, מערכת הבריאות הממשלתית וגורמים רבים נוספים. מע"צ, משהב"ט והתעשיות הביטחוניות הינם בין המובילים בפיגורים המתמשכים ובדחיית התשלומים לספקים – המפעלים הקטנים והבינוניים, שנמשכים לעיתים חודשים רבים.

יצויין כי במערכת הבריאות ובבתי החולים הממשלתיים, מדובר על פיגור ממוצע, הנע בין 60 ל-120 ימים, מעבר לימי האשראי המוסכמים. גם בקרב הרשויות המקומיות, נמשכים הפיגורים בתשלומים מספר חודשים.