"מטרת האוצר היא להחליף ייצור מקומי ביבוא"

נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש תקף את תוכנית האוצר להפחתת מחירים על ידי הפחתת מכסים: "המהלך לא יוריד את המחירים אבל יפגע קשות בתעשייה"


10:08 ,01.03.2016 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא התאחדות התעשיינים תקף אתמול (ב') בוועדת הכלכלה של הכנסת את אנשי משרד האוצר על תוכניתם, הגרועה לדבריו, להפחתת מחירי המזון באמצעות הפחתת מכסים.

 

בדיון טען שרגא ברוש, במה שעורר סערה גדולה בוועדה, כי התוכנית של משרד האוצר גובשה ללא שנבדק מהן השלכותיה על המשק, מהן השלכותיה על התעשייה המקומית והאם הורדת מכסים הוכחה ככלי יעיל להפחתת מחירים.

 

ברוש: "לצערי, נראה שמטרת האוצר היא להחליף ייצור מקומי ביבוא, מהלך שלא יוריד את המחירים, אבל כן יפגע קשות בתעשייה המקומית. אנחנו שאלנו את אנשי האוצר האם יש יעד להפחתת המחירים? הם אמרו לנו שלא. שאלנו אותם האם ישנה השפעה ישירה של הפחתת המכסים, על הפחתת מחירים בשוק? אז הם ענו שלא. שאלנו אותם האם נעשה אומדן הפסד להכנסות המדינה כתוצאה מהפחתת המכסים? והם ענו שלא. שאלנו אותם האם נבדקה האלטרנטיבה של הפחתת מחירים באמצעות מע"מ דיפרנציאלי, כמו במדינות ה- OECD? אז הם ענו לנו ש'זה לא באג'נדה'.

 

"אז על מה מתבססת כל התוכנית של משרד האוצר? בפעם האחרונה שהפחיתו פה מכסים, זה היה בטונה והמחירים לא ירדו. כל מה שקרה הוא שמפעל טונה ישראלי נסגר והבעלים שלו הפך ליבואן טונה. אחר כך הורידו את המכסים על הסרדינים, אז הפסיקו לייצר בארץ סרדינים, ומי שהיה יצרן של סרדינים, הוא כעת יבואן של סרדינים. אז מה עשינו? הרסנו פה את התעשייה.

 

"צריך להבין שהרווח הנקי של חברות המזון הוא 5%. כלומר, החברות האלו כבר עברו התייעלות. לכן הדיון היום הוא לא על הוזלת מחירים, אלא על האג'נדה של משרד האוצר. האג'נדה היא, לצערי, שלא יהיו פה מפעלים. הם מעדיפים שנייבא את הכל. ואם זו האג'נדה, אנחנו יכולים להיות יבואנים יותר טובים מכולם, אבל התוצאה תהיה שעוד כמה שנים יהיה פה דיון על איך מחזירים לפה את התעשייה, היצוא והצמיחה, במדינה של 8 מיליון איש. ואגב - אם מייצרים פה קילו תפוחי אדמה ב-1.20 שקלים ומוכרים אותו ב- 6-7 שקלים, אל תחפשו את הבעיה במכס, הבעיה היא במקום אחר".