"ראש הממשלה חייב להתערב במשבר זיהום האוויר במפרץ חיפה"

נשיא לשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון דוד קסטל דורש למנות ועדת חקירה בנוגע לפרסומים על הקשר בין זיהום האוויר ולתחלואה


13:46 ,21.04.2015 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא לשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון דוד קסטל דורש את התערבות ראש הממשלה במשבר זיהום האוויר במפרץ חיפה.

 

לטענת קסטל, התנהלות משרדי הבריאות והגנת הסביבה בפרשה חסרת אחריות וזורעת בהלה.

 

קסטל קרא להתערבותו של ראש בנימין נתניהו, המשמש גם כשר הבריאות והגנת הסביבה בפועל, "בכדי לעצור את כדור השלג הזה ואת השלכותיו החמורות".

 

בעקבות פרסום נתוני תחלואת הסרטן על ידי משרד הבריאות, שהראו קשר בין היקף המחלה לזיהום האוויר, תבע קסטל להקים ועדת חקירה מקצועית, שתעשה עבודה יסודית ומהירה ותגיש את מסקנותיה בתוך שלושה חודשים. 

 

קסטל: "את המסקנות חייבים ליישם במהירות. אין ולא יכולות להיות פשרות בנושא של בריאות הציבור. שמירה על מקומות העבודה היא אינטרס משותף של הציבור, של העירייה ושל המגזר העסקי. יש לרתום את כל הגורמים המעורבים למציאת הפתרון המיטבי. עד שנקבל את ממצאי הוועדה, יש להימנע מצעדים קיצוניים, שיכולים לגרום לנזק משמעותי ובלתי הפיך לעסקים במפרץ.

 

בעקבות החזרה של משרד הבריאות מהפרסום הראשוני אמר קסטל: "פרסום נתונים בלתי אמינים מהווה התנהלות שדורשת חקירה מיידית, בנוסף לחקירה מקצועית ואובייקטיבית לגבי הזיהום והשלכותיו. לא ייתכן שמפרץ חיפה והצפון ישמשו כזירת התנגחות, שמשרתת אינטרסים לא ברורים ולא אחראיים. פרסום נתונים לא אמינים בהקשר הטעון של תחלואת ילדים בסרטן פוגע פגיעה קשה בכלכלת האזור ובתושביו. מדובר בפגיעה במפעלים ובעסקים המספקים אלפי מקומות עבודה. פרסום כזה פוגע בפרנסת עשרות אלפי תושבי האזור. נתונים זורעי פאניקה מרחיקים אוכלוסיה צעירה וחזקה מלהגיע לאזור ומחזקים מגמות של עזיבת הצפון.  

 

"הנזק הישיר ולטווח ארוך לצפון כולו, ולמרחב חיפה והקריות במיוחד, כבר נעשה. מי ייתן את הדין על הנזק שגרם פרסום הנתונים המזעזעים? אנו קוראים לראש הממשלה למנות לאלתר ועדת חקירה, שתיתן תשובה ברורה לקשר בין התחלואה לזיהום האוויר, ובנוסף תדאג לפיצוי על הנזקים שנגרמו".