המשרד לאיכות הסביבה: אין לפתוח את נתב"ג 2000 בשל העדר טיפול בשפכים
טוען: רשות שדות התעופה נוקטת סחבת בהקמת המתקן העצמאי האמור לטהר את שפכי הטרמינל
00:00 ,22.07.2004
"יש לאסור על פתיחת מסוף הנוסעים בנתב"ג 2000, עד להסדרת הטיפול בשפכי שדה התעופה". כך קובעת מנכ"ל המשרד לאיכות הסביבה, מיקי הרן, במכתב ששיגרה למנכ"ל משרד הפנים, גדעון בר-לב.
הסמכות לאסור על הפעלת הטרמינל החדש בנתב"ג משיקולים של איכות הסביבה מצויה בידי משרד הפנים. אם משרד הפנים יימנע מלעשות זאת, פתוחה בידי המשרד לאיכות הסביבה האפשרות לבקש מביהמ"ש להוציא צו בנושא.
במקביל פנתה הרן למנכ"ל רשות שדות התעופה, גבי אופיר, והתריעה בפניו שאין לפתוח את המסוף ללא מתקן טיפול בשפכים. הרן הדגישה, שפתיחת הטרמינל במצב הנוכחי, תהווה מקור להיווצרותם של מפגעים סביבתיים בין השאר זיהום הקרקע ומי תהום, פגיעה בחי ובצומח, מפגעי ריח ויתושים וכן חשש להתפרצות נגיף קדחת הנילוס המערבי שמקורו ביתושים.
לדברי הרן, הממשלה קבעה עוד ב-1997 שהסדרת הובלת השפכים וחיבור נמל התעופה למערכות חיצוניות לטיפול בשפכים, יהיו תנאי לפתיחת מסוף הנוסעים, ויש לעמוד בתנאי זה.
לדברי הרן, רשות שדות התעופה קיבלה אישור מהמועצה הארצית לתכנון ולבנייה להקים מכון לטיהור שפכים עצמאי לאחר בקשה מפורשת מצידה, בטענה שמכון לטיהור שפכים אילון לא יוקם בזמן.
למרות זאת, טוענת הרן, הרשות לא מיהרה להכין את התוכנית למתקן, ורק לאחר שלוש פניות של נציגי המשרד לאיכות הסביבה, הועברה תוכנית שאפשרה הוצאת הנחיות לתסקירי השפעה על הסביבה. מאז עברו למעלה משנתיים, אך המתקן טרם הוקם.
משרד הפנים מסר בתגובה, כי מכתבה של הרן הועבר לטיפול הגורמים המקצועיים במשרד.
שר התחבורה, מאיר שטרית, אמר היום (ה`) לאחר סיור בנתב"ג 2000, כי הוא מתרשם שרשות שדות התעופה תעמוד בזמנים ותהיה מוכנה במועד שנקבע לפתיחת הטרמינל - 2 בנובמבר הקרוב.
שטרית נשאל האם כמו קודמו, אביגדור ליברמן, גם הוא מאיים לפטר בכירים ברשות אם לא יעמדו בלוח הזמנים. הוא אמר: "זה לא הסגנון שלי לאיים. עם זאת, אני מצפה שראשי הרשות יעמדו בלוח הזמנים שהם עצמם קבעו אותו. הם חייבים לעשות זאת".
הסמכות לאסור על הפעלת הטרמינל החדש בנתב"ג משיקולים של איכות הסביבה מצויה בידי משרד הפנים. אם משרד הפנים יימנע מלעשות זאת, פתוחה בידי המשרד לאיכות הסביבה האפשרות לבקש מביהמ"ש להוציא צו בנושא.
במקביל פנתה הרן למנכ"ל רשות שדות התעופה, גבי אופיר, והתריעה בפניו שאין לפתוח את המסוף ללא מתקן טיפול בשפכים. הרן הדגישה, שפתיחת הטרמינל במצב הנוכחי, תהווה מקור להיווצרותם של מפגעים סביבתיים בין השאר זיהום הקרקע ומי תהום, פגיעה בחי ובצומח, מפגעי ריח ויתושים וכן חשש להתפרצות נגיף קדחת הנילוס המערבי שמקורו ביתושים.
לדברי הרן, הממשלה קבעה עוד ב-1997 שהסדרת הובלת השפכים וחיבור נמל התעופה למערכות חיצוניות לטיפול בשפכים, יהיו תנאי לפתיחת מסוף הנוסעים, ויש לעמוד בתנאי זה.
לדברי הרן, רשות שדות התעופה קיבלה אישור מהמועצה הארצית לתכנון ולבנייה להקים מכון לטיהור שפכים עצמאי לאחר בקשה מפורשת מצידה, בטענה שמכון לטיהור שפכים אילון לא יוקם בזמן.
למרות זאת, טוענת הרן, הרשות לא מיהרה להכין את התוכנית למתקן, ורק לאחר שלוש פניות של נציגי המשרד לאיכות הסביבה, הועברה תוכנית שאפשרה הוצאת הנחיות לתסקירי השפעה על הסביבה. מאז עברו למעלה משנתיים, אך המתקן טרם הוקם.
משרד הפנים מסר בתגובה, כי מכתבה של הרן הועבר לטיפול הגורמים המקצועיים במשרד.
שר התחבורה, מאיר שטרית, אמר היום (ה`) לאחר סיור בנתב"ג 2000, כי הוא מתרשם שרשות שדות התעופה תעמוד בזמנים ותהיה מוכנה במועד שנקבע לפתיחת הטרמינל - 2 בנובמבר הקרוב.
שטרית נשאל האם כמו קודמו, אביגדור ליברמן, גם הוא מאיים לפטר בכירים ברשות אם לא יעמדו בלוח הזמנים. הוא אמר: "זה לא הסגנון שלי לאיים. עם זאת, אני מצפה שראשי הרשות יעמדו בלוח הזמנים שהם עצמם קבעו אותו. הם חייבים לעשות זאת".
עשוי לעניין אותך
20.07.2004
עמוס רון: לשקול הקמת קרן לטובת איכות הסביבה במסגרת הרפורמה המתוכננת בתעריפי הנמלים
20.07.2004
לין: על משרד התחבורה ורשות הנמלים להעניק מיידית רשיון למספנות ישראל לפעול כנמל ימי לכל דבר
20.07.2004
טקס חתימת חוזה להפעלת מסוף מטענים נוסף בנתב"ג נערך הבוקר
19.07.2004
איתן רוב: ניתן ליצור יבוא מקביל של רכב לישראל
19.07.2004
השביתה בנמלים גרמה למגזר העסקי נזקים הנאמדים עד כה בכ-570 מליוני שקלים
18.07.2004
נזקי השביתה: צים עשוייה לבודד את פעילותה הבינלאומית מזו בארץ