חוק הצמיגים החדש: נמצאו ליקויים ב-87 מתוך 114 הפנצ'ריות שנבדקו

במבצע אכיפה ארצי לפיקוח על חוק הצמיגים החדש שערך המשרד להגנת הסביבה נמצא כי שלושה חודשים מכניסת החוק לתוקף, במרבית הפנצ'ריות החל איסוף צמיגים ישנים על ידי יבואני הצמיגים או יצרן הצמיגים


00:00 ,15.10.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

במבצע אכיפה ארצי לפיקוח על חוק הצמיגים החדש שערך המשרד להגנת הסביבה נמצא כי שלושה חודשים מכניסת החוק לתוקף, במרבית הפנצ'ריות החל איסוף צמיגים ישנים על ידי יבואני הצמיגים או יצרן הצמיגים
 
המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה ערכה לאחרונה מבצע ארצי לאכיפת החוק לסילוק ולמחזור צמיגים, בבתי עסק לממכר ותיקון צמיגים.
 
במסגרת המבצע ביקרו מפקחי המשטרה הירוקה ב-114 פנצ'ריות במהלכם קיבלו בעלי העסקים הסבר ודף מידע על החוק החדש ונבדק אופן מילוי הוראות החוק בעיקר בהיבט של אחסון נאות ופינוי מסודר של צמיגים משומשים.
 
במהלך המבצע נמצא כי לאחר 3 חודשים מכניסת החוק לתוקף, במרבית הפנצ'ריות החל איסוף צמיגים ישנים על ידי יבואני הצמיגים או יצרן הצמיגים (אליאנס) בהתאם לחוק אם כי לא תמיד בתדירות מספקת. עובדה זו מעודדת ביחס למצב שהיה לפני כניסת החוק ומראה ניצנים של הסדרת נושא פסולת הצמיגים.
 
יחד עם זאת עדיין ברוב הפנצ'ריות 87 מתוך 114 נמצאו ליקויים בעיקר באופן אחסון הצמיגים המשומשים.
בעלי הפנצ'ריות בהם נמצאו ליקויים קיבלו מנציגי המשרד להגנת הסביבה התראה בה נדרשו לתקן את הליקויים שנמצאו. כנגד בעלי עסקים שלא יפעלו כנדרש יחלו הליכי אכיפה ובמקרה הצורך יוגשו כתבי אישום. העונש המקסימלי במקרה של הרשעה הוא קנס בגובה של עד 67,300 שקל ליחיד וכפל קנס לתאגיד.
 
השר להגנת הסביבה, גדעון עזרא, מסר שלאור התוצאות וחשיבות יישום החוק לניקיון המדינה בכוונתו להנחות את  המשטרה הירוקה להרחיב את הפעילות לפנצ'ריות בהן לא נערכו ביקורים וכן לחזור ולפקח על הפנצ'ריות שקיבלו התראות - כל זאת כדי להביא למצב בו צמיגים משומשים מאוחסנים ומטופלים כנדרש באופן שימנע מטרדים לסביבה, ובעיקר, אחסון הצמיגים באופן שימנע הצטברות מים המהווים בית גידול ליתושים.
 
כזכור, בתחילת יולי השנה נכנס לתוקפו החוק לסילוק ולמחזור צמיגים שמטרתו להסדיר סילוק ומחזור של צמיגים משומשים באופן שימנע את המפגעים הסביבתיים הכרוכים בהשלכה לא מסודרת של הצמיגים ולחיסכון בחומרי גלם.
בחוק נקבע כי יצרני ויבואני הצמיגים יהיו אחראים לאסוף את הצמיגים מהפנצ'ריות לאחר גמר השימוש בהם ולהעבירם למחזור.
 
בנוסף לאחריות על יבואני ויצרני הצמיגים מטיל החוק אחריות על בעלי עסקים לממכר ותיקון צמיגים לאחסן צמיגים בצורה שתמנע הצטברות מים ומפגעים סביבתיים ומחייב אותם לפנות את הצמיגים באופן סדיר אל יבואני ויצרני הצמיגים כך שלא ייווצרו מאגרי צמיגים גדולים.