בשבוע שעבר נפגשו נציגי איגוד המשתמשים בהובלה ימית עם נציגי קונפרנס צפון מערב אירופה ודנו בנושא היטל הצפיפות. הצדדים הסכימו כי קיימת צפיפות בשני הנמלים הגורמת לעיכוב מעבר לזמן הסביר. ההמשך יבוא
בשבוע בעבר נפגשו נציגי איגוד המשתמשים בהובלה ימית עם נציגי קונפרנס צפון מערב אירופה. לכאורה, הפגישה לא סיפקה יותר מדי כותרות: איגוד המשתמשים דחה את דרישת הקונפרנס לייקר את דמי ההובלה ביבוא מנמלי צפון מערב אירופה והצדדים דנו בנושא הצפיפות בנמלים. למעשה, הפגישה וההבנות שבאו בעיקבותה, נותנות סיבה מספיק טובה להאמין שהיטל הצפיפות מתקרב. ובגדול.
שני הצדדים, נציגי EMTA ונציגי איגוד המשתמשים, דיווחו שניהם על אוירה טובה. אך, מעבר לאווירה הטובה שאפיינה את הפגישה, הסכימו שני הצדדים שקיימת צפיפות בשני הנמלים הגורמת לעיכובים מעבר לזמן סביר.
יתרה, מכך, למרות ש- EMTA גבה במשך שלוש שנים היטל צפיפות בנמל אשדוד בלבד (היטל שלמעשה הועמד על 0% לפני חודשים ספורים), מכירים עתה שני הצדדים בכך שהצפיפות והעומס היא מנת חלקם של נמלי חיפה ואשדוד. הדרישה של EMTA להחיל היטל צפיפות מתייחסת לראשונה גם לנמל חיפה ולא רק לאשדוד. למעשה, ככל הידוע, המחלוקת היחידה שנותרה בין הצדדים נוגעת לגובה ההיטל שיגבה מכל אחד מהנמלים.
באופן מפתיע, למערכת port2port נודע כי באותה פגישה דרשו נציגי EMTA לקבוע היטל בגובה 40 דולר ל-TEU על מטענים המגיעים לנמל חיפה ולעומת זאת 30 דולר ל-TEU בלבד עבור מטענים המגיעים לנמל אשדוד, כאשר המשמעות היא שב- EMTA מאמינים שהמצב דוקא בנמל חיפה חמור עוד יותר מבאשדוד. אינפורמציה זאת לא זכתה לאישור מצד איגוד המשתמשים.
בסיומה של הפגישה ביקשו נציגי איגוד המשתמשים לקבל נתונים נוספים מהקונפרנס, על מנת שניתן יהיה להגיע להסכמות על גובה ההיטל ותקופת התחולה שלו. הנתונים אמורים היו להימסר לאיגוד בימים אלה.
כזכור, המהלך החל כאשר הנהלת הקונפרנס, המייצגת 12 מובילים ימיים מרכזיים בסחר מ/אל צפון מערב אירופה, שיגרה ערב חג הפסח מכתבים להנהלות חברות הנמל בחיפה ובאשדוד. בחיפה, ציין אז פיטר וובר מנהל הקונפרנס, קיים מחסור חמור בשטחי אחסנה לאור העובדה שערוגות הנמל מלאות במכולות שטעון הממתינות לטעינה. ואילו אשדוד, לטענת הקונפרנס, סובל מתפוקות נמוכות בשל מחסור בכח אדם ובציוד.