פורום הלקוחות לשרת התחבורה: התערבותך האישית למציאת פתרונות לשיפור המצב התפעולי בנמלים

בין הפתרונות המוצעים על ידי פורום לקוחות הנמלים: הארכת משמרות העבודה בנמלים, הארכת הפעילות בסופי שבוע, הקדמת פתיחת הנמלים החדשים, שימוש ברציף חברת החשמל וכדומה. נשיא לשכת הספנות: לראשי הענף לא זכור עומס כה חריג


13:30 ,06.04.2021 מאת: מערכת פורט2פורט

בשבועות האחרונים מתרחש עומס חריג בנמלי הים התיכון, כאשר מטענים בייבוא ובייצוא לא מועמסים ונפרקים מאניות בפרק זמן סביר. מספר האניות הממתינות להיכנס לנמלים נע בין 40 ל-60, ולראשי הענף לא זכור עומס הדומה לזה שאנו חווים כיום. בשל כמויות ייבוא גדולות של מוצרים וחומרי גלם ועלייה בהזמנות למוצרי צריכה, גבר הביקוש לשירותי נמלי הים. עלייה חריגה זו גרמה לכך שקצב הגעת הסחורות אינו עומד ביחס לקיבולת הנמלים. המשמעות של העיכובים הינה: פגיעה בקבלת סחורות, מוצרים וחומרי גלם, פגיעה במוניטין היצוא הישראלי, פגיעה בכושר הייצור (נזק ישיר ועקיף), ותשלומים עודפים המושתים על בעלי המטענים, כאשר הנזק למשק הישראלי גדל מידי יום.

 

נכון להיום, המצב התפעולי בנמלים הוביל ל״מצור ימי״ אשר משפיע על כלל המגזר העסקי ומאיים על שרידות עסקים: יבואנים, יצואנים, משלחים, חברות ספנות וסוכניהם, חברות הובלה יבשתית - כולם נפגעים קשות. 

 

בשל כך, פנו חברי פורום לקוחות הנמלים: עו״ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר; דר׳ רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים; דר׳ יורם זבה, יו״ר לשכת הספנות הישראלית; וגבי בן הרוש, יו״ר מועצת המובילים והמסיעים, אל מירי רגב, שרת התחבורה, בדרישה כי תפעל לתיאום פגישה דחופה עם כלל אנשי המקצוע בענף על מנת לגבש פתרונות אשר ימנעו נזק נוסף לעסקים בישראל, ולהעלאות מחירים, וכן תתערב באופן אישי למציאת פתרונות לשיפור המצב התפעולי בנמלי הים, דוגמת הארכת משמרות העבודה בנמלים, הארכת הפעילות בסופי שבוע, הקדמת פתיחת הנמלים החדשים, שימוש ברציף חברת החשמל וכדומה.

 

במכתב מפרטים חברי הפורום את מצב החירום התפעולי בנמלי הים וטוענים כי לראשי הענף לא זכור עומס כה חריג כמו זה אשר הם חווים כיום. ״בשל כמויות ייבוא גדולות של מוצרים וחומרי גלם ועלייה בהזמנות למוצרי צריכה, גבר הביקוש לשירותי נמלי הים. עלייה חריגה זו גרמה לכך שקצב הגעת הסחורות אינו עומד ביחס לקיבולת הנמלים״.

 

ראשי הפורום מפרטים וכותבים לשרת התחבורה כי מספר האניות העומדות על עוגן בהמתנה להיכנס לנמלים נע בין 40 ל-60 ו-12 אניות נוספות בנמל מספנות. הם מזכירים כל בשל ההמתנות והעיכובים חברת נמל חיפה ביטלה לאחרונה את שירות ״החלונות״ לפחות עד ל-13 באפריל וכי שלוש חברות ספנות כבר הודיעו על הפסקה בפקידות לחיפה בעוד מספר חברות ספנות אחרות צמצמו את פקידותיהן. חברות אחרות, כותבים ראשי הפורום, הטילו היטל כספי ניכר לכיסוי העלות שבהמתנה לשירות בתור התפעולי הרגיל.

 

הם מציינים עוד כי הוגבלו הטעינות והפריקות לכל אנייה בנמלים וכי התפתחות תופעה זו גרמה לקיצוץ בכמות המכולות המיובאות, וקיצוץ מסוים בטעינת מכולות היצוא. חברות ספנות המטען הכללי והצובר מעדיפות שלא להפליג לישראל, ובמקביל מעלות את מחירי ההובלה וההיטלים באופן דרסטי. הובלת חומרי הגלם התייקרה באופן משמעותי בזמן האחרון והיבואנים מדגישים זאת שוב ושוב.

 

נוכח מצב זה, כותבים חברי הפורום לשרת התחבורה: ״אנו מבקשים את התערבותך האישית למציאת פתרונות לשיפור המצב התפעולי בנמלי הים״.

 

בשיחה שביצעה מערכת PORT2PORT עם ד״ר יורם זבה, נשיא לשכת הספנות, הוא ציין כי ״במקביל ראשי הפורום נמצאים במעגל שיחות עם מנכ״ל משרד התחבורה, ראשי ההסתדרות וכמובן מנהלי הנמלים. אנחנו מקווים שייצא מכל המאמצים האלה ייצא משהו חיובי״.

 

ד״ר זבה הוסיף כי מחר הוא עתיד להיפגש עם יו״ר ההסתדרות, ארנון בר דוד, ואבי אדרי, יו״ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, בנושא וזאת בתיאום מלא עם ראשי פורום הלקוחות.