יו״ר חברת נמלי ישראל, עוזי יצחקי, הוציא השבוע מכתב לאיגוד יבואני הרכב בישראל תחת הכותרת ״מוכנות נמלי הים לקליטת מטען חיוני״, בו הוא מציין כי לאור החלטת הממשלה מיום שני השבוע בדבר הכרזה על ״מצב מיוחד בעורף״ בכל הארץ, ובמסגרת ההיערכות לפגיעה בפעילות נמלי ים התיכון ועל מנת לשמור על רציפות התפקוד של מדינת ישראל, נמלי ישראל נדרשים להיערך לקליטת מטענים חיוניים, לרבות פינוי הרציפים ושטחי נמל לוגיסטיים. ״לפיכך״, מציין מר יצחקי במכתבו ליבואני הרכב, ״הנכם מתבקשים לפנות לאלתר את כלי הרכב המאוחסנים בשטחי הנמלים״.
יצחקי מדגיש במכתבו כי במידה ולא יפונו כלי רכב משטחי הנמלים באופן מיידי, רשות הספנות והנמלים במשרד התחבורה תיאלץ לעצור את פריקת כלי הרכב בנמלי חיפה ואשדוד.
נציין כי רשות הספנות והנמלים הוציאה במקביל הוראה במסגרת תקנות לשעת חירום ״לעניין אניות גלנוע המובילות כלי רכב המיועדים לפריקה עקיפה בנמלי חיפה או אשדוד״ שתיכנס לתוקף ב-30 בספטמבר ותהיה בתוקף עד ה-14 באוקטובר ובכפוף לכך שהכרזת ״המצב המיוחד״ תהיה בתוקף. לפי התקנה שהוציאה רספ״ן נמלי חיפה ואשדוד יהיו מוגבלים במספר הרכבים שהם יכולים לאחסן בשטחם: נמל אשדוד מוגבל לאחסן עד 15 אלף רכבים, חברת נמל חיפה מוגבלת לאחסן עד 15 אלף רכבים גם היא, ואילו נמל המפרץ SIPG מוגבל לאחסן בשטחו עד 4,000 רכבים.
נציין כי הוראת רספ״ן מתייחסת לפריקה עקיפה של רכבים במסגרתה הרכבים הנפרקים נשארים לאחסון בנמל, ולא לפריקה ישירה של רכבים שבמסגרתה הרכבים יוצאים מן הנמל ישירות אל מי שייבא אותם לארץ.
נציין כי יבואני הרכב מצטיידים באופן מסורתי ברכבים חדשים רבים לקראת כל סוף שנה קלנדרית במטרה שיגיעו לישראל לפני עליות המסים שמתרחשות בסוף כל שנה קלנדרית.
מאיגוד יבואני הרכב לא נמסרה תגובה.