דואר ישראל: ירידה של 12% בהכנסות הרבעון הראשון בצל הקורונה

החברה מדווחת על הפסד של כ-105 מיליון שקל ברבעון, מול רווח של כ-5.4 מיליון שקל בתקופה מקבילה אשתקד, ועל ירידה של 45% בכמות החבילות שהוזמנו. דני גולדשטיין, מנכ״ל דואר ישראל: ״בתקופת הקורונה חברת הדואר המשיכה להיות שחקן משמעותי במתן שירותים לציבור״


10:33 ,07.06.2020 מאת: מערכת פורט2פורט

דירקטוריון חברת דואר ישראל אישר את הדוחות הכספיים של החברה לרבעון הראשון של 2020. סך ההכנסות של החברה ברבעון הראשון של 2020 הסתכם בכ-405 מיליון שקל, מול כ-460 מיליון שקל ברבעון מקביל אשתקד, וזאת  בצל משבר הקורונה והירידה בהזמנות מחו״ל ברבעון הראשון של השנה. גם ברבעון הראשון של 2020 נמשכה הירידה בהכנסות מדואר כמותי, בעקבות המעבר לשירותים דיגיטליים ולחשבוניות במייל. ההכנסות ממכירת נכסים הסתכמו ברבעון הראשון של 2020 בכ-2.3 מיליון שקל, לעומת 5.8 מיליון שקל בתקופה המקבילה.

 

באפריל 2020 הודיעה רשות החברות הממשלתיות, כי תחזור לקידום הפרטת חברת דואר ישראל ותחל בפרסום המכרז למכירת 20% מחברת דואר ישראל במהלך הרבעון השני והשלישי של השנה והחברה נערכת לכך.

 

גם ברבעון הראשון של השנה המשיכה החברה במדיניות ההשקעה בנכסים לפיתוח החברה, כאשר סך ההשקעות של החברה הסתכם ברבעון בכ-52 מיליון שקל, מול כ-17.5 מיליון שקל ברבעון המקביל. עיקר ההשקעות ברבעון הראשון של 2020 היה המשך השקעה בציוד, בקריה הדוארית במודיעין, במרכזי דוורים אזוריים, וכן במערכות מחשוב נוספות, לצורך שיפור השירות וכחלק מהערכות החברה להמשך הגידול בסחר המקוון וביחידות האחרות  בשנים הקרובות.

 

ההפסד הנקי ברבעון עמד על כ-105 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של כ-5.4 מיליון שקל בתקופה מקבילה אשתקד. עיקר ההפסד כאמור נובע ממשבר הקורונה, וכן מהפסדים בשוק ההון בסך של 43 מיליון שקל, בהשוואה לרווח בשוק ההון בסך 19 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

 

ירידה ממוצעת של 45% בהזמנת חבילות מחו״ל ברבעון הראשון של השנה

 

אי הוודאות הכלכלית והעיכובים בהטסות בחלק מהמדינות בתקופת הקורונה גרמו לירידה משמעותית בהזמנת חבילות מחו״ל ברבעון הראשון של השנה. בחודשים ינואר-מרץ 2020 חלה ירידה ממוצעת של כ-45% בהזמנת חבילות מחו״ל, בו הוזמנו סך של כ-10 מיליון חבילות מול כ-14.5 מיליון חבילות ברבעון הראשון של 2019. יש לציין, כי תחילת המשבר היתה ב25/1 השנה, אז הודיעה סין רשמית על עיכובים בהטסות בעקבות נגיף הקורונה. עיקר הירידה בהזמנת חבילות חלה בחודש מרץ, ונמשכה גם בחודש אפריל, כאשר במאי החלה התאוששות בהזמנות. בנוסף, נפגעו פעילות היבוא העסקי וכן פעילות היצוא של חברת דואר ישראל, כתוצאה מירידה כלל עולמית בפעילות עסקית של לקוחות בתקופת הקורונה, לרבות ירידה בהטסות, עד כמעט עצירה, ושילוח של פלטפורמות בינלאומיות גדולות לישראל.

 

ברבעון הראשון של השנה חל גידול בכמות המבקרים בסניפי הדואר בחודשים ינואר ופברואר שלא הושפעו מהקורונה אך ירידה משמעותית במספר הלקוחות בחודש מרץ מול תקופה מקבילה. בחודש מרץ השנה הגיעו 1.68מיליון לקוחות לסניפי הדואר, מול 2.145 מיליון לקוחות במרץ שעבר, ירידה של כ-46% בכמות המופעים בסניפי החברה. החברה המשיכה לסייע בתקופת הקורונה בחלוקת הקצבאות לציבור, ואף השיקה כרטיס נטען ייחודי בשיתוף ביטוח לאומי והמשרד לשוויון חברתי, ואפשרה לגימלאים רבים, המקבלים קצבת אזרחים ותיקים בבנק הדואר, לקבל את הקצבה שלהם ישירות ללא הגעה לסניפי הדואר וללא סיכון בריאותי.

 

בתחילת חודש יוני הודיעה  חברת דואר ישראל על חזרה מלאה לשגרה והארכת שעות הפעילות במאות יחידות דואר עד השעה 20:00 שלוש פעמים בשבוע, לרבות פתיחת יחידות הדואר גם בימי שישי והזמנת תור מראש. מרבית מרכזי מסירת החבילות חזרו לפעילות, כך שחברת הדואר מציעה כיום את מערך הקמעונאות הגדול בישראל, הכולל כ-1,300 יחידות מסירה בפריסה ארצית.

 

החברה הכינה תכנית יציאה מהמשבר בשיתוף חברת הייעוץ PWC, על מנת לאתר הזדמנויות ולצמצם את הפגיעה העסקית בתחומי הסחר והפיננסיים, כדי לחזור במהירות לשגרת פעילות. בכל משבר יש הזדמנות, ואנו ממשיכים במלוא המרץ בתוכנית האסטרטגית להצמחת חברת הדואר גם בשנים הקרובות

דני גולדשטיין, מנכ״ל חברת דואר ישראל

 

חזי צאיג, יו״ר דירקטוריון דואר ישראל: ״משבר הקורונה הוא משבר כלל עולמי, אשר פגע בכל פעילות הסחר בעולם כתוצאה מהסגר, מהשינויים בהרגלי הצריכה של הלקוחות, העיכובים בהטסות ואי הוודאות העסקית, אולם לצד זאת יצר הזדמנויות רבות גם עבור דואר ישראל, בתחום הסחר הפנים ארצי והשליחים. בזכות איתנותה של חברת הדואר לפני הכניסה למשבר ובזכות מסירות עובדי החברה, ובזכות פעולות מהירות של הנהלת החברה לצמצום ההוצאות  החברה הצליחה להקטין את הפגיעה ולנהל בצורה אחראית את היציאה מהמשבר. החברה נערכת בימים אלה להפרטת החברה, כאשר אנו מאמינים שכניסת משקיע בשלב זה הכרחית, ותסייע לחברה לצמוח, ותאפשר לנו להתמודד טוב יותר ברמה העסקית עם אתגרי העתיד. גם ברבעון הראשון החברה המשיכה לבצע השקעות בעיקר בתחום הסחר המקוון, לצד ביצוע פעולות התייעלות משמעותיות, לצמצום הירידה בהכנסות, כדי לשמור על מובילות וחדשנות החברה בתחומי הליבה שלה״.

 

דני גולדשטיין, מנכ״ל דואר ישראל: ״בתקופת הקורונה חברת הדואר המשיכה להיות שחקן משמעותי במתן שירותים לציבור. אני מודה לעובדי החברה, אשר פעלו במסירות והעניקו שירות רציף גם בתקופה מאתגרת זו, תוך שמירה על בריאות הציבור ובריאות העובדים. החברה הכינה תכנית יציאה מהמשבר בשיתוף חברת הייעוץ PWC, על מנת לאתר הזדמנויות ולצמצם את הפגיעה העסקית בתחומי הסחר והפיננסיים, כדי לחזור במהירות לשגרת פעילות. בכל משבר יש הזדמנות, ואנו ממשיכים במלוא המרץ בתוכנית האסטרטגית להצמחת חברת הדואר גם בשנים הקרובות. במקביל אנו ממשיכים להיערך למעבר מטה החברה למודיעין לקרייה דוארית שתחסוך עשרות אלפי מ״ר בשטחי נדל״ן, תוך חסכון משמעותי בעלויות, לצד השטחת המבנה הארגוני ויצירת מודל עבודה יעיל יותר״.