אל על תחת הבורוביצ'ים לא תטוס בשבת - מסיבות כלכליות בלבד

לפני השלמת ההשתלטות היום על חברת אל על, הלך ישראל בורוביץ' אל הרבנים הראשיים של ישראל. חבוש כיפה על ראשו הוא הבטיח לרבנים כי אל על המופרטת לא תטוס בשבתות ובמועדי ישראל. זו היתה החלטה כלכלית טהורה


00:00 ,19.12.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
לפני השלמת ההשתלטות היום על חברת אל על, הלך ישראל בורוביץ' אל הרבנים הראשיים של ישראל. חבוש כיפה על ראשו הוא הבטיח לרבנים כי אל על המופרטת לא תטוס בשבתות ובמועדי ישראל. זו היתה החלטה כלכלית טהורה.

"על הנייר" מסתכם אובדן הכנסותיה של אל על מהשבתת הטיסות בשבתות ומועדי ישראל ב-50-35 מיליון דולר בשנה. בפועל, אם תטוס בשבתות וחגים - ההפסד יכול להיות דווקא גבוה יותר, שכן האוכלוסייה החרדית עלולה לנטוש את החברה כפעולת ענישה. גם בתקופות שאל על טסה בשבתות ובחגים, לפני 82', לא הפעילה החברה טיסות במועדים אלה לשניים מיעדיה המרכזייים - ניו יורק, ארה"ב, ויוהנסבורג, דרום אפריקה - בשל החשש מתגובת האוכלוסיות היהודיות ביעדים אלה.

סיבה נוספת לחוסר הכדאיות הכלכלית לטוס בשבתות ובחגים היא שאל על אף תצטרך לשלם במועדים אלה תעריף גבוה של 150% תוספת לשעת עבודה למועסקיה, ואלה יהיו זכאים גם ליום חופשה באמצע השבוע.

יתרה מכך, אל על השתמשה בסאן דור, החברה הבת שלה לטיסות שכר, לביצוען של טיסות בשבתות וחגים. הטייסים והמטוסים היו של אל על. רק קוד הטיסה היה שונה. במקרים קיצוניים של תקלות או עיכובים בטיסות אל על הסדירות מחו"ל ערב כניסת השבת, הורידו את הנוסעים הדתיים מהטיסה, החליפו את קוד הטיסה לזה של סאן דור ומטוסי אל על נחתו בנתב"ג, לאחר כניסת השבת. טיסות המטען של אל על לא פסקו אף הן בגלל קדושת היום; אל על הפרטית תמשיך להפעיל טיסות מטען בשבתות ובחגים.

דווקא בעניין הפעילות בשבתות עלולה להתעורר בעיה לבורוביצ'ים. אחד מתנאיו של הממונה על הגבלים עסקיים, דרור שטרום, להפעלתה של אל על המופרטת בידי קבוצת כנפיים היא משיכת ידם מחברת השכר סאן דור. באל על אמנם לא מקבלים עדיין את רוע הגזירה, ומנסים לשנותה באמצעות ערעור לבית הדין להגבלים עסקיים.

בענף התעופה לא פוסלים על הסף את האפשרות שהבורוביצ'ים ימצאו דרך לעקוף את דרישת הממונה. אחת האפשרויות שהעלו מומחים היא הקמתה של חברת תעופה סדירה נוספת - "סאן דור בלוף" - אשר תפעל רק בשבתות וחגים. כך, אל על לא תטוס בשבתות וחגים, סאן דור לא תתקיים יותר, וחברת תעופה חדשה, שתעשה שימוש במשאבי אל על, תפעל רק בסופי שבוע. הממונה על הגבלים עסקיים לא יוכל, כנראה, למנוע זאת.