נתוני GCX: עלייה של 30% ברכישות האונליין של ישראלים

היקף הרכישות של ישראלים באתרי סחר האונליין הבינלאומיים הסתכמו בכ-36.8 מיליון דולר בהשוואה לכ-28 מיליון דולר בשנת 2017. הרכישות ברבעון הרביעי הסתכמו בכ-13.7 מיליון דולר. אירית קריאף: צופה עלייה של 30% בסחר המקוון בשנת 2019


11:42 ,07.02.2019 מאת: מערכת פורט2פורט

חברת הבלדרות הישראלית GCX פרסמה אתמול את נתוני סחר האונליין לרבעון הרביעי של 2018 ולשנה כולה, בהתייחס לרכישות של הציבור הישראלי באתרים הבינלאומיים כפי שנאספו במחלקת המחקר של החברה. הנתון הבולט ביותר בשנת 2018 הוא זינוק של למעלה מ-30% בהיקף הרכישות של ישראלים באתרי סחר האונליין הבינלאומיים, בהשוואה לשנת 2017, והן הסתכמו בכ-36.8 מיליון דולר בהשוואה לכ-28 מיליון דולר בשנת 2017. ברבעון הרביעי של שנת 2018 הסתכמו הרכישות בכ-13.7 מיליון דולר, סכום המהווה זינוק של 59% בהשוואה לרבעון הקודם בשנת 2017 (הרבעון השלישי בשנת 2018 הסתכם ב- 8.65 מיליון דולר) וזינוק של כ-56% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד (שעמד על 8.8 מיליון דולר).

 

יודגש כי לפי הנתונים המתפרסמים, היקף סחר האונליין ברבעון הרביעי של 2018 עמד על כמחצית מהיקף הסחר בשנה שעברה כולה (28 מיליון דולר), והדבר נובע בין היתר מהזינוק החדש ברכישות בימי הקניות הגדולים של חודש נובמבר: בלאק פריידיי, חג הרווקים הסיני וסייבר מאנדיי.

 

מהנתונים עולה עוד כי ערך ממוצע לעסקה בשנת 2018 עמד על 52 דולר, ומהווה ירידה של כ-40% בהשוואה לערך הממוצע לעסקה בשנת 2017. ערך עסקה ממוצע ברבעון הרביעי של 2018 עומד על 50 דולר ומהווה ירידה של כ-43% בהשוואה לרבעון אשתקד.

 

עוד עולה מהנתונים כי אחוז העסקאות בשווי הגבוה מ-75 דולר נמצא במגמת ירידה. שווי זה מהווה את סף החבות במס למוצרים ביבוא אישי, בהתאם לחוק. על פי תקנות רשות המסים, רכישות מחו״ל בסכומים גבוהים מ-75 דולר מחויבות במכס ובמע״מ. ברבעון הרביעי אשתקד הסתכמו עסקאות אלה ב-31% וברבעון הרביעי לשנת 2018 הסתכמו עסקאות אלה ב-23%, גם בחישוב שנתי יורד אחוז העסקאות בשווי הגבוה מ-75 דולר, שכן בשנת 2017 היוו עסקאות אלה 27% מכלל העסקאות שבוצעו וב-2018 היוו עסקאות אלה 24% מכלל העסקאות שבוצעו לאורך השנה.
 

הירידה בביצוע עסקאות בשווי הגבוה מ-75 דולר ניתנת להסבר במודעות גוברות ועולה בכל הנוגע לחוק ולעלויות המכס והמע״מ בהתאם לגובה הרכישה. כמו כן, ניתן להסבירה בהיצע גדל מצדם של אתרי סחר, המתרחבים במודלים שונים (כדוגמת מודל ה״מרקט-פלייס״) ומציעים מגוון מוצרים רחב מבעבר ובמבצעי מחירים אגרסיביים בחדירה לשוק.

 

כמו כן מעידים הנתונים על זינוק משמעותי ברבעון הרביעי של 2018 בהיקף ההזמנות מסין, שכמעט ומשתווה להיקף ההזמנות מארה״ב ברבעון זה, כ-39% ו-41% לסין ולארה״ב בהתאמה. זאת בהשוואה ל-37% יבוא מסין ברבעון השלישי השנה ול-15% יבוא מסין ברבעון השני השנה. סין שעשתה קפיצה משמעותית בין הרבעון השני של 2018 לרבעון העוקב, עקפה את ארה״ב ועלתה למקום הראשון מבין מדינות המקור ליבוא. עם זאת, לא שמרה על מעמדה זה ברבעון הרביעי של 2018 וכן בהסתכלות שנתית והיא ממוקמת במקום השני בשתי הקטגוריות (39% ברבעון 4 ו- 29% שנתי). מדובר בזינוק בהשוואה ל- 2017, שבה סומנה סין כמדינת המקור הרביעית אחרי ארה״ב, בריטניה והונג קונג. בהקשר זה מעניין לציין כי בשנת 2018 כ-43% מהרכישות נעשו באתרי סחר שמקורם בארה״ב, ביניהם איביי, אמזון ואחרים.

 

0.5 אחוז מסך המשלוחים של החציון הראשון הצריכו אישורים אלה ואילו בחציון השני של השנה היוו אישורים אלה 2.7 אחוז מסך המשלוחים. בראייה רחבה ניתן להצביע על גידול של פי 9 בכמות בין החציון הראשון לחציון השני של שנת 2018, אותו ניתן לתלות בהקלות בתנאי היבוא. לאחרונה התיר שר התקשורת פטור ליבוא מוצרים המפורטים ברשימה המשחררת מדרישות מכבידות ואישורים בחברת GCX צופים שמהלך זה צפוי לשנות את המגמה.

 

אירית קריאף, יו״ר ומנכ״לית GCX, צופה ששנת 2019 תסתיים בנתונים מרשימים עוד יותר מקודמתה בשל שינויים באתרי הסחר הבינלאומיים, העושים שימוש בשיטות שיווק חדשות ומשכילים לאמץ מודלים נוספים להתרחבות. לדבריה, ״הישראלים, הנחשבים למנוסים ובקיאים כצרכנים של אתרי הסחר המקוון, עשויים להגדיל את היקפי הסחר בשנת 2019 בכ-30%. בנוסף לתהליך שבירת החסמים לרכישה און ליין בקרב הצרכן הישראלי נוצרה נגישות גבוהה לאתרי הקניות, באמצעות מכשירים המשתכללים מדי שנה ומאפשרים ליותר אוכלוסיות שוחרות מותגים בינלאומיים, לממש חלומות, לדוגמא, בני נוער שנהנים מרכישה מקוונת ללא מע״מ ומסים״.

 

לדברי קריאף, חברת GCX נערכה ברבעון הרביעי 2018 למתן מענה מהיר למשלוחים הרבים שהגיעו באירועי וחגי הקניות ברשת, המאפיינים את הרבעון האחרון מדי שנה. ״ההמלצה לצרכן הישראלי מתמקדת בבחירה באפשרות רכישה מסוג DDP שבה כל המיסים בעסקה שולמו מראש,  משום ההקלה על הליכי היבוא האישי, שחרור החבילה מהמכס והגעתה ללקוח במהירות וללא עיכובים מיותרים. עם זאת, הגידול המהיר בהיקף ההזמנות מחייב את GCX להמשיך ולהשקיע במערכי שירות ללקוח הסופי, הרואה בהן כתובת עיקרית לבירור וסיוע מקצועי. GCX ביצעה השקעות נרחבות בשדרוג מערך שירות הלקוחות, תוך הטמעה של כלים דיגיטליים מתקדמים שמאפשרים ללקוח שירות מעקב אישי אחר החבילה, אפשרות לצ׳ט אינטרנטי עם נציג דיגיטלי ועוד אמצעים שמשפרים את חווית השירות״.

 

יחד עם זאת, קריאף מציינת כי עדיין קיימים פערים בהבנה של הצרכן הישראלי את חובות החוק ביבוא אישי ולכן ראוי כי משרד הכלכלה יגביר את מהלכי ההסברה, השקיפות והנגישות של הצרכנים למידע.