המשתמשים במסופי מטען זועמים: שר התחבורה מתנער מאחריות

כ- 100 ימים לפני פתיחת התחרות בין מסופי המטען האוויריים, קיים חשש כבד בקרב המשתמשים, כי היעדר התיאום בין הרשויות הממשלתיות השונות ייקר משמעותית את העלויות לשחרור ולשינוע מטענים ויגרום לביורוקרטיה מסורבלת


00:00 ,27.12.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

כ- 100 ימים לפני פתיחת התחרות בין מסופי המטען האוויריים, קיים חשש כבד בקרב המשתמשים, כי היעדר התיאום בין הרשויות הממשלתיות השונות יפגע משמעותית בציבור היבואנים והיצואנים, ייקר משמעותית את העלויות לשחרור ולשינוע מטענים ויגרום לביורוקרטיה מסורבלת. משרד התחבורה בתגובה: עד כה לא נעשתה פנייה מנומקת של המסופים

"עד לרגע זה אין גורם מרכזי מתאם ולא גובשו נוהלי עבודה אחידים המקובלים על כל הגופים הפועלים בתחום. כל הליך השינוי במבנה המסופים נעשה ללא 'אבא רוחני' שיוביל את המהלך. חסרה השגחה של גוף ריבוני מפקח ומשרד התחבורה מתנער מכל אחריות". כך אמר אמיר שני, יו"ר ועדת הכספים באיגוד לשכות המסחר ומנכ"ל קבוצת עמית במהלך ישיבת חירום שהתקיימה אתמול באיגוד לשכות המסחר, בהשתתפות כל הגורמים המעורבים בנושא.
 
בפגישה נכחו יחזקאל דסקל, מנכ"ל איגוד לשכות המסחר; עמי סגל, ראש מינהל המכס;  אלכס חן, ראש אגף פיתוח עסקי ברשות שדות התעופה; מנהלי מסופי המטען, וכן נציגי חברות התעופה וחברות הבלדרות והשילוח. אבי ירושלמי ממשרד התחבורה ביטל את הגעתו מסיבות אישיות ובהעדר נציג חלופי, למעשה משרד התחבורה לא לקח חלק בדיון מה שעורר אכזבה קשה בקרב הנוכחים.
 
שני אשר מוביל את המהלך לתיאום בין הגופים הממשלתיים השונים ציין כי איגוד לשכות המסחר יזם את דיון החירום בעקבות פניות רבות של משתמשים.
 
לדברי שני, "המדינה שלקחה על עצמה לפתוח את תחום המטענים לתחרות בכדי לייעל, לשפר את השירות ולהוזיל את העלויות למשתמשים בעצם מתנערת מכל אחריות". שני מתריע כי אותו יבואן שבעבר פנה למסוף אחד בכדי לשחרר את המטען יצטרך לאסוף אותו משניים או שלושה מסופי מטען שונים, הוא יצטרך לשלם כפול ולעבור מספר פעמים בידוק ביטחוני.
 
שני הציג משוואה לפיה 100% תחרות מביאה למעשה ל- 100% שחוסר ודאות. לדבריו, יש העדר מעורבות שלטונית בהובלת הפרוייקט, אין מענה לשורה של שאלות בלתי פתורות לאופן הפעלת המסופים. "אני מצפה להוציא מסמך משותף של המסופים ולהגדיר 'אמנת שירות', נוהלי עבודה ולוחות זמנים".
 
עמי סגלציין כי רשות המסים פרסמה טיוטת נוהל עבודה בנושא, אך הנוהל מתייחס אך ורק לפעילות בין המכס למסופי המטען בכל הקשור לפיקוח על טובין. "המכס אינו עוסק בממשקים הקשורים לאופן התפעול במסגרת סביבת המסופים החדשה". סגל הוסיף: "מצפים מהמכס שיעשה את העבודה של כולם. הדברים צריכים להעשות בשיתוף פעולה. איפה שצריך את שיתוף הפעולה ניתן אותו. בכל מה שקשור אלינו, כבר נתנו תשובות".
 
אלכס חן, ציין כי רשות שדות התעופה אינה גורם רגולטורי אלא קובעת את נוהלי העבודה בלבד ועל כן הוא אינו יכול לקחת אחריות הכל הקשור לממשקים השונים בין חברות התעופה, מסופי המטען וציבור המשתמשים.
   
עמדת חברות התעופה היתה ברורה. הם ציינו שבכל העולם נהוג שחברת תעופה בוחרת את המסוף מולו יש לעבוד וזאת כחלק מעסקת חבילה שמוצעת ללקוח. ולכן, הם שללו את הפתרון המוצע לאפשר העברת פאלטים שמקורם בטיסה אחת בין המסופים. לטענתם, אין סיטואציה כזו בעולם - זה תקדים. נציגי חברות התעופה התריעו שבגלל סיבוך תהליך הפיזור והצלבות בין המסופים, היבואנים והיצואנים ישלמו יותר.
 
יו"ר ארגון המשלחים, שלמה שרון, הדגיש שהבסיס היה ליצור תחרות ותחרות מוזילה מחירים. הוא הביע את אכזבתו מעמדת רש"ת וטען שהם צריכים היו לגלות יוזמה ולהפוך לאחד מעמודי התווך, ביחד עם המכס וחברות התעופה – הגורמים המרכזיים.
 
מנכ"ל ממן מוטי לוין הודה שאין בידיו תשובות לכל השאלות. הוא ציין שבין אשדוד בונדד וממן קיימת מערכת יחסי עבודה סבירה ועם סוויספורט היא עדיין לא קמה. "אנו לא מלכ"ר. מכל פעולה שנבצע אנו מצפים להרוויח. האם ההנחה שהקמת 2-4 מסופים תוזיל את עלויות ללקוח הסופי? אני ממש לא בטוח". הוא ניצל את ההזדמנות ושיבח את נציגי המכס. "עשיתם עבודה יוצאת מהכלל. יסודית. כל הכבוד".
 
אמנון אברהם, מנכ"ל סוויספורט טען שהמיקוד של הבעיה הוא בשוליים. לטענתו, נושא ההעברות בין מסופים הוא לא המרכזי מאחר וברוב המקרים כלל לא יהיה צורך בביצוע העברות. הוא הביא כדוגמא את המסופים בשדה התעופה של פרנקפורט, שם קיימת אפשרות העברה בין 7 מסופים ובפועל כמעט ולא עוברים מטענים בין המסופים. הוא הוסיף: "האקסיומה שיהיה גרוע והכוונה ליצור דרמה, פשוט לא נכונות. בנתיב המרכזי שמתייחס בסדר גודל של למעלה מ- 90% מהמטענים, כבר היום התחרות יצרה שיפור בשירות והיא תיצור שיפור גדול יותר גם בתעריפים. בואו נשים דברים בפרופורציות. ללא סוויספורט היינו חוזרים אחורה. בתחום ההעברות בין המסופים העלות תמוזער למינימום".
 
יו"ר פורום מטען אוויר, אילן שחר אמר בישיבה: "משרד התחבורה לא שם קצוץ על מגזר התעופה בשנתיים האחרונות. הם לא מגיעים לדיוני הועדות השונות ולא שלחו נציג. בלי משרד התחבורה שום דבר לא יזוז. מי שישלם בסופו של דבר זה המשתמשים. איפה לעזאזל התחרות? אני לא רואה שום אינדיקציה מכך שנרוויח מהתחרות. צריך ללכת ישר לרוגלטור".
 
גובה מכס נתב"ג, רפי גבאי, ציין שטיוטת הנוהל שהופצה לפני ימים אחדים גובשה לאחר עבודה מקצועית ארוכה תוך בחינת נהלים בעולם. "אנו נצפים לקבל הערות בכתב. נבחן אותן ואם יהיה צורך אז נבצע תיקון". הוא הדגיש שמכס נת"בג יתן את אותה רמת שירות בכל אחד מהמסופים. "נפצל את צוותי העבודה וציוד ייעודי לשאר המסופים".
 
בסיום הפגישה הציע אמיר שני להקים צוותי עבודה משותפים שיעלו פתרונות לבעיות המהותיות. "ללא שיתוף פעולה מצד הנהלת משרד התחבורה, נגיע בתחילת חודש אפריל למצב של חוסר ודאות".

 
משרד התחבורה: עד כה לא נעשתה פנייה מנומקת של המסופים

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי נוהל העברת מטענים בין המסופים הוכן על ידי רשות שדות התעופה וכי עד כה לא נעשתה פנייה מנומקת של המסופים הקיימים והעתידיים בנתב"ג למשרד התחבורה.

עוד נמסר כי לגבי הסוגיה הנוגעת לקביעת התעריפים של העברת המטענים בין המסופים, זו תיקבע לאחר פניית המסופים למשרד התחבורה.

"צויין כי נציגה ממשרד התחבורה נכחה בפגישת החירום שהתקיימה. נציגת המשרד החליפה את מנהל אגף תכנון וכלכלה שנבצר ממנו להשתתף בישיבה בשל מחלה", נמסר.