אש בבטריות הליתיום גרמה להתרסקות מטוס UPS בדובאי ב-2010

רשות התעופה האזרחית של איחוד אמירויות הערביות סיימה את החקירה בנושא. בהתרסקות מטוס המטען נהרגו שני אנשי הצוות


00:00 ,31.07.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

רשות התעופה האזרחית הבינלאומית (GCAA) של איחוד האמירויות הערביות הגיעה למסקנה שהאש שפרצה במטוס בואינג מדגם 747-400 של UPS, שהתרסק ליד דובאי בחודש ספטמבר 2010 נגרמה בגלל בטריות הליתיום שהיו במטוס.

עוד נמצא, שלגלאי העשן לקח יותר מדי זמן להתריע על המצב בפני שני אנשי הצוות, שנהרגו בהתרסקות.

מטוס המטען התרסק בעת שניסה לבצע נחיתת חירום בשדה התעופה הבינלאומי של דובאי. דוח הבדיקה הצהיר רשמית ש"החקירה הגיעה למסקנה, במידה גבוהה של ודאות, שהאש פרצה בחלק מתא המטען שהכיל, בין השאר, מספר משמעותי של בטריות ליתיום".

עוד נכתב, שהאש התפשטה בגוף המטוס במהירות רבה, עד כדי מצב שיצא מכלל שליטה, וכן שלא נמצאו גופי אחרים, מלבד הבטריות, שהיו יכולים לגרום לפריצת האש.

בנוסף נטען בדוח, שהמשלחים של בטריות הליתיום, שמקורם בהונג קונג, לא הצהירו כראוי על הבטריות בתעודות המשלוח, וכן לא צירפו מסמכים המעידים, כפי שממליץ האו"ם, שהבטריות עברו ניסויים שהוכיחו שהן עומדות בתקנים.

יצוין שבמהלך 2013 קורקע כל הצי העולמי של מטוסי ה-787 דרימליינר לשלושה חודשים, שלאחר שבטריות הליתיום גרמו למספר מקרי עשן ואש, ובמקרה אחד אף לנחיתת חירום של מטוס נוסעים. לאחר מספר חודשי בדיקה, הודיעו בואינג ורשות התעופה הפדראלית בארצות הברית על פיתוח דגם חדש של בטריות הליתיום שאינן מהוות סכנה להתקלחות.

להרחבה בנושא התרסקות המטוס, ראו מגזין חודש אוגוסט של "PORT2PORT".