ישראל והאיחוד האירופי הגיעו להבנה על הסכם שמיים פתוחים

הסתיים משא ומתן שנמשך שלוש שנים. כתוצאה ייפתח השוק לטיסות בינלאומית ישירות מישראל וממנה לכל מדינות האיחוד. הצפי הוא להוזלת מחירי הטיסות


00:00 ,25.03.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

בסוף השבוע האחרון דיווח האיחוד האירופי על הגעה להסכם שמיים פתוחים עם ישראל. בעקבות הדיווח אישר שר התחבורה את ההסכם, שמגיע לאחר משא ומתן שנמשך שלוש שנים. בין הצדדים נחתם מזכר הבנות, המהווה שלב לפני החתימה על ההסכם הכולל, שיובא לאישור הממשלה.

"הסכם התעופה המקיף שהושגבתל אביב חשוב מאוד להמשך חיזוק קשרי הכלכלה, הסחר והתיירות הכוללים ביןישראל לאיחוד האירופי. ישראל היא שותפת מפתח של האיחוד האירופי וההסכם יחזק אתקשרי התעופה בין שני השותפים ויבסס רמה גבוהה של התקרבות רגולטורית". כך אמראמר סגן הנשיאהנציבות האירופית והנציב לענייני תחבורה סים קאלאס בברכו על ההסכם.

ההסכם יחליף הסכמי שירותי אווירדו-צדדיים בין מדינות-חברות מהאיחוד האירופי ובין ישראל.

כתוצאה מההסכם יתאפשר לכלחברות התעופה באיחוד האירופי להפעיל טיסות ישירות מכל מדינות האיחוד,כשמנגד תוכלנה חברות תעופה ישראליות להפעיל טיסות לשדות תעופה בכל רחבי האיחודהאירופי.

שוק התחבורה האווירית של האיחוד האירופי וישראל ייפתח בהדרגה, במגמהלהגיע עד תחילת עונת הקיץ של 2017 לפתיחה מלאה, ללא הגבלה, על מספרהטיסות השבועיות בין ישראל לאיחוד האירופי.

הצפי הוא שפתיחה הדרגתית של השוק תעודד מספר רב יותר של טיסות ישירות מישראל ליותר יעדים באירופה במחירים נמוכיםמהיום, כמו גם להפחית את מחירי הטיסות לישראל עבור נוסעים אירופיים, ולהביא לתנועת תיירותמוגברת בשני הכיוונים.

במקביל לפתיחה ההדרגתית שלהשווקים, שואף ההסכם לשלב את ישראל במרחב תעופה משותף רחב יותר עם האיחודהאירופי. ישראל תיישם דרישות וסטנדרטים רגולטוריים התואמים את כללי התעופה שלהאיחוד האירופי בתחומים כגון בטיחות תעופה, איכות סביבה, הגנת הצרכן, לרבות זכויותנוסעים, ניהול תעבורה אווירית, רגולציה כלכלית, סוגיות תחרות, והיבטים חברתיים.

הסכמי תעופה מקיפים דומיםסוכמו עם מדינות מערב הבלקן, מרוקו, ירדן, גיאורגיה ומולדובה.משא ומתן עם אוקראינה ולבנון מתקיים בימים אלה, ומשא ומתן עם אזרבייג'ן ותוניסיהמתוכנן להתחיל בקרוב.

יצוין שבשנת 2010 עמד שוק התחבורההאווירית בין האיחוד האירופי וישראל על סך של 6.75 מיליון נוסעים, גידול של 13.4% לעומת 2009, ו-57% מטיסות הנוסעים הבינלאומית לישראל וממנה החוצה הן למדינות האיחוד.

לאור ההגעה להסכם אישר שר התחבורה ישראל כץלרשות התעופה האזרחית לחתום על מזכר הבנות (MEMORANDUM OF CONSULTATIONS) עם נציגות האיחוד האירופי.

כץ ברך על חתימת המזכר וצייןשהסכם השמים הפתוחים נועד להביא לליברליזציה בקווי התעופה בין ישראל לאירופה, שתאפשר להוזיל את מחירי הטיסה ולפתוח יעדי טיסה חדשים ללא הגבלה.

"אני רואה במזכר ההבנות שנחתם הישג גדול למדינת ישראל, שיאפשר לה להשתלב במרחב האווירי העולמי ולהגדיל את התיירות הנכנסת, וכתוצאה מכך תסייע לחוסנו של המשק ותיצור מקומות עבודה חדשים" הוסיף כץ.