ישראל ונציבות האיחוד האירופאי חתמו בראשי תיבות על הסכם השמים הפתוחים

ההסכם יעבור לאישור הממשלה והנציבות. תחילת יישומו צפוייה בתוך מספר חודשים, כשיישום מלא צפוי לאורך חמש שנים. במשרד התחבורה מצפים להוזלת מחירי הטיסות, הגדלת יעדים ותדירויות טיסות ומתן פטור מהצורך בהגשת הסכמי קוד ישיר לאישור ההגבלים העסקיים


00:00 ,30.07.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

ישראל והאיחוד האירופאי חתמו הבוקר (ב') בראשי תיבות על הסכם השמים הפתוחים, לאחר משא ומתן שנמשך יותר משלוש שנים.

החתימה בראשי תיבות על הסכם השמים הפתוחים התאפשרה לאחר ששר התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים ישראל כץ אישר את ההסכם והנחה את רשות התעופה האזרחית (רת"א) לחתום עליו.

כץ: "לאחר הליך בחינה יסודי, השתכנעתי שמדובר בהסכם טוב, הטומן בחובו גם יתרונות לתעופה הישראלית. אני מאמין ביכולתם של מנהלי חברות התעופה הישראליות להוביל את חברותיהן לשגשוג ולהצלחה, גם במציאות של סביבה פתוחה ותחרותית, המטיבה עם כלל המשק".

ההסכם נחתם על ידי מנהל רשות התעופה האזרחית במשרד התחבורה גיורא רום והנושא והנותן הראשי בנציבות האיחוד האירופאי קלאוס גייל. זאת לאחר שבחודש מרץ השנה נחתם בין ישראל והאיחוד מזכר ההבנות לפתיחת השמים לתחרות.

לאחר השלמת ההליכים המשפטיים והמנהליים הנדרשים, יועבר ההסכם לאישור סופי של ממשלת ישראל ושל הפרלמנט האירופאי. תחילת היישום בפועל של ההסכם צפויה בתוך מספר חודשים.

יישום ההסכם יימשך כחמש שנים, במטרה לאפשר לחברות התעופה הישראליות להיערך למבנה התחרותי החדש בענף התעופה. במסגרת היישום המדורג, יתווספו מידי שנה שבע תדירויות שבועיות לכל יעד באירופה. במספר מצומצם של שדות תעופה מרכזיים באירופה בהם קיים כבר היום היקף תנועה משמעותי – שדות המתאפיינים בהיותם שדות מעבר לטיסות המשך - היקף הגידול השנתי יהיה מצומצם יותר, ויעמוד על תוספת של כשלוש תדירויות שבועיות מידי שנה.

עם תחילת יישום ההסכם, יורחב פטור הסוג שניתן לענף התעופה מחוק ההגבלים העסקיים, כך שלא יהיה יותר צורך להגיש הסכמי קוד ישיר בין חברות התעופה הישראליות לחברות אחרות לאישור מראש של הממונה. זאת נכון לכל השווקים בהם קיימת מציאות רגולטורית של שמים פתוחים. אי לכך, הפטור יחול על טיסות לארצותה ברית ולמדינות האיחוד האירופאי.

הרחבת הפטור הושגה לאחר מגעים שניהל כץ מול הממונה על ההגבלים העסקיים, במטרה לאפשר לחברות ישראליות לחתום על הסכמי שיתוף פעולה ללא צורך בקבלת אישור מראש, בדומה למציאות השוררת במדינות האיחוד האירופאי.

כץ ציין שהסכם השמים הפתוחים נועד להביא לליברליזציה בקווי התעופה בין ישראל ואירופה, שתאפשר להוזיל את מחירי הטיסה ותפתח יעדי טיסה חדשים, בכל רחבי אירופה, ללא הגבלה וכן הגדלת התיירות הנכנסת לארץ ויצירת אלפי מקומות עבודה.

כץ: "ההסכם יהפוך את ישראל לחלק אינטגרלי ממדינות האיחוד האירופאי בכל הנוגע לתחום התעופה. עם כניסתו של ההסכם לתוקף, אני צופה הוזלה משמעותית של מחירי הטיסה.