מחלוקת חריפה בין מערכות האבטחה האווירית של ארצות הברית וישראל

סגן נשיא איגוד לשכות המסחר אמיר שני שלח מכתב בהול למשרד ראש הממשלה ולשרי התחבורה והאוצר, היות והמחלוקת עלולה לגרום לנזקים כבדים ליצוא האווירי הישראלי החל מאוקטובר. משרד האוצר: "אין מחלוקת, מתקיימים דיונים"


00:00 ,23.07.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

עימות חריף בין רשויות הביטחון של ארצות הברית וישראל עלול לגרום לנזקים כבדים ביצוא האווירי של ישראל.

כך עולה ממכתב ששלח אתמול (ב') סגן נשיא איגוד לשכות המסחר אמיר שני לניר רגב, ראש אבטחת תעופה של שירות הביטחון הכללי (המכתב נשלח למשרד ראש הממשלה), לשר התחבורה ישראל כץ ולשר האוצר יאיר לפיד.

המידע שאותו מציין שני התקבל מחברות תעופה אמריקאיות הפועלות בישראל. ממנו עולה (בהפתעה מוחלטת, לשון המכתב), על מחלוקת עמוקה בין מערכות האבטחה האווירית של ישראל ושל ארצות הברית.

הוויכוח, כתב שני לגורמים המתאימים, נוגע לסידורי האבטחה של הטסת מטענים מישראל לצפון אמריקה, טרם יציאתם מישראל. במקביל מאיימת המחלוקת לעצור לחלוטין, החל מתחילת חודש אוקטובר, את ייצוא המטענים לארצות הברית בטיסות נוסעים של חברות אל על וחברות תעופה אמריקאיות.

שני הוסיף, כי על פי מידע שהגיע לאיגוד לשכות המסחר, צפויה הרשות הפדראלית לביטחון במערך ההובלה של ארצות הברית Transportation Security Administration (TSA), האחראית על הטמעת נהלי אבטחה מחמירים למטענים המוטסים מישראל לתחומה של ארצות הברית, להודיע בקרוב מאוד לגורמים הרלוונטיים בישראל על ביטול ההכרה בבדיקות הביטחוניות של מטענים מישראל החל מ-21 בספטמבר. זאת, כתב שני, במידה ולא יושג עד אז הסכם על מימוש דרישות הביטחון החדשות של הרשות האמריקאית.

"ברצוננו להבהיר", כתב שני, "כי בהתחשב בעובדה שחודש ספטמבר הקרוב הוא חודש חגי ישראל, אשר במהלכו רבים יהיו בחופשה, הנושא, קרוב לוודאי, לא יעלה לדיון. במידה ואי ההבנות לא תגענה לפתרון משביע רצון במהלך חודש אוגוסט, ימצא עצמו היצואן הישראלי בבעיה חמורה, הנובעת לא רק מהעדר טיסות ישירות, אלא גם, ובעיקר, מהצורך להעביר מטענים רגישים דרך נמלי תעופה באירופה.

"נוכח הבעיה הצפויה והעובדה שנושא היצוא והטמעת מערכות אבטחה נמצא באחריות משרד ראש הממשלה, נבקש לדעת כיצד מתכוון המשרד לטפל בבעיה, שמועד כניסתה נמצא מעבר לפינה ועלול לפגוע באופן בלתי הפיך במאמצי היצוא של אלפי חברות ישראליות".

מדוברות משרד האוצר נמסר בתגובה: "אין מחלוקת, ישנן דרישות מצד הרשויות בארצות הברית. כרגע הדברים נמצאים בדיונים".

מדוברות משרד התחבורה נמסר: "המכתב המדובר התקבל בלשכת השר רק היום. לאחר שהנושא ייבדק, יקבל הפונה תשובה בהתאם".

לא התקבל תגובת משרד ראש הממשלה לדברים.