ק.א.ל. בפניה לבית המשפט: צו מניעה כנגד א.ד. שרותי מטען והעומד בראשה

מנהלה לשעבר של ק.א.ל. באירופה עבר לאחרונה לנהל את חברת א.ד. שרותי תעופה (מקבוצת פליינג קרגו) המייצגת את Global Airline Services - אשר צפוייה להתמנות כסוכן GSA של אל על המתחרה. בק.א.ל. מביעים חשש שמידע מסחרי רגיש יעבור בכך לאל על המתחרה ובכך יגרם לק.א.ל. ו


00:00 ,20.09.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

חברת התעופה ק.א.ל. קוי אויר למטען פנתה בשבוע שעבר לבית הדין האזורי לעבודה בת"א בבקשה להוציא צו מניעה זמני כנגד חברת א.ד. שירותי תעופה ומנהלה הטרי טל ציפר, שכיהן עד לא מזמן כמנהל תחנת ק.א.ל באירופה.

כידוע, חברת ק.א.ל. מפעילה טיסות סדירות בקו שבין תל אביב לליאז' ומליאז' לניו יורק, וכן בכיוון ההפוך, ואף עוסקת במכירות ובשיווק של טיסות המטענים שלה ללקוחות בארץ ובחו"ל, ליעדים שונים באירופה ובארה"ב, בין בעצמה ובין באמצעות סוכנים.

עפ"י כתב התביעה עולה כי במסגרת פעילותה נתקשרה ק.א.ל. בהסכם עסקי בראשית 2007 עם חברת Global Airline Services - תאגיד בינלאומי העוסק בייצוג חברות תעופה בתחום המטענים (GSA), המיוצג בישראל, לטענת ק.א.ל., על ידי חברת א.ד. שירותי תעופה מקבוצת פליינג קרגו.

במקביל העסיקה חברת ק.א.ל. את טל ציפר כשכיר החל משנת 2008 במגוון תפקידים ועד לתפקידו האחרון כמנהל תחנת ק.א.ל. באירופה במסגרתו היה ציפר ממונה על מכלול הפעולות המסחריות מול הלקוחות האירופאים. כמו כן, בתחומי אחריותו של ציפר היו בין היתר, הפעלת מרכז המכירות והמסחר של התובעת באירופה, ניהול שירות לקוחות אירופה, ניהול מקצועי של מערך נציגויות החברה במדינות אירופה, וכן ניהול המערך המטפל במכלול הפעילות הלוגיסטית הקרקעית של החברה באירופה.

עפ"י כתב התביעה עולה כי בתחילת חודש יולי 2011, פחות מחצי שנה לאחר שנחתם הסכם העסקה חדש בין הצדדים, הודיע טל ציפר על התפטרותו מחברת ק.א.ל. על רקע אישי. בחברת ק.א.ל. טוענים כי ביום עבודתו האחרון של ציפר בחברת ק.א.ל (31 אוגוסט) נתברר לק.א.ל. כי ציפר מונה רשמית לתפקיד מנכ"ל א.ד. שירותי תעופה ובאותו היום ממש קיבלה ק.א.ל. לידיה הודעה מחברת Global Airline Services על סיום ההסכם בין החברות לאחר ארבע שנים של שיתוף פעולה.

בק.א.ל. טוענים שממש בסמיכות נודע כי חברת אל על הודיעה על סיום התקשרותה עם סוכני המטען שלה באירופה מתוך כוונה להתקשר עם Global Airline Services. לטענת ק.א.ל., מידע זה קיבל אישור סופי כאשר שלי זהבי, ראש אגף מטענים באל על, אישר בפני מנכ"ל חברת בת של ק.א.ל, כי אל על אכן התקשרה עם Global Airline Service בהסכם GSA.

בכתב התביעה מעלה ק.א.ל. את הטיעון כי במסגרת תפקידו של ציפר הוא היה חשוף למידע מסחרי ועסקי שכלל בין השאר רשימת לקוחות ואנשי קשר, דרכי התנהלות ייחודיים מול לקוחות וספקים, היקף הפעילות של הלקוחות, לוחות זמנים, מחירונים, תנאי אשראי, ספקים, שיטות מכירה ושיווק, נתונים כספיים, תוכניות עסקיות, תקציב וכיוצ"ב.

בק.א.ל. מצביעים על הקשר לפיו ציפר, שהיה חשוף במסגרת תפקידו כמנהל תחנת ק.א.ל. באירופה למידע עסקי וסודות מסחריים, עבר לנהל את חברת א.ד. שרותי תעופה המייצגת את Global Airline Services שתחל ככל הנראה לספק בקרוב שרותי GSA לחברת אל על המתחרה.

"חשיפתם של סודות מסחריים אלה לצדדים שלישיים בכלל, ולנתבעת 2 ובאמצעותה לחברת אל על, הפועלת במתווה כמעט זהה לזה של התובעת, בקו בו טסה התובעת בפרט, תגרום לנזק מתמשך ובלתי הפיך לתובעת, תפגע ביתרונותיה התחרותיים של התובעת מול מתחריה בכלל ואל על בפרט, ותציב את התובעת בפני חיסרון מובנה ומהותי למול אל על, אליה יועברו כאמור הידע המקצועי הייחודי של התובעת והסודות המסחריים שלה, אשר נצברו בעמל רב במשך שנים רבות. לא למותר יהיה לציין כי נסיבות אלו, יביאו לצמצום ניכר בתחרות בענף, אל על אף עלולה לשוב ולהיות מונופול בטיסות של מטוסי מטען לאירופה, כפי שהיה לפני הקמתה של התובעת", נכתב.

לאור זאת, חברת ק.א.ל. ביקשה מבית המשפט להוציא צו מניעה כנגד הנתבעים טל ציפר וחברת א.ד. שרותי תעופה, ביחד ולחוד, במסגרתו ייאסר על טל ציפר לעבוד ו/או לייעץ בכל צורה ואופן לחברת א.ד. שרותי תעופה למשך 12 חודשים. כמו כן, יאסר על טל ציפר לעשות שימוש בסודותיה המסחריים של ק.א.ל. כמו כן, ק.א.ל. מבקשת מבית המשפט לאפשר לה לתבוע את מלוא הנזק שייגרם לה, מיד כשיתגבש הנזק.

ראש אגף המטענים של אל על, מר שלי זהבי, מסר בתגובה כי אכן נחתם חוזה GSA עם חברת Global Airline Services אך אין לראייתו קשר עם חברת א.ד. שירותי תעופה או עם טל ציפר בענין זה. זהבי אישר כי "הפיטורים המתוכננים בתחנות המטען בלונדון ובפריז הם במסגרת ההתייעלות של אל על", אולם, "אין כל קשר או כוונה למכור את פעילות המטענים או להעבירה למיקור חוץ."

טל ציפר מסר בתגובה: " אני פעלתי ואמשיך לפעול במסגרת החוק בישראל".

דובר חברת א.ד. שרותי תעופה סירב להתייחס לנושא