ממן: צפויים עיכובים משמעותיים גם לאחר סיום השביתה במכס

מנכ"ל ממן: "אנו מעריכים כי זמן ההתאוששות וחזרה לשגרה של מסוף המטענים האווירי בתום העיצומים יימשך לפחות שבוע". יו"ר ועד עובדי המכס והמע"מ: היום או מחר תתקיים פגישה עם שר האוצר, בינתיים העיצומים נמשכים


00:00 ,16.03.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

מנכ"ל ממן: "אנו מעריכים כי זמן ההתאוששות וחזרה לשגרה של מסוף המטענים האווירי בתום העיצומים יימשך לפחות שבוע". יו"ר ועד עובדי המכס והמע"מ: היום או מחר תתקיים פגישה עם שר האוצר, בינתיים העיצומים נמשכים
 
השביתה של עובדי המכס נכנסה במהלך סוף השבוע להילוך גבוה, וזאת לאחר הודעת רשות שדות התעופה לכל המשלחים בארץ כי לחברות התעופה הזרות המגיעות לישראל אין אישור להביא בבטנן מטענים כלשהם – וזאת בשל התפוסה המלאה בממן, שנגרמת כידוע עקב עיצומים של עובדי המכס והמע"מ שאינם משחררים סחורות.
 
ביום חמישי האחרון היתה אמורה להתקיים פגישה בין נציגי ועדי העובדים ברשות המסים ונציגי ההסתדרות עם שר האוצר רוני בר-און אך הפגישה בוטלה בסופו של דבר. גם ביום שישי לא התקיימה פגישה בין הצדדים למרות נסיונות לתאם פגישה שכזאת, וככל הידוע רק היום יתאמו הצדדים תאריך עתידי לפגישה מסודרת בנושאים העומדים על הפרק.
  
עם זאת, במהלך סוף השבוע, בצעד שהוגדר על ידי יו"ר ועד עובדי המכס והמע"מ כ"מחווה", ניאותו עובדי המכס לשחרר סחורות יצוא חקלאי וכן משלוחים דחופים של מנות דם – הן ביבוא והן ביצוא. בעקבות מחווה זה אושרה נחיתתם של מטוסי אל על וק.א.ל אשר נשאו בבטנם מטענים.
 
בשיחה שערכה הבוקר מערכת port2port עם מר שמעיה סאלח, יו"ר ועד העובדים של עובדי המכס והמע"מ, הוא ציין כי היום או מחר לכל המאוחר אמורה להתקיים פגישה בין נציגי העובדים והוועדים לבין שר האוצר בנושאים שעומדים על הפרק. נכון לשעות אלה, ציין מר סאלח, העובדים ממשיכים בעיצומים ואינם משחררים סחורות בים, באוויר וביבשה.
 
נציין כי הבוקר הגישו התאחדות התעשיינים בישראל ואיגוד לשכות המסחר בקשה בבית הדין לעבודה להורות לעובדים לשוב לעבודה סדירה לאלתר (ר' ידיעה נפרדת).
 
לאור נזקי השביתה מתריעה הבוקר חברת ממן על עיכובים משמעותיים בקליטת מטענים מחו"ל גם לאחר סיום שביתת עובדי המכס. העיצומים גורמים להצטברות אלפי טון סחורות שלא ניתן לקלוט ולשחרר בהיעדר התרה מהמכס. בשל כך, במסוף ממן ובסמוך לו נערמים אלפי טון מטען שאיננו מטופל, דבר שייצור עיכובים משמעותיים בטיפול בהם גם ביום שאחרי העיצומים. 
 
מוטי לוין מנכ"ל קבוצת ממן ציין כי: "ממן מבינה את מיקומה הקריטי בשרשרת האספקה בהובלה האווירית של מטענים לישראל ותעשה הכל על מנת לאפשר זרימה של מטענים לישראל וממנה. עם זאת, העיצומים גורמים ללחץ מטענים גדול מאוד בכניסה לישראל שילך ויחמיר עם הימשכות העיצומים. אנו מעריכים כי זמן ההתאוששות וחזרה לשגרה של מסוף המטענים האווירי בתום העיצומים יימשך לפחות שבוע".

נציין כי חברת ממן ביקשה במהלך הימים האחרונים מחברות התעופה מכתבי שיפוי עבור סחורות יבוא שנפרקו ואחוסנו מחוץ למתחם ממן בשל התפוסה המלאה במקום. מכתבים אלה משחררים את חברת ממן מנזקים שעלולים להיגרם לסחורות אלו.