רש״ת: ירידה של 98% בפעילות נתב״ג

הכריזה על תכנית התייעלות בשיתוף העובדים שתצא לפועל ב-1 באפריל ותהיה בתוקף עד סוף יוני. כיום פועלות בנתב״ג שלוש חברות תעופה בינלאומיות בלבד. אובדן ההכנסות הישיר עומד למעלה מ-500 מיליון שקל ואומדן ההכנסות העקיפות עומד על 1.5 מיליארד שקל


13:25 ,30.03.2020 מאת: מערכת פורט2פורט

כתוצאה מירידת הפעילות התעופתית בישראל ובעיקר  בנמל התעופה בן גוריון - מתבצעות פעולות התייעלות מהחמורות שידעה רשות שדות התעופה הן בקרב תעסוקת העובדים והן בתחום הפיתוח. נכון להיום, 30/3/2020, קיימת ירדה בפעילות של נמל התעופה בן גוריון ב-98% אחוז כשנותרו שלוש חברות תעופה בינלאומיות בלבד הפועלות מנתב״ג, יונייטד איירליינס, אירופלוט ואתיופיאן, וזאת למעט החברות הישראליות העוסקות בטיסות חילוץ על פי החלטה ותאום בין משרד התחבורה ומשרד החוץ. בטיסות הפנים ארצי שומרת חברת ישראייר על טיסות יומיות לאילת.

 

מאז החל המשבר במחצית פברואר ועד סוף חודש מרץ - בוטלו 7860 טיסות (כולל פשיטת הרגל של חברת אטלס הטורקית), וירידה של כמיליון  ושש מאות אלף נוסעים. התפוסה במטוסים ירדה מכ-80% תפוסה לכ-10% בלבד. 

 

הכנסות הרשות מהזכיינים ומשרותי התעופה ירדו לכמעט אפס - אובדן ההכנסות הישירות של רש״ת הן למעלה מ-500 מיליון שקל מפעילות הזכיינים וכן נפגעו ההכנסות העקיפות של רש״ת בלמעלה ממיליארד וחצי שקל. לאור זאת לא נותרה ברירה להנהלה ולנציגות העובדים אלא לבצע החלטות דרמטיות בהפעלת שדות התעופה ובצמצום כוח האדם.

 

מנכ״ל רשות שדות התעופה יעקב גנות, יחד עם נציגות העובדים, הורו על נקיטת שורה של צעדים נוספים על מנת לשמור על בריאות העובדים, תחזוקת מתקני רש״ת והיכולת להפעיל מבצעית את נמלי התעופה. 

 

רש״ת: תכנית התייעלות בשיתוף העובדים שתפעל עד סוף יוני 

 

בתקופה הקרובה מ-1 באפריל ועד 30 ליוני 2020 ומתוך כוונה לשמור על היכולת להתאוששות לאחר המשבר ושמירה על נתיבי טיסה פתוחים ואפשרות לנחיתת מטוסי מטען בנתב״ג יוצאת לפועל תכנית התייעלות שכאמור גובשה בהתדיינות ובהסכמה שיתוף עם נציגות העובדים. שורת הצעדים שיינקטו הם בנוסף לצעדים שנקטה הרשות בפרוץ המשבר. והרי הם:

 

        א.        כ-600  עובדים נוספים יוצאו לחל״ת בטווח הזמן המיידי החל מה-1 באפריל - רובם עובדים קבועים.

        ב.        קיצוץ רוחבי בשכר לעובדי היום המוגדרים כחיוניים למערכת ואשר ישובו לעבודה ב-19 לאפריל של בין 10 ל-15 אחוז בשכר.

         ג.         קיצוץ נוסף בשכר הבכירים.

        ד.        הגדלת מספר הפורשים לפנסיה והקדמת שנתונים ליציאה לפנסיה מוקדמת.

        ה.        עובדי היום יאריכו את החופשה שלהם עד 30/6/2020 על חשבון העובד.

         ו.         עובדי משמרות יעבדו רק 9 משמרות בחודש.

         ז.         שדה התעופה בראש פינה, חיפה והרצליה צמצמו פעילות כתוצאה מסגירת השמיים לתעופה כללית (אימונים, הדרכה וכדומה) בהתאם לנוטאם שפורסם.

        ח.        סגירה של כל הפרויקטים התשתיתיים  שהחלו בכל מתקני רשות שדות התעופה. 

        ט.       צמצום שעות הפעילות של נמל התעופה רמון מעבר לסגירת הלילה.

         י.         צמצום שעות הפעילות במסופי הגבול.

 

כל זאת מעבר להחלטות הקשות שכבר בוצעו ב-15 למרץ 2020 בתאום עם וועדי העובדים.