תאגיד בואינג ביצע רכש גומלין של מיליארד דולר מהתעשיות הישראליות

זאת במהלך שלוש השנים האחרונות. מנהלת רשפ״ת זיוה איגר: ״ההסכם שחתמנו עם בואינג ושאת פירותיו אנו קוצרים עתה, מהווה הבעת אמון של תאגיד בינלאומי מוביל בתעשיות הישראליות״


11:18 ,24.06.2020 מאת: מערכת פורט2פורט

תאגיד התעופה והתעשיות הביטחוניות בואינג, ביצע בשלוש השנים האחרונות רכש גומלין בהיקף העולה על מיליארד דולרים (כשלושה מיליארד שקלים וחצי). כך עולה מנתוני החברה והרשות לשיתוף פעולה תעשייתי וקידום השקעות זרות במשרד הכלכלה (רשפ״ת) שפורסמו היום.

 

בשנת 2018, במסגרת הסכם גג עם משרד הכלכלה הישראלי, התחייבה בואינג לאסטרטגיה ארוכת טווח לפיתוח ענף התעופה והחלל בישראל. בואינג הסכימה ליעד של לפחות 35% מערך חוזה רכישות ביטחוניות של ממשלת ישראל עם חברות וספקים ישראלים.

 

״הסכם זה הוא בהחלט הזדמנות, הבעת אמון והצהרת כוונות של תאגיד עסקי בינלאומי מוביל ביכולות התעשייה המקומית ומוצריה, במיוחד בימים אלה״, אמרה זיוה איגר, מנהלת הרשות לשיתוף פעולה תעשייתי וקידום השקעות זרות. ״על ידי טיפוח שותפויות אסטרטגיות כמו אלה, נמשיך לקדם את הכלכלה הישראלית״.

 

״ההכרזה זו של הרשות לשיתוף פעולה תעשייתי וקידום השקעות זרות כי בואינג ביצעה פה רכש גומלין ושיתוף פעולה תעשייתי שסייעה לחזק את מגזר התעופה והחלל בישראל במיליארד דולר בשלוש שנים בלבד, היא מרשימה אך לא מפתיעה״, אמרה מריה ליין, סגנית נשיא בבואינג, שותפויות אסטרטגיות בינלאומיות. ״השותפות של בואינג עם ישראל נמשכת למעלה משבעה עשורים ולמדינה יש תעשייה איתנה שמסוגלת ויכולה לספק תמיכה עולמית לעסקים ביטחוניים ומסחריים כאחד״.

 

ההסכם הוא גם עדות למחויבותה של הרשות לשת״פ תעשייתי וקידום השקעות זרות לגשר על הפער בין עסקים קטנים ובינוניים במדינה לתאגידים רב לאומיים. ליין ציינה גם כי בואינג עבדה בתיאום ובשיתוף פעולה עם מנהל הרכש והייצור במשרד הביטחון, וכן עם התאחדות התעשיינים בישראל, בכדי לפתח ולהכשיר חברות קטנות ובינוניות (SME) בדרכן להפוך לספקיות של בואינג. בואינג סיפקה הדרכה למעל 60 חברות קטנות ובינוניות ישראליות.

 

בין הדוגמאות האחרונות: התעשייה האווירית היא ספקית מרכזית לתוכנית ה 15F של מכלי דפונה וחלקים רבים נוספים, מבצעת פרויקטים למערכות אוויאוניקה כולל ל-V-22 Osprey, T-38 Talon, ו-T-45 Goshawk. חברת אלביט מערכות וחברות בנות שלה מספקות חיישנים, מעבדים ומערכות תצוגה בפלטפורמות רבות של בואינג, כולל כוונת קסדה לכל המטוסים, מערכת DIRCM ומערכת לוחמה אלקטרונית עבור הצ׳ינוק H-47, מערכות תצוגה עילית לפרויקטים 15F, 18F, ומטוס האימון החדש 7T. כמו כן מספקת מערכות ל״א לקונים זרים של הצ׳ינוק. חברות ישראליות קטנות ובינוניות נהנות מחוזי מפתח ושיתופי פעולה עם בואינג, ביניהן ראד״א תעשיות אלקטרוניות, ספיר, עשות אשקלון תעשיות, קבוצת ת.א.ת טכנולוגיות, ובז רכיבים ומכלולים תעופתיים. כמו כן, בואינג מבצעת פרויקטים חדשניים בשיתוף פעולה עם חברות כמו ALGOLiON ו- Assembrix, Sky Sapience ו Tactical Robotics.