ארגון IRU: ההפסדים בענף ההובלה יעלו על 550 מיליארד יורו

חברות הובלה ברחבי העולם צופות ירידה של 18% בממוצע במחזור בשנת 2020. באירופה ההפסדים יעלו על 80 מיליארד אירו, ירידה של 57% בהשוואה לתקופה דאשתקד


12:42 ,12.08.2020 מאת: מערכת פורט2פורט

הפסדי הובלת מטענים בכבישים ברחבי העולם בשנת 2020 יעלו על 550 מיליארד יורו - ירידה של 18% בהשוואה לתקופה דאשתקד. ההשפעה בענף ההיסעים גדולה פי שלוש; באירופה ההפסדים יעלו על 80 מיליארד אירו, ירידה של 57% בהשוואה לתקופה דאשתקד. כך על פי מועצת המובילים והמסיעים, החברה בארגון IRU - ארגון בינלאומי לתחבורת הכביש, המביאה את נתוני הארגון.

 

עוד מוסיפים במועצת המובילים, כי מחקרים חדשים של IRU מראים כי למעלה מ-3.5 מיליון חברות הובלה והסיעים ברחבי העולם, יסבלו מהפסדים כספיים חסרי תקדים השנה, כתוצאה ממגבלות התובלה וההאטה הכלכלית הכוללת שנגרמה על ידי נגיף הקורונה. כך למשל, חברות הובלה ברחבי העולם צופות ירידה של 18% בממוצע במחזור בשנת 2020, בהיקף כולל של 551 מיליארד אירו.

 

ההשפעה הגדולה ביותר הינה במזה״ת ובצפון אפריקה עם ירידה של 22%, לאחר מכן באסיה עם ירידה של 21% ובאירופה ההשפעה הקטנה ביותר שעומדת על כ-64 מיליארד אירו שהם 17%.

 

לדברי דוד כוכבא, מנכ״ל מועצת המובילים: ״בישראל המצב משמעותית פחות חמור, כאשר התהליכים במשק משפיעים באופן ישיר על משק ההובלה. סקטורים מסוימים בתחום ההובלה נפגעו בסדרי גודל של כ-18%, בעיקר בתחום הובלת הדלקים. ירידה מתונה יותר נמצא בפעילות הנמלית, יבוא ויצוא, שפועל תחת השפעת הסחר הבינלאומי ובסקטורים היציבים יותר נמצא ירידה של כ-10% בפעילות. אך לעומת זאת, בחלק מהסקטורים נמצא אף עלייה בביקושים, בעיקר בתחום משאיות החלוקה והובלה בקירור״.

 

לפי נתוני IRU, חברות ההסעה באירופה צפויות להפסיד השנה 81 מיליארד יורו, כלומר 57% מההכנסות השנתיות שלהן. הן חברות ההובלה והן חברות ההיסעים באירופה דיווחו כי הושמו מגבלות רבות יותר מאשר הקלות בתקופות שיא של סגר, מה שהשפיע עוד יותר על הענף.

 

בישראל, המשבר בחברות ההיסעים הינו חריף בהשפעת ירידה מוחלטת בתיירות פנים וחוץ, רגולציה קשה בנוגע למספר נוסעים מורשים באוטובוס, תח״צ והסעות עובדים, עלויות תחזוקה וחיטוי גבוהות והצורך בהעסקה חלקית של נהגים מול הדרישה לתשלום שכר מלא, אשר מכביד על עלויות התפעול באופן ישיר.

 

לדברי מזכ״ל ארגון IRU אומברטו דה פרטו: ״שירותי הובלה וההיסעים הם בסיסיים לכלכלות ולקהילות בכל מקום. הממצאים החדשים הללו מדאיגים כי חברות עלולות להיקלע למצב של פשיטת רגל״.

 

מצב זה דורש אמצעי התאוששות ברורים ועל כן IRU פרסמה תכנית התאוששות בת עשרה צעדים עבור ממשלות ובנקים, הכוללים אמצעים כספיים - מענקים, הלוואות בתנאים מיוחדים, הקלה באיחורים בתשלומים, דחיית מועדי תשלומים, הפחתת דמי ביטוח ותמיכה במובטלי הענף וכן אמצעים ואחרים - נתיבים ירוקים למשאיות, תעדוף הסעת נוסעים קולקטיבית עם אמצעי הגנה בריאותיים, הענקת מעמד של עובדים חיוניים ומתן גמישות בפרשנות חוקים. צעדים אלו נועדו לתמוך בחברות ההובלה וההיסעים, להקל על תנועתם בכבישים ולהניע התאוששות עולמית, אך מאז נעשה מעט מאוד, ובמקרים מסוימים, דבר לא קרה.

 

גבי בן הרוש, יו״ר מועצת המובילים והמסיעים מתייחס להמלצות של האיחוד האירופי, ודורש מממשלת ישראל להיכנס לדיאלוג מול נציגי ענף ההובלה לשם קידום חבילת סיוע לחברות ולצד זה לקדם פרויקטים בתחום ההסבה המקצועית לאוכלוסיות צעירות שמתאימות למקצוע הנהיגה, בקרב אוכלוסיית הבלתי מועסקים, כך שיוכלו להשתלב בענף עם החזרה לשגרה.

 

אומברטו דה פרטו הוסיף כי: ״ישנן ממשלות רבות שמתאימות תקנות ומכריזות על חבילות סיוע, אך חברות הובלה וההיסעים מתקשות להתנהל מול הרגולציה המסובכת ולמעשה אינן זוכות לסיוע. המחקר מצביע על הצורך המיידי במדדים המכוונים לתעשייה והתואמים את גודל המצב הנוכחי. גם בשיא המשבר, תחבורה בכבישים נותרה גמישה, מבצעית והמשיכה למלא את תפקידה הייחודי. ללא פעולה ברורה של הממשלה לתמיכה בחברות הובלה והסיעים, מאמצי ההבראה העולמיים יהיו בסכנת הכחדה״.

 

במועצת המובילים מציינים כי: ״סה״כ הענף מתאים את עצמו להתפתחויות במשק ובכלל זה הוצאה לחל״ת של עובדים, ניצול ימי חופשה ואף פיטורים. ברור שלאורך זמן יימצאו חברות שיקלעו למשבר וחובה להעניק חבילות סיוע לחברות אלה, על מנת לשמר את כושר ההובלה לימים בהם נחזור לשגרת עבודה, כאשר הענף לאורך השנים גדל בהלימה ישירה לגידול בתוצר״.