בן הרוש בכנס קציני הבטיחות באשדוד: כל התהליך פגום לכל אורכו

יו"ר מועצת המובילים חזר והרתיע על היעדר הכשרה נכונה לנהגי רכב כבד. אמר לקציני הבטיחות: "פוחדים מבעל הבית? תפנו אנונימית למשרד התחבורה. מי שעבריין שלא יישב בינינו"


10:34 ,21.12.2016 מאת: מערכת פורט2פורט

אתמול התקיים בנמל אשדוד כנס קציני בטיחות בהשתתפות כל קציני בטיחות בתעבורה של חברות הובלה שעובדות עם הנמל, וכן נציגי משרד התחבורה, נציגי הנמל ונציגי מועצת המובילים.

 

לדברי אפי רוזן, מנהל אגף בכיר רישוי במשרד התחבורה: "האחריות היא גם על מנהלי החברות ולא רק על קציני הבטיחות. החוק החדש נכנס בקרוב לפיו קציני הבטיחות יוכלו להיחשף לעבר של נהג שרוצה להתקבל לחברה. יש התעלמות מתקנה 168 חוק שעות עבודה ומנוחה, אומרים שהיא כתובה לא ברור, אבל היא כתובה מאוד ברור. אני מבין שלקציני בטיחות קשה לצאת מול הבוס ולהתלונן, אבל אנחנו פה, ניתן לפנות בעילום שם אלינו כי מחיר הטעות הוא משמעותי. אנחנו לא נאפשר לקיים תרבות עבריינית בחברות, היום זה רק מהירות שהיא קצת יותר מן המותר ומחר זה תאונה. אם נצליח למנוע את התאונה הבאה, הכנס הזה היה שווה את הזמן שלכם".

 

גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים, אמר בכנס כי: "כשאתה בא להוציא רישיון, אתה מתחיל את התהליך ברגל שמאל. קודם כל העיכובים במכון הרפואי ואחר כך אתה בא למכללה ומוצא תוכנית לימודים לא מעודכנת ומיושנת. כך למשל, רכב מורכב לא קיים בספר הלימוד ואחר כך נהגים נוסעים עם 60 טון, עם מיכליות ועם חומרים מסוכנים. במקרה הטוב, הנהג מקבל הדרכה אינסטנט כשהוא מגיע לחברה. מורי הנהיגה לא עוברים השתלמויות חוץ מחמש שעות על הטרדות מיניות. ומה קורה במעשי? התקנה אומרת שיש לנסוע עם מכולה ריקה של 2 טון, אבל זה לא ממחיש את המציאות בשטח. משטרה? יש תאונות קטלניות ברכב הכבד, ובחוברת נוסחי אישום של המשטרה לא מופיע חוק שירותי הובלה ולא חומ"ס. יש רצף טעויות לכל אורך התהליך. התאונה בכביש 31 למשל לוותה על ידי משטרה, אבל אותה משטרה לא ידעה שהנהג נוסע עם המטען בניגוד לחוק: מטען רחב, עגלה עם תוספת פרוביזורית ו-2 טרקטורים שזה אסור. כל הזמן אומרים שצריך חינוך תעבורתי כבר מהגיל הרך, אבל השוטרים לא יודעים? הגיע הזמן שהשוטרים יכירו את המטענים, איך ייתכן שאני רואה טנק או מכונת קידוח של 60 טון שקשורים לא נכון, מטענים ללא קשירה כלל ובאגר שקשור עם רצועה? אנחנו מוציאים בקרוב חוברת הדרכה מפורטת לקשירת מטענים בשיתוף הרשות הלאומית ומשרד התחבורה, שמיועדת לקצין בטיחות, שוטר, נהג, סדרן, ולמורים בהכשרות. כל התהליך פגום לכל אורכו, מתחילתו ועד סופו ואחר כך מתפלאים שיש תאונות".

 

בן הרוש פנה לקציני הבטיחות ואמר: "אתם פוחדים מבעל הבית? תפנו אנונימית לאברהם ישעיהו ממשרד התחבורה שיעשו ביקורת פתע בחברות. תהיו ראש גדול, מי שעבריין שלא יישב בינינו".

 

ישעיהו אברהם, ראש אגף קציני בטיחות במשרד התחבורה: "התקנה שמאפשרת בדיקת עברו של נהג אושרה, זה ייקח זמן, אבל נשלח לכם בהמשך מסר ברור כיצד מבצעים את זה. מדובר פה באחריות רבה, לא תוכלו יותר לטעון שלא הכרתם את הנהג".

 

אלברט אמסלם קצין בטיחות בכיר בתעבורה ומפקח רכב תפעולי בנמל אשדוד, אמר בכנס: "אני נתקל בבעיות עם נהגים בנמל. חשוב שתבהירו לנהגים שיש להקפיד על כללי הנהיגה ולציית לתמרורים גם בתוך הנמל. ישנן כ-40-45 תאונות בשנה בנמל, ואנחנו לא רוצים להיות שם. אנחנו נותנים דוחות פנימיים ולפעמים גם איסור כניסה לתקופה מסוימת לנמל, אבל זה לא מספיק. עליכם כקציני בטיחות להדריך את הנהגים בנושא הזה. בנוסף, נהג חדש בחברה חייב לעבור תהליך חניכה של לפחות שלושה ימים. הנהג יוצמד לנהג ותיק ויקבל הדרכה מקצין הבטיחות כיצד להתנהג בשטח הנמל בצורה בטיחותית ומנהלתית, ורק אחר יוכל לעבוד עצמאית בשטח הנמל".