בן הרוש בכנסת: ממתינים 18 שנה ליישום מסקנות ועדת סגיס

יו״ר מועצת המסיעים והמובילים בוועדה לענייני ביקורת המדינה: ״ אנחנו צועדים צעד קדימה וארבעה צעדים אחורה״. התייחס לחוק שעות עבודה ומנוחה: זהו חוק לא ברור שמטעה את הנהגים


12:25 ,08.12.2020 מאת: מערכת פורט2פורט

הוועדה לענייני ביקורת המדינה בראשות ח״כ עפר שלח, דנה אתמול (שני) בדו״ח מבקר המדינה שפורסם בחודש אוקטובר האחרון ובו עלו ליקויים ובעיות קשות בתחום הבטיחות של כלי רכב הכבדים​ בישראל. מדו״ח משרד המבקר עולה כי הטיפול בחלק מהסוגיות התעכב במשך תקופות ארוכות, והמלצות רבות שהוגשו עוד טרם יושמו בכלל. בדיון הוועדה הוצגו היקפי הנפגעים בתאונות דרכים בהן מעורבים כלי רכב כבדים אל מול חוסר בקרה ואכיפה של משרד התחבורה. 

 

בוועדה צוין כי על אף שרכבים כבדים מיובאים לישראל ועליהם מותקנת מערכת לטכ​וגרף דיגיטלי באופן שיאפשר מעקב צמוד אחר חריגת שעות נהיגה, בישראל הוא אינו מאושר לשימוש וזאת משום שמדינת ישראל לא חתומה על האמנה הבינלאומית להגבלת שעות נהיגה.  

 

גבי בן הרוש, יו״ר מועצת המסיעים והמובילים, השתתף אתמול בישיבה של הועדה לענייני ביקורת המדינה. 

 

מנהל אגף תכנון כלכלי במשרד התחבורה עפר אלישר, הגיב על הטענות ואמר כי ״רק לאחר שמדינת ישראל תצטרף לאמנה בינלאומית בנושא התחבורה הבינלאומית ותיישם את התקנות בהתאם למתחייב על-פי האמנה בהקשר למגבלת שעות הנהיגה או אז יהיה אפשר להטמיע את נושא הטכוגרף הדיגיטלי״. 

 

בנוסף התייחס אלישר לכך ש30 שנה חלפו מאז נעשה הסקר משאיות של משרד התחבורה שנועד לבדוק את מצב הרכבים, שעות נהיגה וכולי וציין כי ״כעת מבוצעת עבודה על סקר משאיות יחד עם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כאשר העבודה צפויה להימשך כשנתיים״.

 

יו״ר מועצת המובילים גבי בן הרוש, אמר בנושא כי ״כבר בשנת 2014 ניתנו המלצות בהקשר לנושא הטכוגרף הדיגיטלי וגם בנושא זה עד כה לא היה יישום ועדיין מדברים על הנושא״. לדברי בן הרוש, ״מורי הנהיגה בכלל לא עוברים הכשרה מתאימה ובשל כך הם ממשיכים ללמד תלמידי נהיגה על רכב כבד, חומר שלא מעודכן מזה 40 שנה. לפי התקנות היום לא צריך לבצע ליווי וחניכה לנהג רכב כבד על אף שמועצת המובילים ביקשה כבר לפני שנים רבות לשנות את התקנה. לא ייתכן שאין ולו שעת חניכה אחת לנהג רכב כבד״. 

 

בן הרוש הוסיף ואמר כי בשנת 1999 היה מאבק ציבורי רחב על כל נושא ההובלה וההסעה בישראל שהוגדר אז כמערב פרוע, הוקמה ועדת סגיס, המלצותיה הועדה ניתנו בשנת 2002, קיבלו אישור של ממשלות ישראל. אנחנו היום בשנת 2020 ועדיין באותו מקום - לא יישמו את ההמלצות. ״אנחנו צועדים צעד קדימה וארבעה צעדים אחורה״. לדבריו, ״ההתקדמות היחידה היתה בוועדת כלכלה לפני כחודש שאישרה את התיקון לחוק לפיו אבטחת המטענים תעשה לפי תקן ישראלי ומובילי המטענים יחויבו בהשתלמות מקצועית״. 

 

בן הרוש התייחס לחוק שעות עבודה ומנוחה ואמר כי ישנה טעות בדו״ח המבקר, שכן הנהגים לא מחויבים במנוחה רק אחרי 12 שעות, אלא מותר לנהג לעבוד 12 שעות, אך רק 9 שעות מתוכן נהיגה ו-3 שעות מנוחה. בן הרוש הזכיר כי כבר היו שני בגצים לפני כ-20 שנה שביקשו לתקן את חוק שעות עבודה ומנוחה. ״זהו חוק לא ברור שמטעה את הנהגים ויוצר אכיפה שגויה, ועד היום לא תיקנו את החוק. אולי יש להפריד בין נהגי רכב ציבורי ונהגי רכב כבד ומשרד התחבורה הבטיח לבחון זאת״.

 

בן הרוש הוסיף ואמר כי ״גם נהג שרוצה לקיים את החוק - אין לו איפה לעצור, כי אין חניוני מנוחה ומפרצי עצירה. כבר בשנת 2003 הגשתי בג״צ בנושא ומשכתי אותו אחרי שמע״צ התחייבו להפוך זאת לפרויקט לאומי. עד היום זה לא קרה, ואנחנו בבעיה אמיתית״. 

 

בן הרוש הוסיף והתייחס לסעיף שכר עבודה והעסקה בדו״ח המבקר ואמר כי ״לנו כהתאחדות בעלי מפעלי הובלה יש הסכם קיבוצי עם צו הרחבה שחל על כל הענף, ומשרד העבודה אמור לפקח על ניצול נהגים שעובדים מעבר לשעות המותרות בחוק ועל חריגה מההסכם הקיבוצי. כשאין אכיפה, נוצר מצב של פגיעה בתחרות כי החברות המסודרות שעובדות על פי חוק משלמות יותר מחאפרים שעוברים על החוק״.