בן הרוש נגד החרמת רכבים: יש להפעיל שיקול דעת

בעקבות תיקון פקודת התעבורה במסגרתה הורחבו סמכויות בית המשפט להחרים רכבים של נהגים עבריינים ציין יו״ר מועצת המובילים כי החרמת משאיות גורמת לנזקים כלכליים גבוהים, וכי אין להחרים רכבים השייכים לחברה בשל התנהגות פסולה של נהג


12:51 ,26.12.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח״כ איתן כבל, אישרה השבוע את הצעת משרד התחבורה לתקן את פקודת התעבורה במספר נושאים, כאשר בין היתר להרחיב את סמכויות בית המשפט להחרים רכבים של נהגים עבריינים. עם זאת, הוועדה סירבה לאשר את הרחבת סמכויות המשטרה להחרים רכבים בגין אי ציות לרמזור אדום.

 

היו״ר כבל התייחס לכך ואמר כי ועדת הכלכלה בראשותו עסקה יותר מכל ועדה אחרת בנושא הבטיחות בדרכים בשל החשיבות העליונה. באשר לסמכויות ההחרמה למשטרה אמר כי מדובר בענישה לא מידתית שיכולה לפגוע בבעל הרכב שלא ביצע עבירה, וביקש ממשרד התחבורה לקיים חשיבה מחודשת בנושא.

 

גבי בן הרוש, יו״ר מועצת המובילים והמסיעים, ציין בדיון בוועדה כי בנוגע להשבתה של כלי רכב ״ישנן עבירות שברור שאין בהן שיקול דעת, כגון: סמים, אלכוהול ובהן ישר צריך להחרים את הרכב. אבל יש מקרים אחרים שאני נתקל בהם כמו אשדוד, פתח תקווה, ראש פינה - המגרשים שם מלאים במשאיות שהוחרמו. לדוגמה, נהג חרג בשעה והחרימו לו את המשאית לחודש ימים - המשמעות של דו״ח כזה זה 70 אלף שקל, מאה אלף שקל – מחזור של המשאית. הנהג זה עוד 12,000 שקל ויש גם הוצאות עו״ד. על מה ולמה? במקרים כאלה, יש להפעיל שיקול דעת״.

 

בן הרוש הוסיף וציין כי ״לא הגיוני שרכב חברה יוחרם. הרכב לא שייך לנהג שביצע את העבירה ואי אפשר להחרים רכב של מישהו אחר וזה גורם נזקים לחברה״.

 

סגנית היועצת המשפטית של משרד התחבורה, עו״ד חוה ראובני, הציגה את ההצעה לתיקונים ואמרה כי באשר למתן סמכות לבית המשפט כי אין סיבה להגביל את שיקול דעתו של בית המשפט לרשימת עבירות.

 

באשר לסמכויות קצין משטרה להחרים רכב אמרה עו״ד ראובני כי אי ציות לרמזור אדום זו עבירה חמורה שלעיתים רק במזל לא גורמת לתאונה עם נפגעים או הרוגים.