ועדת הכלכלה: בקרוב יאושרו תקנות המסדירות תפקיד קציני הבטיחות בתעבורה

התקנות החדשות יסדירו את החובות שיוטלו על קציני הבטיחות ובעלי חברות המפעילים משאיות, אוטובוסים וציי רכב גדולים; משרד התחבורה התחייב להגביר את האכיפה והפיקוח ולהעלות את מספר הפקחים מ-3 כיום ל-8


11:44 ,19.12.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח״כ איתן כבל, המשיכה לדון בבקשת משרד התחבורה לתקן את תקנות התעבורה, העוסקות בהסדרת תפקיד קצין הבטיחות. התקנות נועדו להסדיר את החובה שתחול על בעל מפעל או מנהל צי רכב להעסיק קצין בטיחות, בהתאם לסוגי כלי הרכב ומספרם, וכן תנאי הסמכת קצין הבטיחות ותפקידיהם וחובותיהם של קצין הבטיחות ובעל המפעל. במהלך הדיונים הבהיר היו״ר כבל כי הוועדה תתמקד במהות התפקיד של קצין הבטיחות, שיש לו אחריות מרכזית הנוגעת לחיי אדם. הוועדה אישרה בתחילת השבוע כמעט את כל סעיפי התקנות העוסקים בתפקידי קצין הבטיחות, ובשבועות הקרובים צפויה להשלים את אישור כל התקנות.

 

את הישיבה פתח היו״ר כבל בהתייחסות לסוגיית אופן ההעסקה ואמר כי זה לא סוד שהעסקה ישירה היא חלק מתפיסת העולם שלו והוא נלחם עבורה לאורך כל הקריירה הציבורית שלו, אך הוא לא נגד שיטות העסקה אחרות. הוא הוסיף כי לא יביע לדיון והצבעה את הסעיפים הנוגעים לאופן ההעסקה, מאחר ומשרד התחבורה לא העביר לוועדה נתונים מספקים כדי לדון בשאלה כבדת המשקל הזו. לדבריו, אם המשרד רוצה שהוועדה תדון באופן ההעסקה הוא צריך להגיש לה נתונים משמעותיים כדי שתוכל לקבל החלטה.

 

סמנכ״ל משרד התחבורה, אבנר פלור, אמר בתגובה כי לא נמצא קשר בין אופי ההעסקה לבין תאונות דרכים, וכי המשרד מבקש לפצל את התקנות ולא לדון באופי ההעסקה. ח״כ עודד פורר תמך בעמדת היו״ר כבל ואמר כי צריך להקל גם על כל בעלי העסקים הקטנים ממחויבויות רגולטוריות גדולות מדי.

 

לאור הדברים המשיכה הוועדה לאשר את התקנות העוסקות במהות תפקידי קצין הבטיחות, באחריות שתוטל עליו וכן על בעל המפעל, ואישרה את מערכת היחסים בין קצין הבטיחות לבעל המפעל ולפיקוח שיבצע משרד התחבורה. כמו כן אושרו תקנות שקובעות את הכשרתו הנדרשת של קצין הבטיחות ותפקידיו בפיקוח על הנהגים במפעל ובטיחות כלי הרכב. בין היתר נקבע כי קצין הבטיחות יפקח על ביצוע המלצות בנושא בטיחות, וידווח למשרד התחבורה במקרים בהם המלצותיו לא ייושמו. עוד נקבע כי בעל מפעל לא יאפשר נהיגה ברכב שקצין הבטיחות הודיע לו כי קיים בו ליקוי בטיחותי המסכן את הבטיחות שטרם תוקן, וכן בעל מפעל יישם את תכנית הבטיחות שקיבע קצין הבטיחות בהתאם להנחיות משרד התחבורה.

 

היו״ר כבל אמר כי מהות התקנות הן האחריות והסמכות שניתנה לקצין הבטיחות. לדבריו, האחריות והסמכות קיבלו משנה תוקף וחוזקו באופן שלא היה בעבר. הוא הוסיף כי יישום התקנות נתון לפתחו של משרד התחבורה, שצריך לפקח על כך. בישיבה קודמת שקיימה הוועדה בתקנות התייחסה מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר, לסוגית האכיפה והפיקוח, ואמרה כי המשרד מתכוון להתמקד יותר בטיפול בנהג ומספר המפקחים על קציני הבטיחות יעלה מ-3 כיום ל-8.