מועצת המובילים: לא נשתף פעולה עם יוזמת האוצר לשימוש בגז טבעי

גבי בן הרוש: משרדי האנרגיה והאוצר הבטיחו שיוקמו מעל 25 תחנות תדלוק ברחבי הארץ וזה עדיין לא קרה, ומשק האנרגיה העולמי צועד לעבר הנעה בחשמל. דוד כוכבא: אנחנו לא ממליצים לחברות ההובלה לעבור לשימוש בגז טבעי


12:53 ,19.02.2019 מאת: מערכת פורט2פורט

בתחילת החודש קיימה מועצת המובילים כנס מאבק בשחיקת ההישבון הבלו על הסולר, תוך הצגת חלופה לשימוש בגז טבעי לתחבורה. בכנס השתתפו מנהלי חברות הובלה מהגדולות והמובילות במשק ובמהלכו התקבלה החלטה גורפת שלא לשתף פעולה עם יוזמת האוצר לשימוש בגז טבעי לתחבורה. מטעמי נחיתות טכנולוגית וחוסר כדאיות כלכלית, חברות ההובלה לא ייקחו חלק בהסבת משאיות לשימוש בגז טבעי וברכישת משאיות המונעות בגז טבעי וכן לא בהקמת תחנות דלק לתדלוק בגז טבעי.

 

נזכיר כי במרץ 2018, במסגרת חוק אוויר נקי, אישרה ועדת הכספים את צו העלאת הבלו על הסולר, בכדי לעודד מעבר רכב כבד לשימוש בגז טבעי לתחבורה למען איכות הסביבה. לטענת מועצת המובילים, משרד האוצר יצר משוואה לפיה מעבר המשאיות לשימוש בגז טבעי תורם לאיכות הסביבה ולכן הוא שווה שחיקת הישבון הבלו על הסולר, אך למעשה המשוואה הזאת איננה נכונה והיא נועדה לשמש תירוץ לביטול החזר הבלו: אין יתרונות למעבר בשימוש לגז טבעי, גם לא עבור איכות הסביבה, ולכן המשאיות לא יעברו לשימוש בגז טבעי, ולא יהיה ביטול החזר הבלו על הסולר.

 

גבי בן הרוש, יו״ר מועצת המובילים: ״המשרד להגנת הסביבה ומועצת המובילים קיימו דיונים במשך למעלה מחמש שנים בנושא חוק אוויר נקי בכדי לעבור לגז טבעי. הובאה משאית לפיילוט לפני כשלוש שנים והפיילוט נכשל. דרשנו לעשות פיילוט בערים הגדולות כי שם יש משאיות ישנות ומזהמות שנוסעות בתוך העיר. עיריית חיפה הביאה לפני כשנה משאיות שמונעות על גז. לאחר מספר חודשים, מתברר שלחלק ממשאיות אלה יש מדחס לאיסוף אשפה. גורם בכיר בעיריית חיפה אמר שהמשאית בעייתית מבחינה תפעולית כי לאחר סבב וחצי היא חייבת לחזור ולתדלק. עוד התברר, שמשאיות אלה מתודלקות כל יום על ידי משאית שמגיעה מבתי זיקוק באשדוד - האם זה כלכלי? חברות ההובלה וההיסעים רכשו בשנים האחרונות משאיות עם מנועי יורו 6 בעלות גבוהה, על פי הפרסומים של המשרד להכנת הסביבה יורו 6 כלל אינם מזהמים, אז מדוע רכשו משאיות גז שכלכלית ותפעולית אינן משתלמות להפעלה? משרדי האוצר והאנרגיה הבטיחו שיוקמו מעל 25 תחנות תדלוק ברחבי הארץ וזה עדיין לא קרה. תוך כדי בדיקה עם מומחים עולמיים, מתברר שמשק האנרגיה בעולם לעשור הבא הוא עם הפנים בכלל לפיתוח הנעה בחשמל. זוהי הונאה של משרדי הממשלה. אם אני לוקח את הפיילוט בחיפה, מי שמזהם זה בכלל הרכבות שנכנסות לארבע תחנות בעיר עם מנועי דיזל, ערך של כל קטר הוא כמו זיהום של 50 משאיות שהן לא יורו 6 ואנו בכלל משתמשים ביורו 6״.

 

דוד כוכבא, מנכ״ל מועצת המובילים: ״ראשית, אין לכך הצדקה כלכלית, הורדת הבלו על הגז, כך שיהיה זול יותר ב-1.10 שקל מהבלו על הסולר, לא מצדיק כלכלית הסבת מנועי דיזל לגז טבעי. לא משתלם להשקיע בהסבת מנועים כ-15,000 דולר למשאית, שבממוצע שוויה הוא 35 אלף דולר ואורך חייה עד 5 שנות עבודה. בנוסף, לשימוש בגז טבעי חסרה תשתית. למשאית גז, קיבולת של גז טבעי שמספיק לנסיעה של כ-200 ק״מ מקסימום. בהיעדר פיזור של תחנות תדלוק, משימת התדלוק דורשת תכנון מוקדם של תדלוק כל 100 ק״מ. משרד האנרגיה יצא במכרז לפיזור של 25 תחנות דלק, זה מעט מדי ומאוחר מדי. 25 תחנות דלק לא יספיקו למשאיות תובלה ועד שהן יקומו כבר נעבור למשאית החשמלית. מעבר לכך, אין היצע. בארץ, לרוב יבואני הרכב, אין בכלל משאיות המונעות בגז טבעי.

כנגד החסרונות האלה של שימוש בגז טבעי לתחבורה, מנועי הסולר היום הם בטכנולוגיה מתקדמת, ישנן משאיות עם מנועי יורו 6 ו-7 בדרגת זיהום נמוכה, על פי התקן האירופי המחמיר ביותר. בנוסף, מדובר במנועים בעלי עמידות גבוהה, זמן שימוש ארוך, מומנט התחלת תנועה חזק, שחיוני מאוד בעת תנועה בעומס ועוד.

 

כוכבא סיכם: ״הגז בארץ פספס את המומנטום, העולם הולך היום לחשמל. כיום היבואנים משקיעים ברכב החשמלי. אין טעם להשקיע מיליונים, כשבעוד 10 שנים יתחילו לעבור לרכב חשמלי. אם המעבר לשימוש בגז טבעי לתחבורה היה קורה לפני 30 שנה כשעדיין המנועים החשמליים לא נראו באופק, היה על מה לדבר, השימוש בגז טבעי באיטליה למשל, החל בשנת 1985 ולכן שם זה הצליח. אנחנו לא ממליצים לחברות ההובלה לעבור לשימוש בגז טבעי. נוכיח שהתירוץ של הממשלה של מעבר לגז טבעי לא יכול להתקיים ולכן גם שחיקת הבלו על הסולר לא תתקיים, ניאבק בכל האמצעים העומדים לרשותנו״.

 

גם מהנדס אבנר פלור, סמנכ״ל בכיר תנועה במשרד התחבורה, הודה בכנס שפני העולם הן להנעה חשמלית. לדבריו: ״מגמת הגידול בעולם במספרם ובנתח השוק של רכבים חשמליים צפויה לצבור תאוצה, בין היתר כתוצאה מאימוץ יעדים המגבילים את השימוש במנועי בעירה פנימית ועידוד השימוש ברכבים חשמליים על ידי ממשלות ויצרניות רכב״.

 

לדברי אמיר בן צבי, מנהל מחלקת הנדסה בחברת מאיר: ״חברת מאיר הפסיקה לייבא משאיות גז ונשארה רק עם דגם אחד שהוא מוצר נישה עם ביקוש. למשאיות גז יש זמינות מומנט פחות טובה, אין בלימת מנוע, המנוע פחות יעיל ובנוסף אין משאית שמסוגלת לשים כמות של 2,000 ליטר גז שהם שווה ערך לתפוקה של 500 ליטר סולר. מה גם, שמול מנוע יורו 6 אין לשימוש בגז כל יתרון סביבתי מובהק״.