משרד התחבורה דן בשדרוג פרויקט ״לילה טוב״

למרות פעילות הפרויקט היקף פעילות המשאיות בלילה בנמלים עדיין נמוך כאשר הפעילות בנמל אשדוד שואפת לאפס. גבי בן הרוש: ״צריך לשנות את שעות הפעילות. אם כל מפעל יוכל לעשות הובלה אחת נוספת, המשמעות היא מהפכה בענף התחבורה וההובלה״


12:07 ,18.03.2019 מאת: מערכת פורט2פורט

במסגרת דיון אשר התקיים לאחרונה במשרד התחבורה בהשתתפות מנכ״לית המשרד, קרן טרנר, יגאל מאור, מנהל רשות הספנות והנמלים במשרד התחבורה, ובהשתתפות יבואנים, יצואנים, מפעלים, נציגי חנ״י, נציגי האוצר, נציגי משרד התחבורה וגבי בן הרוש, יו״ר מועצת המובילים, דנו הנוכחים בשדרוג פרויקט ״לילה טוב״.

 

לדברי מועצת המובילים, למרות פעילות הפרויקט היקף פעילות המשאיות בלילה בנמלים עדיין נמוך. בחיפה יש כ-400 משאיות שעובדות בלילה והמטרה צריכה להיות לפחות 1,000 משאיות ביום. באשדוד הפעילות הינה אפסית.

 

כיוון שהפרויקט במתכונתו הנוכחית לא השיג את התוצאות הרצויות של עידוד העבודה בלילה, עלו בדיון רעיונות כיצד לשנות את מתכונתו ולתכנן אותו כך שיעבוד נכון.

 

גבי בן הרוש, יו״ר מועצת המובילים, העלה במהלך הדיון מספר נקודות וציין כי שינוי המתכונת של פרויקט ״לילה טוב״ יכול לשפר דרמטית את המצב ולעודד מפעלים לשעות נוספות.

 

לדברי בן הרוש, ״אם כל מפעל יוכל לעשות הובלה אחת נוספת, המשמעות היא מהפכה בענף התחבורה וההובלה מבחינה כלכלית וכמובן מבחינת הפחתת זיהום האוויר והעומס בכבישים. יש לדאוג להטבה משמעותית וזה ישפר חלק גדול במערך היבואנים, היצואנים והמובילים״.

 

בן הרוש הזכיר כי המסופים שצריכים לקבל מכולות ריקות נסגרים בשעה חמש. ״אחרי תשע שעות עבודה, הנהג לא יכול להזדכות על מכולה ריקה ולכן הוא מגיע בבוקר בכדי להזדכות עליה ואז הוא כבר נוסע בשעות העומס בתוך העיר והפקקים.

 

״הקציבו 7 מיליון שקל לפיילוט ופתחו את המסופים עד 6 בבוקר. זוהי הקצנה שגרמה לכישלון הפרויקט. המסופים צריכים להיות פתוחים משעה 19:00 עד 4:00 לפנות בוקר,  במקום כיום משעה 22:00 ועד 6:00.

 

בן הרוש הוסיף כי ״במידה והמסופים לא ייענו להצעה, משרד התחבורה צריך לצאת בקול קורא, בכדי להקים מסוף תורן גדול בכל נמל שיקלוט בשעות הערב מכולות ריקות״.

 

בן הרוש הזכיר כי על פי מחקר שנעשה על ידי חנ״י עלות הפרויקט עומדת על 11 מיליון שקל אולם התועלת הכלכלית ממנו מגיעה ל-30 מיליון שקל כך שמדובר בפרויקט שכדאי להשקיע בו. ״כך היה גם בחומ״ס - כבר 15 שנה לא רואים מכליות דלק כי הן נוסעות בלילה ועושות את העבודה בחצי מהזמן.

 

ממועצת המובילים עדכנו כי בעקבות הדיון הבטיחו בכירי המשרד לשקול את הדברים ולבדוק כיצד ניתן לייעל את הפרויקט.

 

נזכיר כי פרויקט ״לילה טוב״ החל בעקבות עומסי עבודה בכבישים ובמסופי המטענים במהלך היום בעוד בשעות הלילה היה היצע גדול בנמלים. הודות להמלצתה של מועצת המובילים יצאה חברת חנ״י, בשיתוף משרד התחבורה, בשנת 2010 עם פרויקט ייחודי שמטרתו לעודד שינוע מכולות אל ומהנמל בשעות הלילה, דבר אשר מפחית את זמן שינוע המכולות בשל הכבישים הריקים, מפחית את הזיהום ממשאיות בשעות היום ומנצל את התשתיות הקיימות על פני שעות היום כולו.

 

לאחר תקופת הפיילוט - שהוכתר בהצלחה - המשיך משרד התחבורה את הפרויקט והעניק החזר של 150 שקל עבור כל מכולה שמשונעת בין השעות 22:00 ל-6:00.