שכטרמן למובילים: אנחנו זקוקים למובילים, ומרגישים במחסור

מנכ״ל נמל מספנות, צבי שכטרמן, למובילים: ״האתגר שלנו היום שאנחנו לא מצליחים להוציא את הסחורה - אין מספיק משאיות. ולכן אנחנו מזמינים אתכם להיכנס לענף הזה, השוק בחוסר מטורף״. בן הרוש: נמל מספנות ישראל הוא בין המובילים בנושא הבטיחות


11:41 ,26.04.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

נמל מספנות ישראל ערך אתמול כנס לחברי מועצת המובילים בהשתתפות צבי שכטרמן, מנכ״ל הנמל, גבי בן הרוש, יו״ר מועצת המובילים והמסיעים, אייל הכט, מנכ״ל ciment, איתן צוקר, מנכ״ל מספנות ישראל, שלמה כהן, מנהל הבטיחות בנמל מספנות, רב חובל חיים זיידנברג, סגן יו״ר ענף ימי באיגוד השמאים, ועשרות מנהלי חברות הובלה.

 

לדברי גבי בן הרוש, יו״ר מועצת המובילים: ״נמל מספנות ישראל הוא בין המובילים בנושא הבטיחות וכל הכבוד על כך. אין פה חנייה בתוך הנמל ואנו נאלצים לשבת על הצירים הראשים והבנתי שגם בזה תטפלו״.

 

בן הרוש עדכן בכנס את נציגי חברות ההובלה בנושאים העיקריים העומדים על סדר היום של מועצת המובילים. לדבריו: ״אנו מטפלים בנושא שני הטסטים בשנה ונבטל את זה במלוא הכוח. נתתי למשרד התחבורה אולטימטום עד ה-2 במאי ואם לא תהיה תשובה, נלך לבג״צ. אנחנו עוסקים גם במחסור החריף בנהגים. הובטח לי כבר בספטמבר 2017 להכיר ברישיון סמי טריילר של חיילים משוחררים כי כיום זה לא מוכר להם באזרחות וכל ח״כ ששומע אומר שזה לא הגיוני - זה עדין לא קרה. לגבי המכון הרפואי לבטיחות בדרכים - הוא סוף סוף הופרט, ומעתה נהג לא יחכה שנה להוצאת רישיון כי המכונים הפרטיים מחויבים לתת תשובה תוך 19 יום. מלבד זאת, אני מקווה שכבר בשנת 2018 נושא הכשרות הנהגים יצא לדרך. יש לנו תקציב מהאוצר של 20 מיליון שקל שעדיין לא נוצל, והוא מיועד להוצאת רישיון לנהגים דרך רשות התעסוקה, כלומר, המקצוע ייהפך למקצוע נדרש, מה שאומר ששירות התעסוקה יעודד הוצאת רישיון למובטלים כולל דמי קיום בתקופת הקורס. דבר נוסף, הוקמה יחידת משטרה חדשה למשאיות אבל השוטרים שם לא מספיק מקצועיים. בחודש הבא אני מגיש תביעה אזרחית יחד עם ארבע חברות הובלה בה אנחנו דורשים לשלם לנו את ההוצאות בגין הורדות שגויות של המשטרה מהכביש שנובעות מחוסר ידע. אני כמובן לא אגן על נהג שעבר באור אדום, אבל לא ייתכן שסתם יורידו מהכביש״. 

 

צבי שכטרמן, מנכ״ל נמל מספנות ישראל, אמר למובילים בכנס: ״הבעיה הכי גדולה שלנו היום היא להוציא את הסחורות החוצה. אנו זקוקים למובילים, והמחסור שלנו נובע מהמחסור שלכם בנהגים, וכל זה מתגלגל בסוף לבטיחות. אנחנו מעודכנים כל הזמן כמה זמן משאית נמצאת כאן מרגע שנכנסה לנמל ועד שיצאה, אנו מבינים שללא שיתוף פעולה בין הנמל למובילים אי אפשר לעבוד כאן״.

 

שכטרמן סיפר למובילים שהגיעו לכנס על נמל מספנות ישראל: ״הנמל הוקם בשנת 2007. בתחילת הדרך אמרו שלא  ניתן להקים פה נמל ולקח לנו 13 שנה לקבל רישיון. הרעיון של המדינה היה לפתוח את הענף לתחרות ואנו רואים שעכשיו גם מקימים נמלים חדשים. נכנסנו לתחום של הצוברים ואנחנו פורקים 800 אלף טון בשנה, נכנסנו גם לתחום בעלי החיים, עד אז בע״ח הגיעו דרך אילת או במטוסים. וכיום אנו פורקים 300 אלף בע״ח בשנה כשבאילת פורקים 150 אלף  בע״ח בשנה. נכנסו גם לתחום הברזל. חשבו שכל היבואנים יושבים בדרום ולא שווה להתעסק פה עם ברזל, אבל אנחנו נותנים גם שירות לוגיסטי, ובשנה שעברה פרקנו 1.4 מיליון טון מטען כללי. רק בתחום המטען הכללי יוצאות מפה 200-250 משאיות ביום. האתגר שלנו היום שאנחנו לא מצליחים להוציא את הסחורה - אין מספיק משאיות. ולכן אנחנו מזמינים אתכם להיכנס לענף הזה, השוק בחוסר מטורף. וכמובן שאנחנו חזק בשוק המלט״.

 

לדברי שכטרמן: ״התחרות הורידה את המחירים, ונמלי חיפה ואשדוד נותנים הטבות ומורידים מחירים בעיקר בתחומים בהם נכנסנו - צובר, ברזל ובע״ח. בשנת 2021 ייכנסו שני נמלים נוספים, יהיה עודף נמלים ועודף רציפים, ואנחנו נצטרך להילחם על העבודה ואנו מתכוננים לתחרות, היתרון שלנו הוא שאנו חברה פרטית, ולכן קבלת ההחלטות מתקבלת  מהר כי אנחנו לא חשופים לכל מיני מנגנונים מגבילים. אנחנו רוצים להקים ממגורות שיתחרו בדגון״.

 

שכטרמן סיפר כי ועדי הנמלים בחיפה ובאשדוד הגבילו את נמל מספנות ישראל כך שאין באפשרותו לייבא רכבים, וכןשירותי הנמל הוגבלו לעד 5% מכלל נפח המטענים המשונעים בנמלים. שכטרמן ציין כי מאחר והנמל כבר הגיע לתקרה של 5%, הנמל נמצא במאבק להסיר מגבלה זאת, והגיש בג״צ שנמצא בימים אלה בדיון.

 

לדבריו: ״המדינה בונה נמלים על מנת לייצר תחרות, ופה יש כבר נמל שמייצר את התחרות הזו, ולא דורש השקעה של מיליארדי שקלים כמו נמלים אחרים. אנחנו עושים את ההשקעות שלנו לבד - ובכל זאת באים ומגבילים אותנו״. 

 

רב חובל חיים זיידנברג, יו״ר ענף ימי באיגוד השמאים, הזהיר את המובילים מתביעות ביטוח נגדם. לדבריו, חשוב שהמטען בכל שלבי השינוע שלו יעבור בצורה שלמה מבלי שייגרמו לו נזקים, כי המבוטחים יתבעו את חברת הביטוח שלא אוהבת לשלם ולכן היא תשלם לבעלי המטענים אבל תנסה להקטין נזקים על ידי הגשת תביעות נגד הצדדים האחרים - משלחים, נמל, חברות ספנות וגם חברות הובלה ומדובר על מטענים יקרים מאוד. ״היה מקרה בו משאית לא כיסתה מטען פארמה וחברת התרופות פסלה את המטען כי היה אבק על הארגזים וחברת הביטוח נאלצה לשלם על כך״. 

 

זיידנברג הדגיש בפני המובילים כי עליהם לשים לב לגבול האחריות שהם קובעים בפוליסה: ״אנחנו נתקלים בהרבה חברות שמבטחות מטענים עד מאה אלף שקל להובלה. ברוב המטענים זה בסדר, אבל כשמדברים על מכולות של תרופות וציוד צבאי, למשל, מדובר בסחורות יקרות, ואח״כ עשוי להיות נזק בגובה של מאות אלפי יורו. הלקוח לא מקבל מחברת הביטוח את הכסף ולכן הוא עלול לתבוע את חברת ההובלה. אחד הדברים החשובים לחברות הובלה לפני שמובילים מטען הוא לבדוק מהו ערך המטען, ואפשר לקבל את האינפורמציה הזאת מעמיל המכס. אם יש מטען חריג חייבים להודיע לחברת הביטוח,  ולהגדיל את גבול האחריות למטען הספציפי הזה. צריך גם לשים לב לסחורות כמו סיגריות ומשקאות שעולות סכום מסוים, אבל אח״כ, בכניסה לארץ, יש לשלם מסי יבוא, שחרור ממכס וכדומה וערך הסחורה קופץ במאות אחוזים. חברת הביטוח תשלם רק את הסכום של המשקאות ללא המיסים ואז הלקוח יכול לתבוע מהמוביל את כל המסים שהוא שילם ולכן שימו לב לגבול האחריות שלכם״. 

 

זיידנברג הסביר בנוסף כי חברת הביטוח לא מבטחת נזק תוצאתי, והיבואן יכול לתבוע את המזיק על נזק כזה גם אם מדובר בחברת הובלה. כך, למשל, אם מפעל הזמין מכונה שלא מגיעה, וכל יום שהמכונה לא עובדת נגרם לו נזק, הוא יכול לתבוע על כך. כמו כן, הוא המליץ למובילים ללכת לבדיקה לפני היציאה מהנמל, ולקבל אישור שהמכולה תקינה או שיש לה נזק קודם שלא קשור להובלה, וכן להכניס את מובילי המשנה שהם עובדים איתם לפוליסה.