אושר תוואי מסילת הרכבת תל אביב-אילת

תוואי המסילה, שתשמש לנוסעים ולמטען, אושר על ידי ועדת שרים לענייני פנים ושירותים. שלושה מתוך ארבעת המקטעים עדיין צריכים לעבור תכנון סטטוטורי


00:00 ,07.10.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת השרים לענייני פנים ושירותים אישרה אתמול (א') את תוואי הרכבת לאילת, שיאפשר נסיעה מתל אביב לעיר הדרומית בתוך שעתיים בלבד, במהירות מרבית של עד 250 קמ"ש.

התכנית אושרה ברוב של חמישה שרים למול השר להגנת הסביבה עמיר פרץ שהתנגד.שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ, ציין, כי קו הרכבת לאילת יושלם בתוך חמש שנים מיום אישור התכניות הסטטוטוריות.


על פי הצעת ההחלטה שהוגשה על ידי השר כץ ואושרה על ידי המועצה הארצית לתכנון ובנייה, תוקם מסילת ברזל כפולה, בקטע שבין באר שבע לאילת, באורך של כ-260 ק"מ, בתוואי שאושר על ידי המועצה הארצית. הפעלת הרכבת המבוססת על מערך מחושמל, התואם את מאפייני תוכנית החישמול של הרכבת ומקודמת במסגרת תוכנית נתיבי ישראל.
 

הרכבת תשמש להסעת נוסעים ומטענים כאחד ותהווה חיבור מסילתי בין הים האדום לים התיכון ותאפשר מעבר סחורות בין דרום-מזרח אסיה למערב אירופה.


כץ: "הפרויקט יהווה בסיס מסילתי בין ים סוף לבין הים התיכון ובין נמל אילת לנמלי אשדוד וחיפה ויאפשר העברת מטענים למרחב אילת וממנו ברכבת, תוך ניצול יתרונותיה במרחקים ארוכים ובמקביל יביא להקטנת הגודש בכבישים כתוצאה מהפחתת תנועת המשאיות".


המועצה הארצית והועדה המחוזית לתכנון ולבנייה של מחוז דרום דנו בשלוש חלופות של תוואי הרכבת, הכוללות הקמת מנהרות באורכים שונים, והחליטו לאמץ את החלופה הכוללת תוכנית לכריית  צמד מנהרות באורך של כ-9.2 ק"מ כל אחת.


תוואי המסילה בקטע שבין צין ועד אילת כולל 63 גשרים באורך של כ-4.5 ק"מ, כשאורך המסילה בקו תל אביב-אילת יהיה כ-350 ק"מ. במסגרת התכנון המפורט של המסילה בוצע תזכיר השפעה על הסביבה, שבחן חלופות לתוואי. 

תוואי המסילה כולל ארבעה מקטעי תכנון עיקרים, שלושה מהם מחייבים תכנון סטטוטורי: מקטע תל אביב-באר שבע מתבסס על המסילה הקיימת והמשודרגת; מקטע באר שבע-דימונה (כ-35 ק"מ) מחייב שדרוג והכפלת המסילה הקיימת; מקטע דימונה-חצבה (כ-65 ק"מ) מחייב שדרוג המסילה הקיימת והכפלתה עד צין והקמת מסילה מצין עד חצבה, הכולל גם קטעי מינהור; מקטע חצבה-אילת (כ-160 ק"מ) מחייב הקמת מסילה עד הכניסה הצפונית לאילת, בסמוך לשדה התעופה הקיים ובמקביל לכביש הערבה.

תוואי המסילה לאילת תוכנן על ידי שישה משרדי תכנון מהמובילים בארץ בליווי יועצים סביבתיים. ועדות התכנון השונות אישרו את המסילה החשמלית לאחר שמצאו כי התכנון מתחשב בצורה המרבית בערכי הנוף והסביבה באזור, באמצעות הסדרת נחלים, כריית מנהרות ושילוב המסילה בנוף המדברי.