גד שפר: הרכבת יורדת מהפסים

יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית יוצא נגד העלאת תעריפי הובלת המטען ברכבת החל מ-1 בינואר 2014: "ההחלטה תמוהה ומנוגדת לתוכניות הפיתוח של הרכבת"


14:00 ,31.12.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

"החלטתה של רכבת ישראל להעלות את תעריפי שינוע המטענים בשיעור ממוצע של 21% החל מ-1 בינואר היא תמוהה ומנוגדת לתוכניות לפתח את הובלת המטענים ברכבות". כך אמר יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית ד"ר גד שפר.

 

לדבריו, העלאת התעריפים להובלות מטענים תהפוך את ההובלה ברכבת ללא כדאית ואת תוכנית פיתוח להובלת המטענים ברכבת ללא רלוונטית. שפר הוסיף, כי

בסוף שנות ה-90מ של המאה הקודמת הובילה הרכבת 17% מהיקף הובלת המטענים וכיום היא מובילה רק כ-7% מהיקף ההובלות היבשתיות בישראל.

 

שפר: "בכנס איגוד המשתמשים בהובלה ימית בשנה שעברה הוצגה בפני בעלי המטענים, היבואנים והיצואנים, תוכנית מקיפה לפיתוח רכבות המטען בישראל. הובטח לנו כי אחרי שנים שבהן הרכבת שמה דגש על פיתוח תנועת הנוסעים, מתכוונים  לשים דגש על פיתוח תנועת המטענים, כשהמגמה היא לחזור בתוך חמש שנים לפחות לסוף שנות ה-90.

 

"במשרד התחבורה דובר אף על יעד של 20% מנפח ההובלות היבשתיות. אם יעלו את מחירי הובלת המטענים, ההובלה ברכבת לא תהיה כדאית לבעלי המטענים. הרכבת פשוט יורדת מהפסים".

 

שפר הוסיף, שבמדינות אחרות מתחרים כמה מובילים רכבתיים על הלקוח, ובישראל רכבות המשא  מתחרות על זמן המסילה עם רכבות הנוסעים. "אם התעריפים לא יהיו בני תחרות", אמר, "לא נשתמש ברכבות".

 

שפר הוסיף: "לא נוציא מכיסנו את היתרונות של שינוע מטען ברכבת בכדי לממן אותה. הציגו לנו תוכניות פיתוח מקיפות של מסילות, רכש של ציוד ייעודי, הקמת חברות בנות, שלא רק ייעלו את הובלת המטענים, אלא אף יאפשרו בעתיד הרחוק יותר מתן שירותי DOOR TO DOOR. לא יהיה צורך בכל התוכניות אם המחירים יעלו. אני מקווה שמשרד התחבורה יתעשת ולא יאפשר את העלאת מחירי ההובלה ברכבת".

 

מרכבת ישראל לא התקבלה תגובה לדברים.