השר כץ: עלות הרכבת לאילת 24.5 מיליארד שקל

הוועדה לביקורת המדינה דנה בכדאיות המיזם ונתקלה בהתנגדויות של גופים ירוקים בשל פגיעה בערכי טבע ואומדנים הכפולים ממה שציין שר התחבורה


11:05 ,27.05.2014 מאת: מערכת פורט2פורט

הועדה לביקורת המדינה דנה אתמול (ב') בכדאיות מיזם הרכבת לאילת.

 

יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן (ש"ס) הדגיש כי "מדובר במיזם של פעם בדור, בעלות כוללת סופית שקשה לאמוד. מטרה ראויה בראייה מערכתית של קירוב הפריפריה והורדת עומס מהכביש, אך חובה לבדוק שהוא נעשה כהלכה ומראש ניתנה הדעת לכל ההיבטים הכלכליים, הגיאו-אסטרטגים והסביבתיים".

 

כהן ציין, כי על משרד התחבורה ללמוד את הדוחות החולקים על המיזם ועל משרד מבקר המדינה לעקוב שכל ההיבטים אכן נבדקים מראש במשרד התחבורה.

 

שר התחבורה ישראל כץ אמר בישיבה, כי הערכת עלות המיזם היא כ-24.5 מיליארד שקל, כולל כ-20% הוצאות בלתי-צפויות, ולא כ-50 מיליארד שקל, כפי שמפיצים מתנגדיו.

 

כץ: "לא מדובר בגחמה, כי ממשלת ישראל החליטה על קו שכזה כבר בשנת 1956, אך הממשלות לדורותיהן לא עמדו בהחלטתם. 100 מיליון שקל הוקצו עד כה לתכנון המיזם. לגיטימי לחלוטין שהממשלה תשקול את החלטתה לאור תוצאות התכנון. טרם התקשרנו עם שום ממשלה, וחוץ מהסינים  המעוניינים להקים את הקו, גם הצרפתים והספרדים מאוד מעוניינים בכך. הסינים לא עומדים להפעיל את המיזם, ויהיה תהליך תחרותי בהקמתו.

 

"מומחי האוצר התנגדו בעבר גם לתחנת הרכבת בשדרות והעריכו שלא ישתמש בה ולו נוסע אחד, ואילו כיום עוברים בתחנה זו 2,000 איש מדי יום ובחול המועד פסח עברו בה כ-7,000 איש".

 

כץ הוסיף, שהדוח שהוצג בדיון על ידי החברה להגנת הטבע הוא דוח מוזמן בתשלום, ומחברו התנגד בעבר גם לקו הרכבת המהיר לירושלים.

 

הפרופ' ערן פייטלסון, שערך את הדוח נגד המיזם, טען כי עלות הקו היא 50-30 מיליארד שקל והוא לא נבדק במישור הארצי. לדבריו, המטרות של  הממשלה במיזם לא הוגדרו בבירור,  לא נבדקו חלופות-מימון, התכנון אינו כולל חיבור לנמל אילת, הוא מקודם ללא התייחסות למיזמים מקבילים, הוא אינו מותאם למשפחות ולבני-נוער ועוד.

 

ח"כ תמר זנדברג (מרצ): "מדובר בדוח חמור ביותר, המפריך לחלוטין את הקמת הקו לאילת מכל זווית אפשרית. למרות שהממשלה החליטה, חובה על הכנסת לבדוק את כדאיותו מחדש".

 

נציגת המשרד להגנת הסביבה איריס האן: "התוכנית איננה עונה לבעיות הסביבתיות והפגיעה שלה בשמורות טבע ובזרימת המים בנחלים בלתי הפיכה. הצענו פתרונות חלקיים לצמצום הפגיעות הללו, אך עדיין הפגיעה היא בלתי הפיכה, ולכן איננו ממליצים לקדם את התכנית כמות שהיא".

 

דב חנין (חד"ש): "העלות, הזמן והמעברים השונים בין נמל אשדוד לנמל אילת דרך הרכבת ארוכים, יקרים ומסובכים יותר מהשימוש בתעלת סואץ. הפיכתה של אילת לעיר תעשייה תחסל אותה כעיר תיירות. אוטובוס מהיר ב-3.5 שעות הוא תחליף יעיל, זול ונוח בהרבה".

 

ראש עיריית אילת יצחק מאיר הלוי: "תושבי העיר רוצים רכבת לעיר, כי המיזם יפריח את הערבה השוממה בלי לפגוע בפרח אחד בדרך. הרכבת תחשוף את נוסעיה לטבע ותקרב אותם אליו".

 

מנכ"לית ארגון תחבורה היום מחר תמר קינן: "עלות המיזם לפי נוסע היא דמיונית ולא סבירה, והיא תבוא על חשבון מיזמים תחבורתיים אחרים, יעילים בהרבה".

 

שי ברס, מנכ"ל נתיבי ישראל, המתכננת כיום ומיועדת לבצע את המיזם: "נפגשנו עם כל המוסדות התכנוניים במדינה, כולל התייחסות לדוח פייטלסון המוכן בימים אלו. לדעת צוות המומחים, הימנעות מהמיזם תפגע כלכלית וחברתית בתושבי אילת והערבה".

 

נציג האוצר מורן מזור: "חסרים במיזם רכיבים משמעותיים ביותר, שעלותם עשויה להגיע לעשרות-מיליארדי שקל נוספים, ובלי הכללתם לא יושגו מטרותיו, כחיבור המסילה לעיר אילת עצמה וציוד מסילה יקר יותר".

 

דן גרונר, מנהל המיזם במשרד התחבורה, הפריך את הסברה כי הקו מיועד להתחרות בתעלת סואץ: "35  מיליון מכולות עוברות כיום מדי שנה בתעלה. אנו איננו מבקשים להתחרות בה, כי הצפי לשימוש חלופי ברכבת הוא רק ל 40-60 אלף מכולות מדי שנה. הזמן המתוכנן לנסיעה מהירה מתל אביב לאילת הוא שעתיים ועשר דקות, כולל עצירה בבאר שבע ולהגדלת מספר המטענים בנמל אילת. בגלל הרכבת לא תפגע בשונית האלמוגים במפרץ".

 

מנכ"ל רכבת ישראל בעז צפריר: "מניסיוני, בכל קו שהפעלנו כמות הנוסעים בפועל היתה טובה בהרבה מכל האומדנים. כאשר השירות טוב, יעיל, נוח, נעים ומהיר – הציבור מגיע בהמוניו ללמוד, לעבוד, לטייל ולהתגורר".

 

ח"כ מיקי רוזנטל (העבודה): "המבקר בדק גם אנשים שכוונתם לטובה. לכן המלצתי לשר, שברור שגם הוא כזה, שיהיה קשוב להערות דוח פייטלסון. חשוב שיהיו תשובות לכל התהיות שהוא מעלה, כי לאיש אין מונופול על החכמה".

 

מנכ"ל חברת נמל אילת גדעון גולבר: "הנמל איננו יכולים להוות תחליף לתעלת סואץ, אך הרכבת תחייה את העיר. יש לחבר את הנמל לרכבת על ידי משאיות, או במסוע קצר, כי רק כך תצמח תחרות אמתית עם נמלי אשדוד וחיפה, שיש להם קו רכבת המגיע אליהם".