יו"ר ועדת המשנה לתחבורה ציבורית בכנסת: אם עבודות החשמול לא יתבצעו בסופ״ש הרכבת תיתקע

סמנכ"ל הפיתוח של רכבת ישראל ציין בישיבת הכנסת כי משך הביצוע של פרויקט המסילה הרביעית באיילון ייארך כ-5-6 שנים, והבהיר כי אם העבודות תבוצענה בימי חול בלבד הדבר יאריך את משך הזמן פי 7


10:48 ,29.11.2017 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת המשנה לתחבורה ציבורית, בראשות ח"כ דב חנין, דנה אתמול בחסמים לפיתוח הרכבת לבחינת התקדמות פרויקט חשמול הרכבת והנחת המסילה הרביעית באיילון. היו"ר חנין אמר בפתח הישיבה כי ״אנחנו נמצאים במצב ייחודי מאוד, שהוא המצאה ישראל – פקק תנועה של רכבות שנמצא במסילות איילון״.

 

לדבריו, כדי לצאת מהפקק צריך לפתוח את צוואר הבקבוק באיילון ולהוסיף מסילה רביעית. לדבריו, "החסם הגדול ביותר הוא בית ספר מקווה ישראל, שמחזיק בקרקע שבה אמור לעבור קו הרכבת ופרויקט ניקוז שהכרחי לקידומה. משרד התחבורה הציע הצעות נדיבות לבית הספר, ואי אפשר להשלים עם מצב שמישהו חושב שאפשר להמשיך לתקוע את עם ישראל בפקקים".

 

ח"כ חנין הוסיף כי חסם שני לפיתוח הרכבת עלול להיות החשמול, והתייחס לנושא העבודות. "מי שחושב שאפשר לעשות את העבודות רק בלילות טועה, אם העבודות לא יתבצעו בסופי השבוע הדבר יגרור השבתת הרכבת באמצע השבוע והפרויקט ייתקע", אמר.

 

סמנכ"ל הפיתוח של רכבת ישראל, ראובן קוגן, אמר כי המסילה הרביעית תפתור את הבעיה הקיימת כיום, כאשר עם שלוש המסילות מוגבלת התנועה ל-4 רכבות בשעה בלבד. לדבריו, משך הביצוע של פרויקט המסילה הרביעית ייארך כ-5-6 שנים. באשר לעבודות בסוף השבוע הוא הבהיר כי אם העבודות תבוצענה בימי חול זה יאריך את משך הזמן פי 7.

 

מנכ"ל בית הספר החקלאי מקווה ישראל, ראובן צפריר, אמר כי בית הספר שמר על האדמות האלה 147 שנה, והוויכוח הוא לא על כסף. "אנחנו לא רוצים להיות חסם אבל יש גבול עד כמה אנחנו מסוגלים לוותר על עקרונותינו בתור אנשי אדמה". בישיבה התברר כי הוויכוח הוא על 60 דונם שיוחזרו לבית הספר, אך צפריר ציין כי 60 הדונמים האלה הם חלק מעוד עשרות דונמים שנלקחו ויילקחו מבית הספר.

 

סגנית ראש מינהל נתיבי ישראל במשרד התחבורה, הילה חדד, אמרה: "אנחנו לא מצליחים לסגור הסכם עקרונות שיאפשר להתחיל בעבודות הניקוז, וככל שהחורף יתקדם הדבר ידחה את תחילת העבודות בעוד שנה".

 

מנכ"ל ארגון 15 דקות, גיל יעקב, אמר כי ״תושבי ישראל הם בני ערובה למשא ומתן שנמשך יותר מדי זמן, וכי מפתיע שהפרויקט נמצא בות"ל, שאמורה הייתה להיות מסלול לתכנון מהיר, כבר 10 שנים״.

 

ח"כ חנין אמר בתגובה כי חייבים לייצר ממש עכשיו מסילה רביעית באיילון, וכי בכוונתו לפנות לשר התחבורה על מנת שיפעיל את סמכותו ויפנה לשרי החינוך, התרבות, הפנים והחקלאות כדי לבקש מהם להתחיל בהליך של הגדרת חלק משטחי מקווה ישראל כשטחי דרך, שיוחזרו לבית הספר לאחר סיום העבודות. הוא הוסיף ואמר כי ועדת המשנה מבקשת ממשרד התחבורה להציג בפניה, תוך 3 חודשים, מתווה חלופי להקלה על העומס עד שהמסילה הרביעית תהייה במקום. היו"ר חנין התייחס גם לפרויקט החשמול ודרש מהרכבת להעביר לוועדת המשנה דיווחים על עיכוב שקורה כתוצאה מכך שלא ניתן לבצע עבודות חיוניות.