לראשונה בארץ: הנחת מסילת הרכבת במנהרות גילון על גבי משטח בטון יצוק

לשיטה החדשה, במקום הנחת המסילה על גבי חצץ, יתרונות מבחינת תחזוקה; כן היא מאפשרת יציבות והפחתת רעשים בעת הנסיעה


12:10 ,22.03.2016 מאת: מערכת פורט2פורט

בימים אלה מתבצעת במנהרות גילון, לראשונה בישראל, הנחת מסילת רכבת באורך של 4.6 ק"מ על גבי משטח בטון יצוק, (SLAB TRACK), בשיטה חדישה. המנהרות הן חלק מקו הרכבת עכו-כרמיאל.

 

הנחת המסילה מתבצעת בשיטת LVT השוויצרית והייחודית לסלילת מסילות רכבת, כאשר עד כה בוצעה הנחת מסילת רכבת בישראל על פי השיטה הקונבנציונאלית בלבד - על גבי חצץ.

 

קודם לתחילת העבודות במנהרות גילון, בוצע ניסוי בשטח בטון ייעודי שהוקם בתוואי הרכבת, באורך של כ-80 מטר, המדמה את תצורת רצפת מנהרות גילון הסמוכות. הניסוי נעשה בפיקוח צמוד של מומחים ומהנדסים מחברת  SONNNEVILLמשוויץ, בשיתוף מנהלי הפרויקטים, רכבת ישראל והמהנדסים של חברת נתיבי ישראל. לאחר שהניסוי הוכרז כמוצלח על פי כל דרישות העבודה, החלו בביצוע השיטה החדשנית במנהרות גילון.

 

ביצוע מסילה בשיטה החדישה היא בעלת יתרונות עצומים בתחזוקת התשתיות, בעיקר בעומקי מנהרות הרכבת, שם קיים קושי לוגיסטי בתחזוקת המסילות בשיטה הקיימת, מאחר ופינוי החצץ כחומר המילוי מסובך ומצריך שימוש בכלי שינוע וכוח אדם רב, וכן קיימת מגבלת מרחב וגובה בהתנהלות בכלים כבדים בעומק המנהרות.

 

בשיטה החדשה התחזוקה קלה, זולה ופשוטה יותר, מאחר והטיפול הינו רק במשטח הספציפי הזקוק לטיפול ולא בכלל המסילה. כמו כן, ניתן לעבוד בתוך אזור המנהרה עצמה, ללא צורך בשינוע כלל חומרי המילוי.

 

בנוסף מאפשרת שיטת עבודה זו יציבות יתרה לרכבת  בנסיעה על גבי המסילה, ואפקט הרעידה והרעש של הרכבת מופחת בשיעור גבוה כלפי הסביבה.

 

במקביל להנחת המסילה במנהרות מתבצעות עבודות גמר הבנייה של מרכז אנרגיה למערכות מנהרת רכבת כרמיאל, הקמת חדרים טכניים ומאגר לתגבור לחץ מים לכיבוי אש. כמו כן, מבוצעות תשתיות למערכות חשמל, תקשורת, איתות, בטחון, תאורה, ניקוז ומים.

 

הקמת רכבת עכו-כרמיאל מתבצעת בהשקעה כוללת של כ-2.8 מיליארד שקלים. במסגרת הפרויקט מוקמת תשתית למסילה כפולה באורך של כ-23 ק"מ, כשהרכבת תעבור בין שתי תחנות נוסעים - אחיהוד וכרמיאל. עד כה הונחה מסילה לאורך תוואי הפרויקט באורך של כ-11 ק"מ מסילה כפולה.