עדכון תעריפי הובלת המטען ברכבת נדחה ל-31 בינואר

הודעת הרכבת על העלאת תעריפי ההובלה בשיער חד נכון ל-1 בינואר עוררה כעס בקרב אנשי ספנות ויצואנים


14:43 ,01.01.2014 מאת: מערכת פורט2פורט

עדכון תעריפי הובלת המכולות ברכבת ישראל, שהיה אמור להיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2014 נדחה ל-31 בינואר.

 

במהלך חודש דצמבר 2013 הודיעה הרכבת על עלייה חדה, של 21% בקטע הובלת המטען המרכזי, שבין נמלי חיפה ואשדוד, ולהיפך. העלאת המחיר התייחסה למכולות טעונות במטען רגיל, או בחומרים מסוכנים. שינוע מכולות ריקות יועלו ב-0.5%.

 

הרכבת הוסיפה גם מונח חדש, שלא היה בשימוש עד כה – מכולה כבדה. כל מכולה (TEU) שמשקלה מעל ל-23 טון ברוטו תיחשב למכולה כבדה, שעליה תתווסף תוספת מחיר של 33%.

 

כצפוי, מגזרי הספנות והיצואנים הגיבו בכעס רב על ההודעה. אמר נשיא לשכת הספנות ד"ר יורם זבה: "העניין הזה היכה אותנו בתדהמה מוחלטת. אנחנו חושבים שהדבר הזה גובל בשערורייה. הדבר היחידי שעוד נותן קצת תקווה לתחרות בין הנמלים הוא שההובלה ביבשה היא איכשהו נורמלית. אם לחברת ספנות כלשהי יש תוכניות לגבי פקידות נמלים, לא ניתן לשנות אותן כעת".

 

סגן נשיא איגוד לשכות המסחר ויו"ר ארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים אמיר שני, אמר כי הדבר הוא בניגוד מוחלט למדיניות ממשלת ישראל, המשקיעה כ-15 מיליון שקל ב-2013 בלבד בפיתוח תשתיות הרכבת, במטרה להפעיל רשת יעילה, המאפשרת ומעודדת הסטת מטענים מרשת הכבישים למסילות הברזל.

 

שני הבהיר, כי העלאת התעריפים תפגע לא רק בקהיליית היבואנים, אלא גם בחברות הספנות הזרות, המעבירות מכולות בין נמלי הים התיכון, חיפה ואשדוד, כחלק מהשירות ליבואנים.

 

אמר שני: "ממשלה הדוגלת במדיניות של צמצום יוקר המחיה ושיפור איכות הסביבה אינה יכולה להרשות לעצמה פגיעה בעלויות היבוא הנופלות על כלל הצרכנים. הקמת חברה בת ברכבת ישראל להובלת מטענים היא אחת מאבני הרפורמה בחברה, שעליה חתמו העובדים וההנהלה. "החברה הבת אמורה להתחרות במשאיות ולשלש את היקף הפעילות של רכבת ישראל בתחום זה עד סוף העשור. כדי לעמוד במשימה, קיבלה רכבת ישראל הרשאה לקיים מכרז לרכישת קרונות וקטרי משא בשווי 130 מיליון שקל, כשחלק מהציוד חדש וחלקו משומש השקעות אלו תרדנה לטמיון באם החברה הבת תעלה תעריפים באופן בלתי מבוקר, המביא להסטת מטענים למשאיות".

 

מרכבת ישראל נמסר: "עדכון תעריפי הובלת המכולות ברכבת ישראל נעשה לאחרונה בספטמבר 2007, כאשר לאורך השנים נשחקו משמעותית מחירי ההובלה של הרכבת. במקביל, עלו התשומות בשיעורים ניכרים, בעיקר עליית מחירי הדלק, המהווה מרכיב של כ-30%. בהתאם לכך, הודיעה רכבת ישראל ללקוחותיה על כוונתה לעדכן את המחירים החל מתחילת שנת 2014.

 

"רכבת ישראל נמצאת במגעים עם לקוחותיה של חטיבת המטענים באשר לעדכון המחירים. בינתיים התקבלה החלטה בחברה על דחיית עדכון תעריפי ההובלה ליום 31 בינואר 2014".