רכבת ישראל סיימה את 2018 עם הפסד של 330 מיליון שקל

בשל ההפסדים הודיעה החברה על כניסה לתהליך התייעלות ובחינת היבטי כוח אדם. הפסדי חטיבת המטענים, אשר הושבתה על ידי ועד העובדים בחלקים ניכרים של השנה, על סך של 74 מיליון שקל, מהווים את עיקר ההפסד התפעולי של החברה


10:55 ,26.03.2019 מאת: מערכת פורט2פורט

רכבת ישראל מדווחת היום על נתוניה לשנת 2018 ובכלל זה הדו״חות הכספיים. על פי הדיווח, רכבת ישראל סיימה את שנת 2018 בהפסד כולל של כ-330 מיליון שקלים, לעומת הפסד כולל של 50 מיליון שקל אשתקד. ההפסד כולל, בין היתר, את מחיקת הערך אשר דווחה ברבעון השלישי, על סך 209 מיליון שקל; לצד זאת כולל ההפסד הוצאות פחת בשווי 49 מיליון שקל, וכן קנסות על אי עמידה ביעד הדיוק השנתי, על סך 46 מיליון שקל, זאת בעיקר בשל החרפת העומסים בתחנות וברכבות, בשל המחסור החמור בקרונות ותשתיות מסילה.  

 

זאת לצד הפסד מגזרי על סך 74 מיליון של מגזר המטענים, אשר הושבת על ידי ועד העובדים בחלקים ניכרים של השנה. הפסדי חטיבת המטענים מהווים את עיקר ההפסד התפעולי של החברה. בשנת 2018 נמשכה הירידה בתעריף הסובסידיה הממשלתית למטענים, בסך של 6.5 אחוזים לשנה.

 

בשל כך, החליטה החברה על כניסה לתהליך התייעלות במטרה להתכנס אל יעדי התקציב. התהליך כולל בשלב זה צמצום בהוצאות כלליות, כיבוד, כנסים, קיצוץ יועצים חיצוניים, צמצום בשעות הנוספות, קיצוץ בהוצאות שיווק ועוד. בנוסף, החלה החברה בתהליך בחינה של התייעלות בהיבטי כוח אדם.

 

מגזר המטענים

 

הכנסות מהובלת מטענים לשנת 2018 הסתכמו לסך של כ-177 מיליוני שקלים לעומת הכנסות בסך של כ-190 מיליוני שקלים בשנת 2017 - ירידה של 6.8% לעומת 2017.

 

הירידה בכמות המטען המובל, והגידול בהפסד החטיבה, מיוחסים בין היתר לצעדים הארגוניים שנוקט ועד העובדים, ולהשבתות חוזרות ונשנות של חלקים מהחטיבה, או כולה, לאורך החודשים האחרונים. לצד זאת, המחסור הקריטי בתשתיות מסילה ובקטרים, מביא לפגיעה בתפעול רכבות המטען

דוברות רכבת ישראל 

 

במהלך שנת 2018 הובילה חטיבת המטענים של רכבת ישראל 8.5 טון מטען לעומת 9.1 מיליון בשנת 2017. ירידה של 6.5 אחוזים ביחס לשנת 2017. ההפסד המגזרי של חטיבת המטענים עמד בשנת 2018 על 74 מיליון שקל.

 

הירידה בכמות המטען המובל, והגידול בהפסד החטיבה, מיוחסים בין היתר לצעדים הארגוניים שנוקט ועד העובדים, ולהשבתות חוזרות ונשנות של חלקים מהחטיבה, או כולה, לאורך החודשים האחרונים. לצד זאת, המחסור הקריטי בתשתיות מסילה ובקטרים, מביא לפגיעה בתפעול רכבות המטען, על מנת לשמור על רמות שירות עבור חטיבת הנוסעים.

 

לצד הובלת הפלדה, שהחלה בסוף השנה הקודמת והמשיכה בשנת 2018, החלה רכבת ישראל לשנע אמוניה באמצעות רכבת, חומר מסוכן ששינועו באמצעות רכבת מפחית משמעותית את הגודש בכבישים, ומגביר את הבטיחות, כתוצאה משינוע החומר בתוואי מסילה מבודד יחסית.

 

כמו כן נמסר כי בשנת 2018 נמשכה הירידה בתעריף הסובסידיה הממשלתית למטענים, בסך של 6.5 אחוזים לשנה.

 

מגזר הנוסעים

 

רכבת ישראל מסכמת את שנת 2018 ושוברת שיאים נוספים בהיקפי הנסיעות בשנה זו. כל זאת ללא תוספת בתשתית מסילה בצירים העמוסים (מסילות החוף, מסילה רביעית באיילון וכו׳). במהלך 2018 רשמה רכבת ישראל כ-67.7 מיליון נסיעות, לעומת 64.6 מיליון נסיעות בתקופה המקבילה אשתקד – גידול של 4.8 אחוזים. במהלך שנת 2018,  ממוצע הנסיעות היומי עמד על 257 אלף נסיעות ביממה, לעומת ממוצע נסיעות יומי של 245  אשתקד, גידול של 5 אחוזים.

 

אחוז הדיוק השנתי של 2018 עמד על 91.6 אחוזים לעומת אחוז הדיוק בשנת 2017 שעמד על 93.62 אחוזים.  

 

בשנת 2018 הפעילה רכבת ישראל כ-565 רכבות נוסעים בממוצע ביממה, גידול של 9 אחוזים ביחס לנתון המקביל מאשתקד (518 רכבות ביממה), לצד כ-60 רכבות מטען ביממה.