שר התחבורה הציג: תכנית בטיחותית לרכבת עד ה-17 לאוגוסט

השר כץ ומנכ"ל המשרד, הראל דן, הציגו את עיקרי התכנית הבטיחותית המתוכננת לרכבת שכוללת גיוס והכשרת כוח אדם, שינוי התרבות הבטיחותית בארגון, שינויים רגולטוריים וכן שיפורים טכנולוגיים. השר כץ: אם התכנית לא תבוצע, יש תכנית אלטרנטיבית מוכנה


00:00 ,12.06.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

חודשיים לאחר ששר התחבורה, ישראל כץ, איים להשבית את הרכבת אם לא תוטמע בה תכנית בטיחותית מקיפה, הציג הבוקר השר יחד עם דן הראל, מנכ"ל משרד התחבורה, את עיקרי תכנית הבטיחות ברכבת ישראל במסיבת עיתונאים במשרדו.

לאחר שנפגש בשבוע שעבר עם הנהלת הרכבת, בחן שר התחבורה את התכנית שגובשה על ידי הנהלת הרכבת והוגשה לבדיקתו והחליט לאמץ אותה. התכנית הנרחבת כוללת בתוכה תכניות לגיוס כוח אדם, שינויים בתפעול ובתרבות הבטיחותית ברכבת, שינויים ברכש ובטכנולוגיה וכן ברגולציה ותקנות.

לדברי השר כץ, " זו תכנית המקיפה את הבטיחות ברכבת, הנחיתי את הנהלת החברה להציג התכנית בפני העובדים ולהביאה לדיון בדירקטוריון החברה. ברצוני להיפגש עם יו"ר ההסתדרות ולהביאו לתמוך בתכנית. התכנית תצא לדרך עד ה-17 באוגוסט- במידה ולא יקרה הדבר תיסגר פעילות רכבת ישראל עד לארגונה מחדש".

מנכ"ל משרד התחבורה פירט את עיקרי התכנית. "התכנית כוללת שלושה דברים מרכזיים- הפרדת רשויות ושינוי תרבות הבטיחות, כל נושא ההכשרה, פיקוח ופיתוח וכן התשתית הטכנולוגית- מערכות בטיחות מתקדמות" אמר הראל. בין היתר ימליץ משרד התחבורה להקים רשות רגולטורית לרכבת שתסדיר בחקיקה ראשית ובתקנות של שר התחבורה את נושא הבטיחות, טיוטה בנושא כבר נמצאת במשרד התחבורה. הרשות תעסוק ברישוי כלל המקצועות הרכבתיים ומתן רשיונות לנהגי רכבת, דבר שלא קיים כיום. הרישוי לנהגים ולמפקחים יינתן באמצעות תקן בינלאומי, ברכת ישראל יאמצו את התקינה האירופאית בכך.

בנוסף, תסדיר התכנית את סמכויות המשטרה. לדברי הראל, כיום המשטרה לא חוקרת אירועים ברכבת מפני תקנות כגון אי הגדרת מסילה כדרך. כחלק מכך, יעברו הנהגים בדיקות כשירות גופנית תקופתיות. בנוסף, הנהגים לא עומדים היום במשפטי תעבורה, כשאר האזרחים.

שינוי מקיף בגיוס כוח אדם והכשרתו

 

במקביל, תהיה פעילות של חברת הרכבת להגברת הפיקוח על הבטיחות ברכבת. כחלק מכך, יהיה שינוי מקיף בגיוס, מיון והכשרת כוח האדם. על כך תהיה אמונה חברה חיצונית מתמחה. נכון להיום, לדברי הראל, 100% מהמוכשים גם מוסמכים בסוף וזה דבר לא ייתכן. בנוסף, יחלו ברכבת להשתמש בסימולטור להכשרה. לדברי הראל, "סימולטור שעלה מיליונים ופשוט לא משתמשים בו". כמו כן, תהיה הכשרה אקדמית של מהנדסי הרכבת. הכשרה תקופתית לכל עובדי הרכבת, כנראה על ידי חברה מחוץ לרכבת. הנהלת הרכבת תקבל את האחריות לאיכות, פיקוח ובקרה ברכבת. הרכבת תפעילו בקרה חיצונית קבועה לבדיקת איכות התחזוקה.

מעבר לכך, כל סוגיית חקירת האירועים ברכבת, ולא רק תאונות כמו אירוע תאונות עבודה ואירועי חומ"ס תתבצע, גם במשרד, כפי שישנו חוקר תאונות ואירועים אוויריים.

מבחינה טכנולוגית, מתוכנן שיפור תשתיות המתחמים. "היום כל העבודה נעשית ידנית כמו לפני 50-70 שנה ואנו רוצים שהכל יעשה תחת בקרה מרכזית" אמר הראל. שר התחבורה הוסיף כי, "בכל שנה מעכשיו יתווספו קווים חדשים וישתפר השירות".

הראל סיכם כי, "היישום של התכנית ייקח זמן. זה שינוי מסדר שני גם במובן החקיקה והרגולציה וגם השינויים הארגוניים כמו מערך בחינה של אחזקה ופיקוח, שכך החברה תהיה הרבה יותר בטוחה בעתיד". לדברי כץ, עד ה-17 לאוגוסט על הרכבת להתחיל בביצוע התכנית ולאשר אותה בדירקטוריון. אנחנו במתווה מאוד ברור פועלים כדי להוציא אותה לדרך. במידה ולא כל האלטרנטיבה הולכת להתבצע. התכנית האלטרנטיבית תהיה מוכנה עוד לפני שיוחלט האם תכנית הבטיחות תצא לדרך או לא".

הנהלת הרכבת ציינה כי, התכנית והעבודה יוצגו לעובדים וההערות שלהם יתקבלו בברכה. הנושא הובהר גם בבית הדין לעבודה בדיון בשבוע שעבר. פגישה למחר נקבעה עם העובדים בכדי להציג את העקרונות האלה.