הממשלה אישרה: כל קווי התחבורה הציבורית בישראל ייפתחו לתחרות

במסגרת הרפורמה, יפורסמו במהלך העשור הקרוב בהליך תחרותי מכרזים להפעלת כל קווי השירות העירוניים והבינעירוניים של האוטובוסים בישראל. השר כץ: פתיחת ענף התחבורה הציבורית לתחרות נועדה להגביר את השימוש בתחבורה הציבורית ולשפר את השירות לציבור הנוסעים


11:58 ,06.09.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

הממשלה אישרה אמש את תכנית משרד התחבורה להוצאתם לתחרות של כל קווי השירות של האוטובוסים בתחבורה הציבורית בישראל, במטרה לשפר את השירות לנוסעים ולהגדיל את מספר המשתמשים בתחבורה הציבורית.

 

במסגרת הרפורמה, יפורסמו במהלך העשור הקרוב בהליך תחרותי מכרזים להפעלת כל קווי השירות העירוניים והבינעירוניים של האוטובוסים בישראל. במכרזים יינתן דגש מיוחד על נושאים של איכות הנסיעה, תכנון מיטבי של קווי השירות, קיצור משך הנסיעה, הגברת תדירות הקווים ויצירת שילוב אופטימלי בין אמצעי התחבורה השונים.

 

בשלב הראשון של התכנית, שגובשה במשותף עם משרד האוצר, יפורסמו בקרוב מכרזים להפעלת כמחצית מקווי התחבורה הציבורית בירושלים, באמצעות מפעילים פרטיים. מדובר בקווים המופעלים כיום על ידי אגד.

 

ההליך התחרותי להפעלת הקווים בירושלים יכלול תכנון מחדש של קווי השירות בעיר, תוספות שירות נרחבות, הפעלת אוטובוסים חשמליים בהיקף נרחב, גידול של עשרות אחוזים בפעילות הקווים, בכל רחבי העיר והפעלת טכנולוגיות מתקדמות באוטובוסים ובתחנות.

 

שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, ציין כי פתיחת ענף התחבורה הציבורית לתחרות נועדה להגביר את השימוש בתחבורה הציבורית ולשפר את השירות לציבור הנוסעים. לדבריו, המהלך מבוצע בהמשך לשיפורים רבים שבוצעו בתחבורה הציבורית בהם הקמת נתיבים בלעדיים לתחבורה הציבורית (נת״צים), שילוב טכנולוגיות חדשות בשירותי התחבורה הציבורית, הנגשת אמצעי תחבורה ציבורית נוספים, דוגמת מוניות השירות, רכבת ישראל ורכבות קלות, עלייה מכל הדלתות באוטובוסים העירוניים, הצערת גיל האוטובוסים, הרחבת השירות, שיפור המידע לנוסע ופרויקטים תחבורתיים נוספים.

 

שר התחבורה ציין כי התחבורה הציבורית בישראל תשתנה בעשור הבא ללא היכר ותכלול מערכות הסעת המונים בכל המטרופולינים, קווי שירות יעילים, אמינים ומהירים יותר, ומערך מוניות שירות נרחב שישתלב עם שאר אמצעי התחבורה הציבורית בישראל.

 

במהלך יישום הרפורמה בתחבורה הציבורית צפויות להתחיל לפעול מערכות להסעת המונים, בשלושת המטרופולינים הגדולים: תל אביב, ירושלים וחיפה. בכוונת משרד התחבורה להתמקד בשירות המטרופוליני ולהוציא לתחרות באזורים אלה קווים מאגד ודן באופן מדורג, שיאפשר למפעילים החדשים לצבור ניסיון וידע בהפעלת התחבורה.

 

קצב פרסום ההליכים התחרותיים יתבצע בהתאם למועד סיום ההפעלה של אשכולות הקווים בכל אזור. כ-50% מהפעילות בענף מתבצעת כיום מתוקף זכייה בהליכים תחרותיים שבמסגרתם נקבעה תקופת הפעלה ברורה וסופית. מועד פרסום המכרזים ייקח בחשבון גם את רשת קווי מערכות הסעת ההמונים הצפויה לפעול במטרופולינים במקביל לפרסום ההליך התחרותי.

 

המכרזים בגוש דן יפורסמו לאחר תכנון מחודש של שירותי התחבורה הציבורית במטרופולין, בעקבות הקמתם של קווי הרכבת הקלה וסלילת עשרות קילומטרים של נתיבי העדפה לתחבורה הציבורית (נת״צים) המתוכננים בשנים הקרובות. עבודות אלה מחייבות הסדרי תנועה חדשים ושינויים במערך קווי התחבורה הציבורית.

 

בכוונת משרדי התחבורה והאוצר לבצע בחינה מחודשת באשר לצרכים ולמבנה התחבורה הציבורית במטרופולין. בהתאם לממצאים, ייקבע קצב הוצאת הקווים המופעלים כיום על ידי חברת דן. תכנית התחרות בגוש דן תוגש לאישור הממשלה בחודשים הקרובים.

 

בישראל פועלים כיום 16 מפעילי תחבורה ציבורית המבצעים מדי יום כשני מיליון נסיעות. יותר מ-9700 אוטובוסים פועלים בשירותי התחבורה הציבורית בארץ. אוטובוסים אלה הסיעו בשנת 2017 כ-740 מיליון נוסעים. הגברת התחרות בענף תגדיל את היקף הנוסעים, תעלה את רמת השירות בתחבורה הציבורית, ותרחיב את היקף הפעילות בענף.