הסתיימה כריית המנהרות הראשונות של פרויקט הקו המהיר לירושלים

בנוסף, הסתיימה כריית הפיר הראשי של תחנת הרכבת החדשה בבנייני האומה, בעומק של 80 מטר מתחת לאדמה; בעוד חודשיים תחל חפירת המנהרה הארוכה בישראל, באורך 11.5 ק"מ


00:00 ,02.11.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

הושלמה אבן דרך בפרויקט קו הרכבת המהיר לירושלים: רכבת ישראל סיימה את כרייתן של צמד המנהרות הראשונות בפרויקט קו הרכבת המהיר מירושלים לתל אביב. מדובר בצמד מנהרות באורך של 1,250 מטר כל אחת, המחברות בין שער הגיא ועד לנחל יתלה.

שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ ערך אתמול, (ביום שלישי) סיור בתוואי קו הרכבת המהיר לירושלים וביקר בין השאר במנהרות שחפירתן הסתיימה. המנהרות נכרו במגוון שיטות כרייה שטרם בוצעו כמותן בישראל ומעטים בוצעו בעולם כולו.

הפרויקט כולל חמש מנהרות שאורכן הכולל הוא כ-22 קילומטרים וכן 10 גשרים באורך כולל של כשבעה קילומטרים. יצוין כי פרט לקטע הראשון של הפרויקט, כל תוואי המסילה עובר דרך מנהרות או גשרים. בתוואי הסמוך לירושלים תעבור המסילה כ-80 מטר מתחת לאדמה, עד לכניסתה לתחנת "האומה".

בעוד כחודשיים תחל כריית זוג המנהרות הארוכות ביותר בישראל בין נחל יתלה שבקרבת שער הגיא ועד למבשרת ציון. צמד המנהרות, שאורכן כ-11.5 קילומטרים כל אחת, יכרו באמצעות שתי מכונות כרייה גדולות (TBM), מתוך שלוש מכונות שיובאו לארץ במיוחד מגרמניה.

שתי מכונות ראשונות הגיעו ארצה בימים אלה והרכבתן תחל בימים הקרובים. אורך כל מכונה הוא כ-200 מטר וקוטרה מגיע ל-10 מטרים. שתי המכונות הראשונות שונעו מנמל אשדוד באמצעות 60 מובילים. משקל כל מכונת קידוח מגיע ל-1,500 טון. הקידוח אמור להתבצע כאשר המכונה נוסעת על מסילה מיוחדת שהורכבה לצורך כך.

בנוסף לכך, הסתיימה כריית הפיר הראשי והמערכת התת-קרקעית של תחנת הרכבת החדשה בבנייני האומה, בעומק של 80 מטר מתחת לאדמה. הנוסעים יעלו לתחנת האומה שבמתחם בנייני האומה, באמצעות שלוש מעליות גדולות ודרגנועים, שיובילו אותם בתוך מספר שניות אל המפלסים העליונים של התחנה. כל מעלית יכולה להסיע 33 נוסעים.

פרויקט הרכבת בין תל אביב לירושלים, שעלותו נאמדת בכ-7 מיליארד שקלים, כולל הקמת מסילה כפולה באורך של 56 קילומטר, העוברת דרך נתב"ג ומודיעין ותגיע עד הכניסה לירושלים, סמוך לבנייני האומה.

זמן הנסיעה מתל אביב יעמוד על 28 דקות בלבד. בשנה הראשונה לפעילותה, תפעיל הרכבת בין תל אביב לירושלים שלוש רכבות בשעה לכל כיוון, בשעות השיא, ותבצע כ-4 מיליון נסיעות בשנה. הנסיעה הראשונה של הרכבת המהירה אמורה להיחנך בשנת 2017.

שר התחבורה ציין כי עבודות קו הרכבת המהיר לירושלים הינן חלק מפרויקט "נתיבי ישראל". "החזון שלי הוא לראות בעוד מספר שנים רשת כבישים מהירים ומסילות רכבת לנוסעים ומטענים, שחוצה את הארץ מקרית שמונה ועד אילת, לאורכה ולרוחבה", הוסיף כץ.