השר כץ בוועדת הכלכלה: אין מכשול כספי לקידום התחבורה הציבורית

הדברים נאמרו בישיבה מיוחדת של ועדת הכלכלה לציון יום התחבורה הציבורית בכנסת. השר כץ: ״בתחילת 2010 הבאתי לממשלה תכנית מסודרת בתחום התשתיות והתחבורה הציבורית, שנועדה לחבר את המדינה״


13:09 ,04.07.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח״כ איתן כבל, התכנסה אתמול לישיבה מיוחדת שהתקיימה במתכונת של שאלות ותשובות עם שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ח״כ ישראל כץ, שעסקו בקידום התחבורה הציבורית. הישיבה התקיימה במסגרת ציון יום התחבורה הציבורית בכנסת, שמובילים היו״ר כבל, ח״כ דב חנין, ח״כ תמר זנדברג, ח״כ סעיד אלחרומי וח״כ יעקב אשר, בשיתוף עם ארגוני התחבורה הציבורית, הנהגים והנוסעים. היו״ר כבל הזכיר כי הדיון הוא המשך ישיר לשימוע הציבורי שערכה הוועדה תחת הכותרת ׳ישראל עומדת׳, אותו הוביל היו״ר כבל, יחד עם יו״ר ועדת המשנה לתחבורה ציבורית ח״כ חנין, ועם ח״כ זנדברג, שעסק בכל הנושאים המשפיעים על קידום התחבורה הציבורית, לרבות נתיבי תחבורה ציבורית, טיפול בתשתיות ובמצב הנהגים, הוצאתה לדרך של רפורמת מוניות השירות, שבירת המצור מעל השכונות הפקוקות ועוד.

 

עוד ציין היו״ר כבל כי נעשתה עבודה בשיתוף פעולה עם משרדי התחבורה והאוצר, יחד עם הציבור, והדבר ניכר בנעשה בשטח. ״לא לחינם אני קורא לשר התחבורה ההורדוס של התשתיות, אבל גם במשרד התחבורה ובאוצר מבינים שצריך גם שינוי דרמטי ביחס לתחבורה הציבורית וזה בראש סדר העדיפויות שלהם״, אמר. 

 

שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ח״כ ישראל כץ, הזכיר כי בקרוב ימלאו עשר שנים לכהונתו כשר תחבורה בממשלות נתניהו. ״בתחילת 2010 הבאתי לממשלה תכנית מסודרת בתחום התשתיות והתחבורה הציבורית, שנועדה לחבר את המדינה. היום אנחנו בונים את ישראל החדשה והמחוברת במקום ישראל הישנה והמנותקת. בעבר היו יותר מדי מקומות בפריפריה בגליל ובנגב, שהיו מנותקים מהיכולת לקבל את השירות של תשתיות ותחבורה ציבורית, היום אנחנו מחברים את כל המדינה. אתמול חנכתי עם רוה״מ שתי תחנות רכבת חדשות ברעננה. כביש 531 שהמסילה היא חלק ממנו כבר נפתח לתנועה בחלקים והוא יחובר בתוך תקופה קצרה לתל אביב והוד השרון. יש הרבה תועלות שאנחנו מייצרים, גם בכביש וגם ברכבת. זאת רק דוגמה אחת, ואליה מצטרפות רכבת הנגב, רכבת העמק, הרכבת לכרמיאל ועוד. מלבד מסילות הרכבות, אנחנו בונים רכבת קלה בגוש דן, בונים מרכזים ורשויות מטרופוליניות ומקדמים את המסה הגדולה של התחבורה הציבורית, שזה האוטובוסים. ברור לחלוטין שצריך ללוות את האוטובוס לכל אורך הדרך, והכי חשוב זה קודם כל הנהג עצמו. גם בתחום זה שידרגנו את מעמד הנהג והעלינו את השכר עבור עשרת אלפי נהגי התחבורה הציבורית. קידמנו נת״צים ואפשרנו לעיריות לבצע עליהם אכיפה, וזה המפתח. יחד עם זה, אנחנו משדרגים את נקודות היציאה שהם התחנה המרכזית, התחנות, נקודות הקצה, כל הדברים האלה הם פאזל אחד שלם. כשהוא יתחבר נגיע למצבם של המדינות המתקדמות בעולם. כיום אין שום מכשול כספי לקידום התחבורה הציבורית״.

 

השר כץ הוסיף כי ראשי הערים בתיאוריה בעד תחבורה ציבורית, אבל לא כשצריך לתעדף אותה על חשבון הרכב הפרטי. היו״ר כבל התייחס לכך ואמר כי בחלק מהמקומות ראשי הערים הפכו לחסם המרכזי, והם צריכים לדעת שללא קידום תחבורה ציבורית הם לא יוכלו להיבחר. 

 

מנכ״לית משרד התחבורה, קרן טרנר, הציגה את תכניות המשרד ואמרה כי ״יותר ויותר אנשים נותנים צ׳אנס לתחבורה ציבורית ורואים כי טוב״. היא התייחסה לתנאי העבודה של הנהגים והפגיעה בהם, ואמרה כי שכרם עלה ובקרוב יוצבו מבני מנוחה עבורם. עוד היא הוסיפה כי לאחר שתתאפשר עלייה מהדלת האחורית נהגים יקבלו חציצה בינם לבין הנוסעים ובקרוב בכל אוטובוס תוצב מצלמה על מנת שהנהג ירגיש יותר בטוח. 

 

יו״ר ועדת המשנה לתח״צ, ח״כ דב חנין אמר: ״בתחילת הקדנציה של שר התחבורה גילו שאנחנו בפיגור של עשרות שנים בתחום וכדי לסגור את הפער הזה דרוש מאמץ גדול. התחבורה הציבורית היא עורק החיים של התחבורה כולה, והיא נושאת משמעות עצומה - כלכלית, חברתית וסביבתית. הבעיה כבר ברורה לכל, וגם הפתרונות. נמשיך להיאבק בגורמים המעכבים שעדיין לא הבינו שהתחבורה הציבורית חיונית עבור כולנו, עד שיינתן מענה לכל הצרכים – עדיפות לנת״צים, תכנון מוטה תחבורה, שיפור תנאי הנהגים והנוסעים, ותשתיות ראויות לתח״צ״.