מחלף המוביל יפתח מחר לתנועה

השר כץ : המחלף שנועד לפתור את בעיית התנועה באחד הצמתים העמוסים ביותר בצפון הארץ יפתח לתנועה מצפון לדרום ובסוף החודש יפתח לתנועה גם מכיוון דרום


00:00 ,05.07.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

מחלף המוביל שנועד לפתור את בעיית התנועה באחד הצמתים העמוסים ביותר בצפון הארץ יפתח לתנועה מחר בלילה(יום רביעי) , חצי שנה לפני המועד המתוכנן, כך הודיע היום (יום שלישי) שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ.

 

מחלף המוביל שהוקם בצומת הכבישים 77 ו- 79 בצפון יפתח לתנועה, כמעט במלואו, זאת עם סיום הקמתו של גשר ענק באורך של 120 מטר מעל כביש 79.

 

בשלב הראשון יפתח הגשר לתנועה מדרום לצפון. בשלב הבא של הפרויקט שיסתיים עד סוף החודש יפתח הגשר גם מצפון לדרום ובכך תושלם למעשה תנועת כלי הרכב לכל הכיוונים במחלף.

 

מחלף המוביל שבהקמתו הושקעו כ- 350 מיליון שקלים מקשר את דרום הארץ ומרכזה לגליל ולצפון. במשך שנים סבל הצומת מעומסי תנועה כבדים.

 

על פי התוכנית המקורית המחלף אמור היה להיפתח ב- 16 בפברואר 2012 אולם בעקבות לחץ שהפעיל השר כץ יחד עם החברה הלאומית לדרכים הוקדם מועד פתיחתו.

 

השר כץ ציין כי מחלף המוביל מאפשר הפרדה מוחלטת של התנועה בכבישים 77 ו- 79 המצטלבים כיום. המחלף הינו חלק משורה של פרויקטים שנועדו לפתח את רשת הכבישים ומסילות הברזל בצפון ולהגביר הבטיחות בדרכים. לדבריו, כי פתיחתם של מחלף המוביל ומחלף סומך הצפוי להיפתח בקרוב תשחרר את פקקי התנועה מהם סובלים תושבי האזור ותהווה צעד נוסף בקירוב הפריפריה למרכז .

 

מנכ"ל החברה הלאומית לדרכים אדריכל, שי ברס, ציין כי העבודות במחלף המוביל הן חלק משדרוג ציר התנועה בכבישים 77 ו-79, לכיוון צומת ישי וצומת סומך. לדבריו, העבודות בוצעו בשלבים, באופן שנועד לגרום הפרעה מינימלית לתנועה. "עד כה השלמנו את שדרוג כביש 77, כולל הוספת נתיב והפרדה בין מסלולים מה שאפשר את העלאת מהירות הנסיעה. העבודות בפרויקטים אחרים באזור הגליל, כמו מחלף סומך והכבישים הסמוכים תמשכנה ביתר שאת" הוסיף ברס.

 

מחלף המוביל יכלול גשר מעל כביש 79, לולאה בקטע הדרום מזרחי ורמפות גישה. בין הצמתים סומך והמוביל, מבוצעות עבודות להכפלת נפח התנועה ופיתוח של רצועת דרך לטובת הרכבת הקלה. לאחר פתיחת מחלף המוביל לתנועה, תמשכנה להתבצע עבודות הפיתוח הנופי וסלילה בשעות הלילה של שכבת האספלט האחרונה, ללא סגירת כבישים. העבודות במוביל, כוללות הקמת שלוש תחנות הסעה לחיילים וחמש תחנות אוטובוס חדשות.

 

יו"ר החברה הלאומית לדרכים, מיכה גולדמן אמר כי עבודות הפרויקט כללו שיתוף פעולה עם גופים רבים, בהם הקרן הקיימת לישראל, רשות העתיקות ועבודה הדוקה מול חברת מקורות, בשל הדרישות המיוחדות עבור רצועת המוביל הארצי, הצמודה לדרך. "החברה הלאומית לדרכים דאגה לשלב בדרך את הטיפול בנחל יפתח ואת שימורו של אתר עתיקות ייחודי הקיים מתחת לכביש". ציין גולדמן.

 

לדברי כץ מחלף המוביל הינו חלק מפרויקט "הזרוע המזרחית" הנכלל בתוכנית "נתיבי ישראל" שנועדה לחזק את רשת הכבישים והרכבות בין מרכז הארץ לבין הנגב והגליל. כשתושלם הקמת הזרוע המזרחית על ידי החברה הלאומית לדרכים תתאפשר הנסיעה ממרכז הארץ לגליל ללא עצירה ברמזורים, מקצה כביש 6 מתל קשיש, דרך מחלף ישי, צומת המוביל, צומת גולני ובהמשך עד לצומת עמיעד.