משרד התחבורה מבקש להחמיר בדיקות זיהום האוויר במהלך הטסט

הבדיקות המחמירות מבוצעות במסגרת מאמצי משרד התחבורה לצמצם את זיהום האוויר הנפלט מכלי רכב וכי הבדיקות תואמות את הדרישות המקובלות בקהילייה האירופית


00:00 ,01.06.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

הבדיקות המחמירות מבוצעות במסגרת מאמצי משרד התחבורה לצמצם את זיהום האוויר הנפלט מכלי רכב וכי הבדיקות תואמות את הדרישות המקובלות בקהילייה האירופית
 
ועדת הכלכלה של הכנסת תדון מחר בבקשתו של שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ, להחמיר את בדיקות זיהום האוויר המתבצעות בכלי הרכב, במסגרת מבחן הרישוי השנתי לרכב "טסט".
 
במסגרת החלטת משרד התחבורה להפחית את זיהום האוויר מכלי הרכב הוחלט לעדכן ערכי פליטת הפחמן החד חמצני ברכב בנזין משנת יצור 1995 ומעלה ולהוסיף למבחן הרישוי של הרכב בדיקת פחממנים לכלי רכב בנזין משנת יצור 1994 ומטה.
 
על פי התקנות מחויבים כיום כל כלי הרכב בישראל לעבור בדיקות ערכי התכולה של חד תחמוצת הפחמן (CO), בגזים הנפלטים מצינור הפליטה של הרכב בסיבובי סרק. על פי התקנה החדשה יחויבו כלי הרכב המצוידים במנוע בנזין משנת 1995 ומעלה לעבור בדיקת זיהום אויר גם בסיבובי מנוע גבוהים במטרה לבחון את תקינות הממיר הקטליטי.
 
על פי התקנה החדשה תיערך בדיקת תכולה חד תחמוצת הפחמן (CO) ברכב בנזין ששנת יצור 1995 ומעלה, לכל דגם של רכב, בהתאם לערך שקבע עבורו יצרן הרכב. כמו כן תיערך בדיקת תכולת פחממנים בגזי הפליטה של רכב משנת יצור 1994 ומטה. כיום נקבע ערך תכולת חד תחמוצת הפחמן, בגזים הנפלטים מהרכב, בהתאם לשנת היצור של הרכב וללא הבחנה בין הדגמים השונים.
 
השר כץ ציין כי הבדיקות המחמירות מבוצעות במסגרת מאמצי משרד התחבורה לצמצם את זיהום האוויר הנפלט מכלי רכב וכי הבדיקות תואמות את הדרישות המקובלות בקהילייה האירופית.
 
על פי הממצאים, כלי רכב מיושנים מהווים מקור גדול לפליטת פחממנים (אדי דלק בלתי שרופים). מדובר בתערובות חומרים שחלקם רעיל וחלקם מוגדר כמסרטן ודאי בבני אדם. פחממנים אלה גורמים לתהליכים כימיים באטמוספרה, המביאים ליצירת מזהמי אוויר נוספים המסוכנים לבריאות האדם.
 
ערכי הבדיקה החדשים נקבעו בהתבסס על מחקר שבוצע על ידי הטכניון, במסגרתו הומלץ לקבוע תקני פליטה מחייבים לפליטת פחממנים במבחן הרישוי השנתי. בדיקת חד תחמוצת הפחמן תחול על יותר מ-1.3 מיליון כלי רכב בנזין משנת יצור 1995 ומעלה ואילו בדיקת הפחממנים תחול כ-400 אלף בכלי רכב בנזין משנת יצור 1994 ומטה.