משרד התחבורה: תוקם מסילה לבסיסי צה״ל בנגב

שרת התחבורה רגב החליטה: הפתרון התחבורתי למעבר קרית המודיעין לנגב - רכבת כבדה ורכבת קלה לליקית. השילוב בין שני אמצעי התחבורה יאפשר הגעה ממרכז הארץ לבסיס בתוך 70 דקות לכל היותר


13:48 ,10.08.2020 מאת: מערכת פורט2פורט

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא״ל (במיל׳) מירי רגב, הכריעה: הפתרון התחבורתי של מעבר קרית המודיעין לנגב יבוצע באמצעות שילוב של רכבת כבדה מתל אביב לבסיס אמ״ן שבלקית, ורכבת קלה מבאר שבע לליקית. החלטת השרה על הקמת המסילה לבסיסי צה"ל בנגב תאפשר בעתיד חיבור למסילה המזרחית, זאת כחלק מחזונה לחיבור ישראל מצפון לדרום.

 

ההחלטה התקבלה בדיון שהתקיים בראשות השרה רגב ובהשתתפות נציגים של משרד התחבורה, משרד הביטחון, רכבת ישראל, חברת נתיבי ישראל, חוצה ישראל והמל״ל. החלטת השרה בנושא מעבר צה״ל לנגב מתחברת להחלטה האסטרטגית שהתקבלה היום עם קידום שדה תעופה שלישי בדרום, שתביא לפיתוח והפרחת הנגב.

 

השרה רגב ציינה כי השילוב בין שני אמצעי התחבורה יאפשר הגעה ממרכז הארץ לבסיס בתוך 70 דקות לכל היותר. ״מעבר צה״ל לנגב הוא משימה לאומית והמשך החזון הציוני, שיאפשר נגישות לחיילים ולאזרחים כאחד. קיצור משך זמן הנסיעה בין הדרום לצפון הוא ערך עליון. חיבור זה יאפשר לחיילים לגור בנגב ולהתאהב בו, ויחסוך מהם את הצורך להגיע לבסיס מהמרכז, כיוון שיבחרו לגור בבאר שבע, עומר, נבטים ושאר היישובים באזור״.

 

מעבר החיילים לבסיס אמ״ן שבליקית אמור להתבצע בשנת 2026. עם המעבר, צופה משרד הבטחון כי אלפי חיילים יסעו מדי יום ממרכז הארץ אל הבסיס וממנו, ולכן נדרש פתרון תחבורתי מקיף, שיתן מענה לכל אותם חיילים ואנשי קבע.

 

התכנית כוללת הקמת מסילה חדשה בין צומת גורל לבסיס ליקית שתאפשר קשר רכבתי ישיר לחיילים, לצד הקמה של מסילות רכבת נוספות בין אזור המרכז לתחנת האוניברסיטה בבאר שבע, עליהן יסעו רכבות במהירות של עד 250 קמ״ש, עם עצירות בנתב״ג, קרית גת ובאר שבע. תכנית זו מקודמת בימים אלה באמצעות רכבת ישראל בוועדה לתשתיות לאומיות.

 

במקביל, כפי שהכריזה השרה לפני מספר שבועות, יקדם משרד התחבורה מערכת מטרופולינית להסעת המונים שתתבסס על טכנולוגיה כגון רכבת קלה, ותחבר בין מרכז באר שבע ליישובי הסביבה בהם עומר, מיתר ולהבים. על פי התכנית, הרכבת הקלה תעצור גם בבסיס אמ״ן בליקית וכך תשרת את בסיס אמ״ן. פרויקט זה יקודם על ידי חברת נתיבי ישראל.