רכבת ישראל: עמדות טעינה לרכב חשמלי בחניוני הרכבת

זהו הניסיון השני של החברה לפרוס תשתית טעינה, לאחר שבשנת 2008 נחתם הסכם עם חברת בטר פלייס. ברכבת ישראל מקווים כי פריסת עמודי הטעינה תעודד נוסעים לעבור לכלי רכב חשמליים


12:05 ,18.02.2019 מאת: מערכת פורט2פורט

רכבת ישראל מפרסמת קול קורא להתקנת מתקני טעינה לכלי רכב חשמליים בחניוני תחנות הרכבת, ופונה לקבלת מידע בנושא, מגופים המעוניינים לפרוס את תשתית הטעינה החשמלית בחניונים אלה. מהלך זה, שמטרתו לעודד הגעת נוסעי הרכבת באמצעות רכבים חשמליים, מהווה חיבור טבעי להשקעה של מיליארדי שקלים במהפכת חישמול רשת המסילות, לצד רכש של רכבות חשמליות. 

 

זהו ניסיון שני של החברה לקדם פריסה של מתקנים לטעינת רכב חשמלי. בשנת 2008, חתמה החברה על הסכם הבנות עם חברת בטר פלייס, שלא יצא אל הפועל. ברכבת מקווים שהמהלך הנוכחי יצלח, בזכות התקדמות הטכנולוגיה בשנים האחרונות והחדירה של כלי רכב חשמליים לשוק המקומי.

 

לפי מחקר של משרד האנרגיה, בשנת 2025, נתח השוק של כלי הרכב החשמליים יעמוד על 16% בממוצע, מספר הרכבים החשמליים יעמוד על 188,000 והם יהוו כ-5% מכלל ציי הרכב באותה שנה. שר האנרגיה יובל שטייניץ אמר באחרונה כי מ-2030 ייאסר יבוא מכוניות בנזין ודיזל לישראל.

 

ברחבי הארץ פרוסות 68 תחנות רכבת, ובקרוב תצטרף תחנת מזכרת בתיה, ה-69 במספר. במרבית תחנות הרכבת הקימה ומתחזקת רכבת ישראל חניונים צמודים, המכילים עשרות אלפי מקומות חנייה חינמיים, לרווחת הנוסעים. אחוז ניכר מנוסעי הרכבת מגיעים לתחנות עם רכבם, ומשאירים אותו שעות רבות בחניון. ברכבת ישראל מקווים כי פריסת עמודי הטעינה תעודד נוסעים אלה לעבור לכלי רכב חשמליים, אשר ייטענו במהלך שעות החנייה. ברכבת בוחנים כיום מודלים כלכליים לפריסת המתקנים, ונעזרים בתקדימים שבוצעו בעולם.

 

לצד זאת, משקיעה רכבת ישראל משאבים רבים בחיבור תחנות הרכבת לשבילי אופניים והקמת מתקני חנייה יעודיים בתחנות הרכבת. עשרות מתקני חנייה הולנדיים הוצבו בשנים האחרונות, וכיום פועלים במשרד התחבורה וברכבת ישראל לקידום פיילוט במסגרתו יותקנו מתקנים רובוטיים לחניית אופניים אשר יאפשרו ניצול אופטימלי של שטח הקרקע, ושימוש מהיר ובטוח באמצעות אפליקציה ייעודית.

 

״אחד החסמים הגדולים ביותר בפני חדירת הרכב החשמלי לשוק המקומי הוא המחסור בעמדות טעינה במרחב הציבורי״, מציינים ברכבת ישראל. ״תחנות הרכבת, שכבר כיום מהוות מרכזי תחבורה עירוניים שאליהם מתנקזים אמצעי תחבורה רבים, הן פתרון אידיאלי. בשנים הקרובות צפויות תחנות הרכבת להתפתח לכדי למרכזים עירוניים של מסחר תעסוקה ובילוי, מה שיהפוך את מיקומן לחשוב עוד יותר״.