שיא מסירת רכבים חדשים צפוי להישבר ב-2015

ועדת הכלכלה של הכנסת המשיכה בקידום הצעת חוק לרישוי שירותי לרכב לקריאה שנייה ושלישית. הצעת החוק אמורה להוזיל את מחירי הרכב והחלפים


13:01 ,05.08.2015 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת הכלכלה של הכנסת חידשה את הכנת הצעת החוק לרישוי שירותים לרכב שיזם משרד התחבורה ונועדה לקדם את התחרות בענף ולהוזיל את מחירי המכוניות החדשות ואת החלפים לקריאה שנייה ושלישית.

 

הדיון לאחר שבכנסת הקודמת קיימה הוועדה למעלה מ-20 ישיבות בהצעת החוק, אך בשל פיזור הכנסת לא הושלמה הכנת הצעת החוק לקריאה השנייה והשלישית.

 

יו"ר הוועדה ח"כ איתן כבל ציין כי מדובר בהצעת חוק גדולה ומורכבת, שמהווה אחת מגולות הכותרת של משרד התחבורה. הוא הוסיף, כי בשל חשיבות העניין, מצא לנכון לקדם את ההצעה כבר במהלך פגרת הקיץ של הכנסת.

 

כבל: "הכוונה היא שהצעת החוק תדע לגרום להוזלת משמעותית בכל מה שקשור לרכב - ממחיר הרכב, דרך מחירי הטיפולים ועד למחירי החלפים ועוד. לקחתי על עצמי להוביל את הצעת החוק כך שאזרחי ישראל יזכו לבשורה במחירי הרכב".

 

מנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי אמר כי מטרת ההצעה היא להסדיר בחקיקת אחת את כל הנושאים שקשורים לענף הרכב בישראל: "רכב זה המוצר השני בחשיבותו שרוכשים הישראלים אחרי דירה, ועד שנשפר את התחבורה הציבורית ונהפוך אותה ליעילה, זמינה וזולה יותר הציבור עדיין נדרש לכלי רכב".

 

יצחקי הוסיף, כי בשנת 2014 נמסרו כ-240 אלף מכוניות חדשות ואם המגמה של שנת 2015 תימשך, אז עד סוף השנה השיא הזה יישבר. עוד אמר יצחקי, כי הצעת החוק נותנת מענה לכל הכשלים בענף הרכב, ובכלל זה לריכוזיות ביבוא הרכב. "אנחנו רוצים להכניס יותר שחקנים, להעלות את התחרות ולהביא בכל להורדת מחירים", אמר.

 

יצחקי הזכיר, כי החוק עוסק גם בהסדרת הקשר בין היבואנים למוסכים ובעלויות חלקי החילוף, כדי להביא להוזלת עלות הטיפולים ברכב. הוא הוסיף, כי "הצעת החוק נדונה בעבודה מקצועית בכנסת הקודמת וכמעט כל סעיפיה אושרו, לכן אם רוצים לקדם את ההצעה אפשר לעשות זאת תוך זמן קצר".

 

היועץ המשפטי של המועצה לצרכנות, עו"ד זאב פרידמן, אמר כי המטרה היא להביא לכך שהצרכן יקבל רכבים, חלקי חילוף וטיפולים באופן הבטוח ביותר והזול ביותר.

 

היועצת המשפטית של איגוד המוסכים, עו"ד אינגריד הר אבן, טענה מנגד כי מרוב שהחוק ארוך ומסורבל, הוא רק מוסיף רגולציה ובירוקרטיה. כבל הגיב ואמר כי לא כל בירוקרטיה היא רכב. הוא הוסיף כי יש תהליכי בטיחות שחובה לעבור.

 

נשיא איגוד יבואני הרכב, יקי אנוך, ביקש לדון מחדש בחובות שהוטלו על היבואנים הישירים ואין באפשרותם לעמוד בהם, כמו במקרי קריאות בטיחות.

 

מנהל חברת קשת ליס, רון מלכה, אמר מנגד כי אם רוצים שהיבוא המקביל יתקיים ולא יהיה אות מתה צריך לתת לו הגנות ינוקא. "אם נעשה את מה שאנוך מבקש, היבוא המקביל יהיה אות מתה. בדיונים הקודמים קיבלנו הגנה סבירה, אך לא מספקת, ואם נפתח הכל מחדש לא יהיה יבוא מקביל", אמר.

 

ח"כ דוד ביטן טען כי היבוא המקביל נתקל בבעיות במכס ולכן לא מצליח להוות תחרות אמתית, ואף וטען כי היבואנים הישירים הם מונופול.

 

היועץ המשפטי של איגוד יבואני הרכב, עו"ד אהוד שניידר, דחה את הטענות על מונופול ואמר כי האמירה אינה נכונה.

 

ח"כ מיקי לוי התייחס למיסוי היבוא האישי ואמר כי היבואנים הורידו מחירים כדי לשלם מכס מופחת, למרות שהביאו רכבים מאובזרים יותר ויקרים יותר ולכן נדרשו לשלם תוספת מכס.

 

נציגת רשות המסים, נטליה מירוניצב, הוסיפה כי הרשות שואפת לתנאים שווים של מיסוי שלא מבוססים על הנמכות מחיר. ח"כ ביטן הגיב וטען כי "אם מדובר באותו מחיר לא צריך יבוא אישי, בגלל זה אין טעם להביא רכב ביבוא מקביל וזה יוצר חוסר תחרות עם היבואנים הישירים".

 

בישיבה אף נטען כי בשנה שעברה יובאו כ-1,600 מכוניות ביבוא אישי והשנה רק 700. מנכ"ל מוסך סומרום, שמואל השמשוני, טען כי "נושא המכס הוא הסיבה העיקרית לכך שאין יבוא מקביל בישראל".

 

כבל התייחס בדיון גם לעניין האכיפה, ואמר כי בכוונתו לוודא שהמשרד מייחס לכך את החשיבות הראויה. הוא הוסיף כי הוועדה תבקש לדעת בדיוק מה התוכניות של שר התחבורה בעניין זה ואיזה משאבים, תקציבים, תקנים וכוח אדם בכוונתו להקצות לאכיפה, כדי שלחוק תהייה משמעות אמתית.

 

מנהל אגף הרכב במשרד התחבורה, משה ויצמן, אמר כי המשרד מתכוון להגדיל את כמות המפקחים עוד לפני סיום הליך החקיקה. כבל הגיב ואמר כי תשובה כזו לא תהייה מקובלת, והוא דורש לקבל תשובות מפורטות ולטפל בנושא האכיפה כחלק בלתי נפרד מהחוק.