מכל האמוניה יפונה ממפרץ חיפה

שרי התמ"ת והגנת הסביבה החליטו על הרחקת המפעל לאור הסיכונים שהוא יוצר במיקומו הנוכחי בעיתות חירום ושגרה. עדיין לא נבחר מקום חלופי


00:00 ,04.03.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

משרדי התמ"ת והגנת הסביבה החליטו על הוצאת מכל האמוניה מחיפה.

 

השרים שלום שמחון וגלעד ארדן הנחו מנכ"לי משרדיהם למצוא מתווה מהיר ככל הניתן, שיאפשר הקמת מפעל תעשייתי בארץ שיקלוט את המכל באתר שיבטיח את מזעור סיכון הסביבה.  

 

המתווה אומץ לאור פוטנציאל הסיכון הקיים מפעילות שגרתית ובעת חירום של מכל האמוניה במיקומו הנוכחי, וכן לאור גילויי מצבורי הגז הטבעי בישראל.  

 

הקמת מפעל לייצור אמוניה מגז טבעי בישראל תספק את כל צרכי המשק הישראלי ותייתר את הצורך ביבוא אמוניה דרך מכלי חוף. 

  

כאחד מלקחי מלחמת לבנון השנייה, הורה המשרד להגנת הסביבה על הקמת ועדת שפיר, לבחינת הסיכונים בטיפול ובפעילות בחומרים מסוכנים במצבי מלחמה, פעילות עוינת, או רעידת אדמה. לצד מצבי חירום, המכל מהווה סיכון לאוכלוסייה מפעילות שגרתית. 

 

במשך שנה בחן צוות מהמשרד להגנת הסביבה את החלופות להעתקת המכל ממקומו הנוכחי, מבחינת מערך היבוא, האחסון, הניפוק, והשינוע, תוך גיבוש חלופות והמלצה על החלופה המועדפת. המשרד ביצע סקר מקיף של מכלי אמוניה בעולם, תוך בניית תחזית צריכה ל-20 השנים הקרובות.  במהלך העבודה גובשו מספר חלופות, בוצע שקלול של החלופות באמצעות קריטריונים של סיכון פיזי, סיכון סביבתי וישימות הפתרון, בוצעו הערכות סיכונים לסביבה כתוצאה מתרחישי כשל שונים במצבי קיצון, בוצעה בחינת עלות/תועלת ולבסוף נבחרה החלופה המועדפת.  

 

ארדן: "פעילות מכל האמוניה לא יכולה לבוא על חשבון בטיחות הציבור. אמשיך לקדם מדיניות של הרחקת מפעלי תעשייה מסוכנים מקרבת אזורי מגורים, כך שתתאפשר פעילות תקינה של המפעלים, תוך מינימום סיכון לאוכלוסייה".  

 

שמחון: "אמוניה היא מרכיב חיוני, הדרוש לתהליכים תעשייתיים שונים ולשימושים נוספים במשק הישראלי. התמ"ת יפעל, בשיתוף המשרד להגנת הסביבה, למציאת המתווה הראוי, שיתאים לצרכים התעשייתיים מצד אחד ולמרכיבים הסביבתיים והבטיחותיים מצד שני. החשיבות של קיום תעשייה ידידותית לסביבה ברורה לנו". 

 

ראש עיריית חיפה יונה יהב בירך על ההחלטה. הוא הוסיף, שכל עוד ההחלטה אינה כוללת לוחות זמנים מפורטים, המלאכה אינה מושלמת, והעירייה תמשיך בהליך המשפטי הפלילי אותו היא מנהלת נגד חברת חיפה כימיקלים ובמסגרתו היא דורשת את סגירת המכל לאלתר, או את העתקתו הרחק מגבולות העיר.