נמל אשדוד פועל כרגיל לאחר שיבושים קשים במשמרת א'

האתתים הודיעו הבוקר על מחלה ולא התייצבו לעבודה ולמעשה השביתו את העבודה ברציפי המכולות של נמל אשדוד. השיבושים שנהפכו לשביתה נעשו על דעת העובדים. לאחר התערבות ההסתדרות התחדשה העבודה ברציפים לקראת משמרת ב'


00:00 ,08.03.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

האתתים בנמל הודיעו הבוקר על מחלה ולא התייצבו לעבודה ולמעשה השביתו את העבודה ברציפי המכולות של נמל אשדוד. השיבושים שנהפכו לשביתה נעשו על דעת העובדים בלבד. לאחר התערבות ההסתדרות התחדשה העבודה ברציפים לקראת משמרת ב'

למרות ה'שקט התעשייתי' שאליו התחייבו עובדי הנמלים בהסכם הרפורמה שנחתם לפני שנה, החל משעות הבוקר ובמהלך משמרת א' לא התבצעה שום עבודת פריקה וטעינה ברציפי המכולות בנמל אשדוד. זאת לאחר שהאתתים בנמל לא התייצבו הבוקר לעבודה תחת הטיעון של מחלה. המשמעות של צעד זה היתה עיכובים בתפעול האניות, כולל אניות השוהות ליד הרציף ובפועל אינן עובדות כלל.
 
בימים האחרונים ביקש מזכיר ועד ציוד מכני בנמל אשדוד, אלון חסן, להכריז על סכסוך עבודה בנמל, בעקבות אי שביעות הרצון שלו בהתנהלות מול ההנהלה ובטענה של הפרת הסכמים קיבוציים. הוא פנה לחיים שייב, מחזיק תיק עובדי התחבורה בהסתדרות, על מנת שההסתדרות תאשר את סכסוך העבודה. 
 
לטענת מקורות רבים בנמל ומחוצה לו, קשה שלא לקשר את אי התייצבותם של האתתים הבוקר, בטענה של מחלה, ובין הכוונה של חסן לקבל את אישור ההסתדרות לסכסוך עבודה.

לפי ידיעות שהגיעו אלינו, השיבושים בעבודה, שהפכו לשביתה מלאה במהלך היום, נעשו על דעת העובדים ולא קיבלו את אישור ההסתדרות.

גורמים רבים, גם מקרב העובדים בנמל, הביעו את כעסם על הצעד הדרסטי שבו בחר חסן לנקוט. לטענת רבים, דווקא כשהנמל נמצא בתנופת פיתוח עסקי, לאחר שבוטל היטל הצפיפות ולאחר ששתיים מהחברות הגדולות בעולם, קוסקו וצ'יינה שיפינג, בחרו לפקוד ישירות את נמל אשדוד, מקבל חסן החלטה כל כך קיצונית.
 
בלשכת הספנות ציינו הבוקר שהם רואים בחומרה את הפרת השקט התעשייתי ששרר בנמל אשדוד החל מהפעלת הרפורמה בנמלים לפני למעלה משנה. ראובן צוק, נשיא לשכת הספנות, אמר הבוקר: "במקום לפתור את המחלוקת בהידברות, באשדוד של היום כמו באשדוד של פעם, משביתים וגורמים לנזק. מבלי להיכנס לנושא המחלוקת, זה חמור שאחרי שנה מהחתימה על הרפורמה – ההישג הגדול של 'שקט תעשייתי' הופר מבלי להתחשב בלקוחות. אני מעריך שבעלי האניות בנמל, שעוכבו ממש כבני ערובה, ישקלו את צעדיהם".
 
לטענת צוק, לשכת הספנות תעשה כל שביכולתה על מנת לגרום לעובדים ולהנהלה להתעשת ולקיים את הסכמי העבודה כלשונן כולל הימנעות מסכסוכי עבודה.

גד שפר, יו"ר המשתמשים בהובלה ימית, פנה במכתב לעופר עיני, יו"ר ההסתדרות, וביקש ממנו להתערב בדחיפות ולהפסיק לאלתר את העיצומים בהם נוקטים העובדים אשר גורמים לנזקים כבדים. שפר מתריע במכתבו כי אם יימשכו העיצומים הוצאות המשתמים הימיים יגדלו בשיעור ניכר. שפר כותב כי "לא נוכל להשלים עם שובן של שביתות חסרות אחראיות חדשות לבקרים".  

על פי תכנית העבודה היומית שתוכננה להבוקר, ברציף 7 היו אמורות להתבצע פעולות של טעינה ופריקה באניה Kesterl I של דיזנגוף (יד אחת) ו- Leader, המופעלת על ידי אלאלוף שגם אליה הוקצתה יד אחת. ברציף 9 תוכננה עבודה על האניות Carmel Biotop (המתופעלת ע"י א.מ.א) ו- Gracechurch Crown  (של לוסי בורכרד). ואילו ברציף 23, המוכר כנמל איתן, היו אמורות לקבל האניות MSC Nerissa ו- MSC Katrina (המופעלות על ידי MSC ישראל) כ- 2 ידיים כל אחת במשמרת א'.

בדקות האחרונות, וככל הנראה לאחר שההסתדרות התערבה בסכסוך, העובדים חזרו לעבודה מלאה ברציפים לקראת משמרת ב'.